search
REKLAMA
Analizy filmowe

SŁODKIE ŻYCIE. Próba analizy arcydzieła Federico Felliniego

Janek Brzozowski

7 listopada 2018

REKLAMA

Marcello

Zastanówmy się teraz przez chwilę, kim tak naprawdę jest protagonista Słodkiego życia? Co o nim wiemy, a czego się jedynie domyślamy? Jak moglibyśmy go scharakteryzować? Z zawodu Marcello Rubini jest dziennikarzem zajmującym się rubryką towarzyską. Wykonującego swoją pracę widzimy go już w drugiej scenie, kiedy dowiaduje się od pracowników restauracji, co takiego zamówił na kolację książę. Kolejnym tropem świadczącym o tym, że Marcello stale para się dziennikarstwem jest chociażby jego obecność w scenie cudu. Bohater znajduje się tam z powodów służbowych – najprawdopodobniej ma zdać z całego wydarzenia relację. Poza tym, gdy Marcello po raz pierwszy spotyka w filmie Steinera, ten komplementuje jego artykuł, który wcześniej musiał przeczytać w gazecie. Bardziej niż dziennikarstwem zdaje się jednak protagonista zainteresowany samym obracaniem się w kręgu celebrytów, braniem udziału w ekskluzywnych bankietach oraz uganianiem się za atrakcyjnymi kobietami. Stara się również w międzyczasie zabrać za pisanie długo planowanej książki. To jednak dopiero wierzchołek góry lodowej, jaką jest niejednoznaczna postać Marcella. Aby rzeczywiście poznać tego intrygującego bohatera, zrozumieć jego, często na pozór zaskakujące i niekoniecznie jasne, wybory, musimy przyjrzeć się nieco dokładniej relacjom, jakie wytwarzają się pomiędzy mężczyzną a innymi postaciami zamieszkującymi świat przedstawiony Słodkiego życia.

marcello emma słodkie życie
Marcello i Emma na przyjęciu Steinera

1. Emma

Narzeczona Marcella, wiecznie przez niego zwodzona i ignorowana. Poznajemy ją w trakcie nieudanej próby samobójczej, którą podjęła z powodu kolejnej nocnej nieobecności ukochanego. Bohater odnajduje ją rano ledwo żywą w ich wspólnym mieszkaniu, po czym jak najszybciej odwozi do szpitala. Nie ulega wątpliwości, że Emma kocha Marcella. Jest to miłość bezgraniczna i bezwarunkowa. Miłość, która swoją intensywnością wręcz przygniata bohatera Mastroianniego. Marcello nie potrafi, a przede wszystkim nie ma zamiaru jej odwzajemnić. Zafascynowany stylem życia celebrytów pragnie wolności, a związek z Emmą staje się dla niego więzieniem. Możemy podejrzewać jednak, że nie zawsze tak było. Kiedy w scenie cudu Marcello ignoruje prośby narzeczonej o możliwość towarzyszenia mu, Emma odchodzi nieco na bok i mówi do siebie: „Marcello, dlaczego tak się zmieniłeś? Dlaczego już mnie nie kochasz?”. Potwierdzenie swoich słów nieszczęsna kobieta odnajduje podczas przyjęcia w mieszkaniu Steinera, kiedy to przysiada się do Marcella i mówi: „Pewnego dnia będziemy mieli taki dom”, nieco skonfundowana brakiem jakiejkolwiek reakcji ze strony narzeczonego po chwili dodaje: „Czy nie możemy być dobrą parą? Wszyscy myślą, że jesteśmy”. Mężczyzna nie ma jednak zamiaru wdawać się z nią w dyskusję, wstaje więc i odchodzi, pozostawiając bohaterkę bez odpowiedzi. Punktem kulminacyjnym związku Marcella i Emmy jest scena kłótni w samochodzie. Protagonista po raz pierwszy mówi wówczas narzeczonej wprost o swoich uczuciach względem niej: „Najobrzydliwszą rzeczą było dla mnie spotkanie z tobą! Nie zniosę już ciebie dłużej! Odejdź! Zostaw mnie raz na zawsze!”. W dalszej części kłótni dodaje, z sekundy na sekundę krzycząc coraz głośniej: „Nie widzisz, jakie nikczemne jest życie, którego pragniesz? Wszystko, o czym można z tobą pomówić, dotyczy kuchni i łóżka. (…) Nie chcę tego! To nie dla mnie! To nie jest miłość, tylko upodlenie!”. Emma nie pozostaje mu jednak dłużna: „Jesteś egoistą z pustym, zamkniętym sercem. Ty tylko zdobywasz kobiety i myślisz, że to jest miłość. (…) Wszystko niszczysz. Jesteś zawsze niezadowolony, zawsze nieszczęśliwy”. Po ostrej wymianie zdań Marcello uderza Emmę w twarz, po czym odjeżdża z piskiem opon, zostawiając kobietę samą na pustkowiu. Szybko jednak po nią wraca, a już w następnej scenie widzimy ich razem leżących w łóżku. Możemy więc wywnioskować, że kłótnia niewiele tak naprawdę zmieniła w ich związku, który dalej będzie więzieniem dla Marcella, a niespełnioną obietnicą dla Emmy.

Janek Brzozowski

Janek Brzozowski

Absolwent poznańskiego filmoznawstwa, swoją pracę magisterską poświęcił zagadnieniu etyki krytyka filmowego. Permanentnie niewyspany, bo nocami chłonie na zmianę westerny i kino nowej przygody. Poza dziesiątą muzą interesuje go również literatura amerykańska oraz francuska, a także piłka nożna - od 2006 roku jest oddanym kibicem FC Barcelony (ze wszystkich tej decyzji konsekwencjami). Od 2017 roku jest redaktorem portalu film.org.pl, jego teksty znaleźć można również na łamach miesięcznika "Kino" oraz internetowego czasopisma Nowy Napis Co Tydzień. Laureat 13. edycji konkursu Krytyk Pisze. Podobnie jak Woody Allen, żałuje w życiu tylko jednego: że nie jest kimś innym. E-mail kontaktowy: jan.brzozowski@protonmail.com

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor 2024 Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/