SEQUELE – Dekalog
ROK PRODUKCJI: 1988 DATA PREMIERY: 12.10.1989 DYSTRYBUCJA W POLSCE: Warner REŻYSERIA: Krzysztof KieślowskiWYSTĄPILI: Anna Polony Maja Barełkowska Władysław Kowalski Bogusław Linda Bożena Dykiel Katarzyna Piwowarczyk Artur Barciś |
Siódme przykazanie niesie ze sobą zakaz kradzieży. W kolejnym odcinku Dekalogu bohaterka pyta o to, czy można ukraść swoją własność? Czy to przestępstwo? Majka jako licealistka postąpiła nierozważnie wikłając się w romans z młodym nauczycielem, następstwem czego była niechciana ciąża. Zarówno nieprzygotowana na to dziewczyna, jak i nieodpowiedzialny nauczyciel nie mogli podjąć takiego wyzwania, dlatego inicjatywą wykazała się matka dziewczyny – Ewa, szanowana dyrektorka szkoły. Uznała ona niemowlę za swoje własne dziecko, aby ułatwić dalszą edukację swojej córce i zamknąć usta plotkarzom. Po latach w Majce, już studentce, odzywa się tłumiony dotąd instynkt macierzyński. Nie może dłużej znieść roli siostry swojego dziecka, ani tyranizującej ją matki, dlatego postanawia uprowadzić dziewczynkę i rozpocząć nowe życie za granicą. Pomiędzy kobietami narasta ostry konflikt i walka o dziecko, do którego obie mają równe prawa. Siódma opowieść wydaje mi się najsłabszym ogniwem całości, pomimo bardzo dobrych ról Anny Polony i debiutantki Mai Barełkowskiej. Zaskoczeniem okazuje się także nietypowa rola Bogusława Lindy – dawnego nauczyciela Majki, ojca jej dziecka. Mimo wszystko, fabuła zatacza dziwaczny krąg, drażniąc niejasnościami.
ROK PRODUKCJI: 1988 DATA PREMIERY: 12.10.1989 DYSTRYBUCJA W POLSCE: Warner REŻYSERIA: Krzysztof KieślowskiWYSTĄPILI: Maria Kościałkowska Teresa Marczewska Tadeusz Łomnicki Bronisław Pawlik Marian Opania Artur Barciś |
Zofia jest profesorem etyki. Prowadzi ciche, ustabilizowane życie, jednak nie może się całkowicie rozliczyć z przeszłością. W jej pamięci ciągle tkwi pewna żydowska dziewczynka, której nie udzieliła schronienia podczas okupacji. Wówczas jej wymówką był kodeks chrześcijański zakazujący wystawienia fałszywego świadectwa. Zofia przeżyła ponad czterdzieści lat z piętnem owego kłamstwa i pozoru, z przeświadczeniem, że skazała dziecko na prawie pewną śmierć. Nie podejrzewa, że podczas wizyty na uniwersytecie w Stanach Zjednoczonych spotkała już swoją porzuconą podopieczną twarzą w twarz. Dopiero gdy “Amerykanka” przychodzi na wykład Zofii w Warszawie, pojawia się szansa na wyjaśnienie prawdziwych powodów tamtej okrutnej decyzji. Obie kobiety będą musiały jeszcze raz zmierzyć się z upiorami przeszłości. Ten odcinek serii różni się pod wieloma względami od pozostałych. Kieślowski przerzucił tu punkt ciężkości na dialogi i treści wypowiadane przez bohaterki. Są to treści natury religijno-filozoficznej, co czyni ósmą opowieść niezwykle refleksyjną. Gęste sieci znaczeń i wyłaniające się z nich problemy etyczne powodują, że ta część Dekalogu nie jest łatwa w odbiorze. Niespieszna narracja filmu kryje w sobie skomplikowane emocje i odczucia, porusza zawiłą kwestię polsko-żydowską i motyw “winy niezawinionej”. Jest to najtrudniejszy, ale też jeden z najważniejszych filmów cyklu.
ROK PRODUKCJI: 1988 DATA PREMIERY: 12.10.1989 DYSTRYBUCJA W POLSCE: Warner REŻYSERIA: Krzysztof KieślowskiWYSTĄPILI: Piotr Machalica Ewa Błaszczyk Jerzy Trela Jan Jankowski Artur Barciś |