search
REKLAMA
Zestawienie

5 największych KLAP finansowych DCEU

Które filmy z Rozszerzonego Uniwersum DC zarobiły najmniej?

Natalia Hluzow

3 maja 2023

REKLAMA

Kiedy w 2018 roku Liga Sprawiedliwości osiągnęła przychody z kin na całym świecie na poziomie 656 mln dolarów, internet grzmiał, że jest to najgorzej zarabiający film w historii franczyzy. Niestety, później było już tylko gorzej… Przedstawiamy 5 największych klap finansowych DCEU.

5. „Shazam!” (2019)

Shazam

Shazam! trafił na ekrany po słabej Lidze Sprawiedliwości i średnim Aquamanie, a więc w momencie, kiedy już tylko najbardziej zatwardziali fani zapoczątkowanego w 2013 roku filmowego uniwersum DC wierzyli, że w ramach tej franczyzy cokolwiek może się jeszcze udać. Skoro zawiedli zjednoczeni Batman, Superman, Wonder Woman, Flash, Cyborg i Aquaman mało kto liczył na to, że losy DCEU odmieni nieznany szerokiej publiczności superheros. A szkoda, bo film Davida F. Sandberga okazał się produktem zaskakująco udanym. Nie przełożyło się to jednak na sukces frekwencyjny. Produkcja z Zacharym Levim w tytułowej roli zarobiła jedynie 364 mln dolarów.

4. „Ptaki Nocy” (2020)

birds of prey

Fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn to jedna z pierwszych filmowych ofiar pandemii koronawirusa. Spin-off Legionu samobójców (2016) zadebiutował w kinach na początku 2020 roku, zaledwie miesiąc przed tym, zanim masowo zaczęto zamykać kina na całym świecie. Studio bardzo szybko ogłosiło przyspieszoną ścieżkę produkcji na streaming, co – w zaistniałych warunkach – jeszcze bardziej zniechęciło widzów do pójścia do kin. W efekcie szalony obraz spod znaku girl power zakończył swoją kinową karierę z wynikiem 205 mln dolarów zysku.

3. „The Suicide Squad” (2021)

the suicide squad

The Suicide Squad Jamesa Gunna to absolutna perła wśród plastikowych wyrobów DCEU – film, który zasługiwał na gigantyczny sukces finansowy i pełne zachwytów recenzje. Szczęśliwie zdobył te drugie, jednak nie udało mu się przyciągnąć widzów do kin. Przyczyn było wiele. Pierwsza i najważniejsza wynikała z pandemicznej decyzji Warner Bros., by filmy trafiały tego samego dnia na duże i małe ekrany. W dniu kinowej premiery TSS można było zatem obejrzeć nie tylko na streamingu, ale i korzystając z pirackich źródeł. Nie pomógł też niesmak, jaki pozostawiło po sobie pierwsze kinowe podejście do Legionu Samobójców. „Dzieło” Davida Ayera nie podobało się chyba nikomu, w związku z czym publiczność z dużą dozą nieufności podeszła do jego sequelo-rebootu. Film Gunna ostatecznie okazał się wielką klapą finansową, zarabiając marne 169 mln dolarów, choć należało mu się 10 razy więcej.

2. „Wonder Woman 1984” (2020)

ww84

WW84 z pewnością nie można nazwać filmem wybitnym. Sequela świetnie przyjętej Wonder Woman nie można nazwać nawet filmem dobrym. Jest to bez wątpienia jeden z najgłupszych filmów superbohaterskich, jakie kiedykolwiek powstały, z jedną z najgorszych ról Pedro Pascala w całej jego karierze. Nie da się jednak ukryć, że porażka tej produkcji – podobnie jak w przypadku opisywanych wyżej tytułów – jest ściśle związana z pandemią COVID-19. Premierę filmu Patty Jenkins najpierw dwukrotnie przekładano, by następnie zdecydować się na śmiały ruch w postaci day-and-date release, a więc jednoczesnego udostępnienia w kinach i na VOD. Wonder Woman 1984, jak na bardzo kiepski moment swojej premiery, i tak poradziła sobie nieźle. Z wynikiem 169 mln dolarów zysków z kin, królowała w zestawieniach box office’ów z grudnia 2020 i stycznia 2021 roku.

1. „Shazam! Gniew bogów” (2023)

Sequel Shazama! niestety pandemią zasłaniać się nie może. Film trafił do kin w marcu 2023 roku niemal zupełnie niezauważony i przeszedł kompletnie bez echa. Po raz kolejny można zrzucić to na karb kiepskiej kondycji całej franczyzy, niewielkiej popularności tytułowego bohatera oraz stosunkowo szybkiej premiery w internecie, ale warto zauważyć również to, że produkcja nie spotkała się z zachwytem publiczności. Gniew bogów wciąż jeszcze można oglądać w kinach, ale nic nie wskazuje na to, by miał spektakularnie odbić się od dna i zarobić znacznie więcej niż osiągnięte dotychczas 133 mln dolarów zysku w światowym box offisie.

Quo vadis, DCEU?

Franczyzie, która w swoim modelu miała przypominać Kinowe Uniwersum Marvela, bez wątpienia zaszkodziła pandemia oraz wynikająca z niej decyzja włodarzy Warnera, by maksymalnie przyspieszyć udostępnianie filmów na platformie streamingowej. Nie był to jednak jedyny problem, z jakim zmagało się DCEU. Wielkie nadzieje, które pokładano w zgromadzeniu najsłynniejszych superherosów świata razem na dużym ekranie, zostały wielokrotnie zawiedzione. Z koszmarnymi recenzjami spotkały się wyczekiwane Batman kontra Superman: Świt sprawiedliwości (2016) oraz Liga Sprawiedliwości (2017). Jeszcze gorzej oceniano Legion samobójców (2016). Z dwunastu filmów franczyzy, które dotychczas trafiły na ekrany kin, zaledwie pięć uchroniło się przed mianem „zgniłego pomidora” na Rotten Tomatoes. Nie dziwi więc, że przełożyło się to na box office. Paradoksalnie, najbardziej straciły na tym filmy najbardziej udane, bo porażki finansowe The Suicide Squad (2021) czy Birds of Prey (2020) to nie tylko wina kiepskich decyzji biznesowych studia, lecz w dużej mierze efekt rozczarowania filmem Davida Ayera z 2016 roku.

Na szczęście decydenci z Warner Bros., nie zważając na finansową klapę nowego Legionu Samobójców, docenili sukces artystyczny produkcji i oddali rozszerzone uniwersum DC w ręce Jamesa Gunna, licząc na to, że twórca marvelowej trylogii o Strażnikach Galaktyki pomoże ich franczyzie wstać z kolan. Czy tak się stanie? Świetnymi The Suicide Squad i Peacemakerem reżyser udowodnił już, że potrafi nadać ekranowemu uniwersum DC zupełnie nowy, nieoczywisty kierunek. Jego plany na przyszłość brzmią równie intrygująco. Pierwsze efekty wielkiego rebootu DCEU zobaczymy jednak dopiero w 2025 roku.

Natalia Hluzow

Natalia Hluzow

Miłośniczka twórczości Tarantino, Nolana, Waititiego, kina superhero i serialu „The Office” (US!) wychowana na „Władcy pierścieni” i „Zabójczej broni”. Za synonimy filmowego arcydzieła uważa „Fight Club”, „Bękarty wojny” i „Incepcję”. Jej najnowszą miłością jest „Batman” Matta Reevesa. Na przekór stereotypom dotyczącym osób po szkołach filmowych, ponad wszystko kocha kino mainstreamowe i wszelkie toczące się w jego ramach gry intertekstualne. Nienawidzi wydumanych dialogów, papierowych postaci i kiedy twórcy wątpią w inteligencję widza.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK