search
REKLAMA
Seriale TV

Od “Z archiwum X” po rajstopy. Popkulturowa rewolucja Miasteczka Twin Peaks

Jarosław Kowal

20 maja 2017

REKLAMA

Miasteczko Twin Peaks na zawsze zmieniło oblicze telewizji. Żadna wcześniejsza produkcja nie była tak bardzo kinowa, nieobliczalna, szalona i brawurowo napisana. Sukces przez kolejne dwie dekady przemieniał się w legendę, a z legendy wyrosły niezliczone inspiracje i odniesienia.

Skalę fascynacji serialem Davida Lyncha i Marka Frosta trudno ująć w krótkim tekście. Do pełnego ukazania zjawiska konieczna byłaby publikacja potężnej księgi, w której z jednej strony znalazłoby się miejsce dla drobnych wytworów domowych (od rysunków po przepisy na placek wiśniowy), z drugiej dla innych popkulturowych hołdów, czasem epizodycznie nawiązujących do Miasteczka Twin Peaks, kiedy indziej bezpośrednio zainicjowanych przez najdziwniejsze miasteczko znane ludzkości. W niniejszym tekście ujęte zostaną wyłącznie subiektywnie najciekawsze przypadki wpływu Miasteczka Twin Peaks na przekształcanie i formowanie popkultury, począwszy od innych produkcji telewizyjnych poprzez muzykę na grach komputerowych i komiksach skończywszy.

Nie można zacząć inaczej niż od zestawienia z Archiwum X. Ponura atmosfera, zjawiska paranormalne, schludny, oddany sprawie agent FBI – podobieństwa są wyraźne, a Chris Carter otwarcie przyznawał, że dziwaczne miasteczko usytuowane gdzieś przy amerykańsko-kanadyjskiej granicy miało na niego duży wpływ. Fani obydwu serii od lat snują fantazje o przyszłym, a nawet już zrealizowanym połączeniu obydwu światów. Niektórzy twierdzą, że owinięta  w folię kobieta ze zdjęcia wiszącego nad biurkiem Foxa Muldera w pilotażowym odcinku X-Files to Laura Palmer; jeszcze inni widzą w szeryfie Charlesie Tskanym z osiemnastego odcinka pierwszej serii zastępcę Hawka i trudno się dziwić – Michael Horse w obydwu rolach wygląda identycznie. Castingowe wybory Cartera wielokrotnie pokrywały się z wyborami Lyncha i Frosta – major Briggs był ojcem Dany Scully, Benjamin Horne był lekarzem zamieszanym w sztuki magiczne, a transpłciowy agent Dennis/Denise Bryson to oczywiście Fox Mulder.

Twórcy Rodziny Soprano, Fargo, Bates Motel czy Legionu w wielu wywiadach podkreślali, jak ważnym doświadczeniem było dla nich odkrycie Miasteczka Twin Peaks w wieku młodzieńczym i jak intensywnie miasteczko wpłynęło na ich własną twórczość. Damon Lindelof (jeden z autorów Zagubionych) przyznał, że miłość do serialu zmieniła go w oczach rówieśników w dziwaka, ale zupełnie go to nie zrażało, a wraz z ojcem nagrywał wszystkie odcinki, którym później poświęcali długie debaty i analizy.

Nawiązania nie zawsze są jednak tak poważne i tajemnicze. Często mają bardziej bezpośrednie oblicze, co widać przede wszystkim w serialach animowanych. Najlepszy przykład to Scooby-Doo i brygada detektywów – zdecydowanie najciekawsza seria o przygodach wścibskich bachorów, jaka kiedykolwiek powstała, w której pojawiają się hołdy dla Hellraisera, Lśnienia czy Koszmaru z ulicy wiązów. W dwudziestym drugim odcinku drugiego sezonu Scooby trafia do Czerwonego Pokoju, gdzie Człowiek z Innego Miejsca pomaga mu rozwikłać kwestię uwięzienia pomiędzy światami.

Czerwony Pokój pojawił się również w Zwyczajnym serialu, Niech żyje król Julian, anime Soul Eater oraz Ulicy Sezamkowej, a w jeszcze innym odcinku (zatytułowanym Twin Beaks) Ciasteczkowy Potwór (Agent Cookie) trafia do miejsca do złudzenia przypominającego Double R Diner. Najwiarygodniejszym lustrem popkultury są jednak Simpsonowie, których przygody mają już blisko trzydzieści lat. Można wręcz uznać, że jeżeli coś nie pojawiło się w The Simpsons, to nie istnieje. Obsada serialu Lyncha/Frosta doczekała się obowiązkowej przemiany w żółtoskóre postacie, a ponadto w siódmym sezonie możemy zobaczyć kolejną wersję Czerwonego Pokoju, tym razem z szeryfem Wiggumem zamiast agenta Coopera i Lisą jako Człowiekiem z Innego Miejsca. W sezonie dziewiątym Homer ogląda natomiast coś, co ewidentnie parodiuje Twin Peaks.

W wersji rysunkowej Twin Peaks pojawiało się również na łamach komiksów. W sześćset osiemdziesiątym numerze Batmana finałowy pojedynek między Mrocznym Rycerzem a Jokerem rozgrywa się w pomieszczeniu przypominającym Czerwony Pokój, a sama fabuła zdaje się być ściśle wzorowana na ostatnich odcinkach drugiego sezonu. W siedemdziesiątym pierwszym numerze X-Factor okazuje się, że Valerie Cooper ma brata – agenta FBI zajmującego się sprawą martwej dziewczyny, którą znaleziono owiniętą w folię. Kto by pomyślał, że Twin Peaks trafi na mapę uniwersum Marvela? Z kolei w trzecim numerze Angela: Asgard’s Assassin Strażnicy galaktyki padają ofiarą okrutnego spoilera…

REKLAMA