search
REKLAMA
Sequele

SEQUELE – Dekalog

Magdalena Skorus

1 stycznia 2012

REKLAMA

ROK PRODUKCJI: 1988
DATA PREMIERY: 12.10.1989
DYSTRYBUCJA W POLSCE: Warner
REŻYSERIA: Krzysztof KieślowskiWYSTĄPILI:
Anna Polony
Maja Barełkowska
Władysław Kowalski
Bogusław Linda
Bożena Dykiel
Katarzyna Piwowarczyk
Artur Barciś

Siódme przykazanie niesie ze sobą zakaz kradzieży. W kolejnym odcinku Dekalogu bohaterka pyta o to, czy można ukraść swoją własność? Czy to przestępstwo? Majka jako licealistka postąpiła nierozważnie wikłając się w romans z młodym nauczycielem, następstwem czego była niechciana ciąża. Zarówno nieprzygotowana na to dziewczyna, jak i nieodpowiedzialny nauczyciel nie mogli podjąć takiego wyzwania, dlatego inicjatywą wykazała się matka dziewczyny – Ewa, szanowana dyrektorka szkoły. Uznała ona niemowlę za swoje własne dziecko, aby ułatwić dalszą edukację swojej córce i zamknąć usta plotkarzom. Po latach w Majce, już studentce, odzywa się tłumiony dotąd instynkt macierzyński. Nie może dłużej znieść roli siostry swojego dziecka, ani tyranizującej ją matki, dlatego postanawia uprowadzić dziewczynkę i rozpocząć nowe życie za granicą. Pomiędzy kobietami narasta ostry konflikt i walka o dziecko, do którego obie mają równe prawa. Siódma opowieść wydaje mi się najsłabszym ogniwem całości, pomimo bardzo dobrych ról Anny Polony i debiutantki Mai Barełkowskiej. Zaskoczeniem okazuje się także nietypowa rola Bogusława Lindy – dawnego nauczyciela Majki, ojca jej dziecka. Mimo wszystko, fabuła zatacza dziwaczny krąg, drażniąc niejasnościami.

ROK PRODUKCJI: 1988
DATA PREMIERY: 12.10.1989
DYSTRYBUCJA W POLSCE: Warner
REŻYSERIA: Krzysztof KieślowskiWYSTĄPILI:
Maria Kościałkowska
Teresa Marczewska
Tadeusz Łomnicki
Bronisław Pawlik
Marian Opania
Artur Barciś

Zofia jest profesorem etyki. Prowadzi ciche, ustabilizowane życie, jednak nie może się całkowicie rozliczyć z przeszłością. W jej pamięci ciągle tkwi pewna żydowska dziewczynka, której nie udzieliła schronienia podczas okupacji. Wówczas jej wymówką był kodeks chrześcijański zakazujący wystawienia fałszywego świadectwa. Zofia przeżyła ponad czterdzieści lat z piętnem owego kłamstwa i pozoru, z przeświadczeniem, że skazała dziecko na prawie pewną śmierć. Nie podejrzewa, że podczas wizyty na uniwersytecie w Stanach Zjednoczonych spotkała już swoją porzuconą podopieczną twarzą w twarz. Dopiero gdy “Amerykanka” przychodzi na wykład Zofii w Warszawie, pojawia się szansa na wyjaśnienie prawdziwych powodów tamtej okrutnej decyzji. Obie kobiety będą musiały jeszcze raz zmierzyć się z upiorami przeszłości. Ten odcinek serii różni się pod wieloma względami od pozostałych. Kieślowski przerzucił tu punkt ciężkości na dialogi i treści wypowiadane przez bohaterki. Są to treści natury religijno-filozoficznej, co czyni ósmą opowieść niezwykle refleksyjną. Gęste sieci znaczeń i wyłaniające się z nich problemy etyczne powodują, że ta część Dekalogu nie jest łatwa w odbiorze. Niespieszna narracja filmu kryje w sobie skomplikowane emocje i odczucia, porusza zawiłą kwestię polsko-żydowską i motyw “winy niezawinionej”. Jest to najtrudniejszy, ale też jeden z najważniejszych filmów cyklu.

ROK PRODUKCJI: 1988
DATA PREMIERY: 12.10.1989
DYSTRYBUCJA W POLSCE: Warner
REŻYSERIA: Krzysztof KieślowskiWYSTĄPILI:
Piotr Machalica
Ewa Błaszczyk
Jerzy Trela
Jan Jankowski
Artur Barciś

Roman jest kardiochirurgiem. Prowadzi udane, partnerskie życie małżeńskie z Hanką. Kiedy jego kolega lekarz przedstawia mu wyniki badań i dokładnych analiz, Roman popada w zwątpienie. Nagła wiadomość o impotencji bez nadziei wyleczenia niszczy jego wiarę w siebie. Hanka jednak nie zamierza z tego powodu odchodzić od męża i zapewnia go o swojej miłości. Roman nie przestaje się zadręczać. W końcu nabiera podejrzeń, że Hanka spotyka się z kochankiem. Od tego momentu obsesyjnie śledzi swoją żonę i podsłuchuje jej rozmowy telefoniczne. Istnienie kochanka w życiu Hanki okazuje się faktem, ale kobieta postanawia zerwać tę znajomość. Małżonkowie dochodzą do porozumienia i planują nawet adopcję. Nieoczekiwanie sprawę komplikuje kochanek, który nie daje o sobie zapomnieć, co pcha Romana ku skrajnej decyzji…Dziewiąty odcinek cyklu przedstawia kwestię chrześcijańskiego rozumienia miłości, która jest raczej związkiem dusz, a dopiero potem ciał, w starciu z jej biologicznym, zdeterminowanym przez naturę aspektem – seksem. Kieślowski w wyważony i subtelny sposób analizuje drażliwy temat impotencji oraz problemów, jakie stwarza ona w związku dwojga ufających sobie dotąd osób. Piotr Machalica oraz Ewa Błaszczyk znakomicie uzupełnili swoje role, tworząc psychologicznie wiarygodne postacie. Zdjęcia do filmu wykonał Piotr Sobociński.

REKLAMA