search
REKLAMA
Szybka piątka

Najlepsze filmy o ZEMŚCIE

Kino zemsty to niemal oddzielny gatunek filmowy.

REDAKCJA

22 kwietnia 2022

REKLAMA

Z okazji premiery wyczekiwanego Wikinga Roberta Eggersa zapraszamy do zapoznania się z subiektywnym wyborem najlepszych filmów zemsty według kilku z naszych redaktorów.

Filip Pęziński

1. Obiecująca. Młoda. Kobieta – pełne energii, błyskotliwe i świeże kino zemsty. Doskonale wpisuje się w nurt kina ery #MeToo, gdzie widz czerpie z oglądania zemsty głównej bohaterki nie mniejszą radość niż ona sama. Znakomita Carey Mulligan.

2. Zaginiona dziewczyna – znakomity thriller. Doskonała satyra. Przerażający portret toksycznej relacji. David Fincher nie pyta, czy tytułowa bohaterka na swoją zemstę zasłużyła, wystarcza mu ukazanie jej widzom. I słusznie.

3. Kill Bill – rozbita na dwa filmy opowieść o zemście panny młodej na tytułowym Billu to rzecz już absolutnie kultowa. Kill Bill cieszy, bawi, przeraża, smuci. A wszystko to w iście kinofilskim wydaniu.

4. V jak Vendetta – przepiękne kino o buncie jednostki wobec opresyjnego systemu. Z roku na rok coraz bardziej przerażająco aktualny. Jeden z najlepszych filmów science fiction XXI wieku.

5. Licencja na zabijanie – James Bond pozbawiony tytułowej licencji rusza na osobistą wendetę w miksie urokliwego kiczu lat 80. i mroku zapowiadającym początek lat 90. Jeden z najlepszych filmów w 60-letniej historii marki.

Maciej Niedźwiedzki

1. Gladiator – rozpacz i zemsta są dla Maximusa punktem wyjścia. Jawią się one nawet jako życiodajne siły. Prywatny interes zostaje później przykryty sprawami istotniejszymi: ratowaniem Lucilli i jej syna, przywracaniem republiki. Jednak bez początkowej, dojmującej potrzeby zemsty finalnie przegraliby wszyscy.

2. Zjawa – rewanż jako sprawa honorowa, nieważne, jakim cierpieniem okupiona. Hugh Glass niczego więcej od życia już nie chce. Zemsta wzniosła, brutalna, liryczna i beznadziejnie rozpaczliwa.

3. Django – najwyższa pora wyrównać rachunki. Śmiertelnie poważna, historyczna sprawa i para zakochanych, których żadna siła nie powinna rozdzielać. Tarantino pięknie zawiązał kilka konfliktów, które zakończyć mógł tylko rozlew krwi.

4. Obiecująca. Młoda. Kobieta – zemsta słodko smakuje, a Cassandra potrzebuje jej bardziej niż tlenu. Tragiczna bohaterka o zdemolowanym wnętrzu. Kat i ofiara w jednym.

5. Rob Roy – tytułowy bohater nawet się nie zastanawia. Sam został oszukany i okradziony, jego dom został splądrowany i spalony a żona zgwałcona. Rob Roy nie może już zrobić ani kroku w tył. W tym przypadku zemsta ma przywrócić porządek, sprawiedliwość i właściwą kolej rzeczy. Jak rzadko kiedy wydaje się ona moralnie uzasadniona i w uczciwy sposób wyegzekwowana.

Natalia Hluzow

1. Bękarty wojny – skoro wymieniono już Kill Billa i Django, nie może zabraknąć makabrycznej fantazji Tarantino na temat zemsty Żydów na nazistach. Mistrz i miłośnik kina serwuje tu widzom alternatywną historię II wojny światowej i tradycyjnie składa hołd kinematografii. Tym razem jednak czyni to nie tylko w formie zapożyczeń z innych dzieł, lecz także w samej treści filmu. Kulminacyjna scena odwetu za hitlerowskie zbrodnie dokonuje się tutaj w kinie i poprzez kino, co stanowi spektakularne zwieńczenie głównych wątków, a jednocześnie celny autotematyczny komentarz. Nie jest to zresztą jedyny przejaw samoświadomości Bękartów wojny. Można by pisać o nich godzinami, jednak to nie czas ani miejsce na rozbudowane analizy. Pozostaje więc tylko przyznać rację reżyserowi – to prawda, wyszło ci tu twoje największe arcydzieło.

2. Obiecująca. Młoda. Kobieta – film, który wykorzystuje konwencję kina rape and revenge, by opowiedzieć o tym, czym jest kultura gwałtu i jakie mechanizmy utrzymują ją przy życiu. Debiutująca Emerald Fennell ustawiła tu bardzo niski próg wejścia, opakowując swój istotny przekaz w cukierkową, popkulturową otoczkę, by naprawdę każdy był w stanie go zrozumieć. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich ludzi żyjących w XXI wieku.

3. Prestiż – jeden z najwybitniejszych filmów Christophera Nolana o absolutnie unikatowej strukturze, który należy oglądać bardzo uważnie, by w pełni dostrzec kunszt jego twórcy. Fabuła skupia się na dwóch rywalizujących ze sobą XIX-wiecznych iluzjonistach, napędzanych przez pragnienie zemsty, ale też przez chore ambicje i obsesyjne dążenie do perfekcji. Fenomenalne kino o kinie, o motywacjach artysty, o cenie sławy i o tym, czym różni się tytułowy prestiż od blichtru.

4. Leon zawodowiec dziewczynka, której narkotykowa mafia wybiła całą rodzinę, postanawia zatrudnić płatnego zabójcę, by pomścić czteroletniego braciszka. Tak zaczyna się jeden z najbardziej poruszających i niekonwencjonalnych filmów o zemście, przyjaźni, skradzionym dzieciństwie, dojrzewaniu i samotności, w którym swoje role życia zagrali Jean Reno, Gary Oldman i trzynastoletnia Natalie Portman. Nie sposób zliczyć kultowych scen i dialogów z Leona Zawodowca. Wśród nich moją ulubioną jest finałowa rozmowa z dyrektorką szkoły i wieńczące ją sadzenie rośliny, gdy w tle rozbrzmiewa Shape of My Heart.

5. Batman (2022) od ponad 80 lat wiadomo, że Mroczny Rycerz jest zamaskowanym mścicielem, który bierze odwet na wszystkich typach spod ciemnej gwiazdy za to, co spotkało jego rodzinę. Matt Reeves uczynił jednak wyniszczającą i obsesyjną żądzę zemsty jedynym motorem działań protagonisty, który w swojej pierwszej scenie nie przedstawia się tradycyjnie słowami I’m Batman, lecz mówi o sobie I’m the vengeance i dopiero z czasem zaczyna rozumieć, że może być dla Gotham kimś więcej. Zemsta ma tutaj zresztą wiele twarzy, bo stanowi także motywację antagonisty i napędza do działania Selinę Kyle. Nie dziwi więc, że roboczym tytułem filmu Reevesa było właśnie słowo Vengeance.

Tomasz Ludward

1. Oldboy – ten koreański klasyk to definicja kina zemsty. Historia Oh Dae-su jest o tyle wyjątkowa, że sam odwet wydaje się skazany na niepowodzenie. Głównym założeniem scenariusza jest przecież zagadka: kto go tak urządził i za co. Drugim założeniem wydaje się przemoc – wymyślna, sugestywna, czasem wręcz szokująca. Elektryzujący seans.

2. Detektyw – przeniesiony z teatralnych desek Detektyw to zemsta wymierzana pod pozorem intelektualnej rozgrywki pomiędzy znanym autorem kryminałów a młodym kochankiem jego żony. Panowie prowadzą pomiędzy sobą wyrafinowaną grę oscylującą wokół detektywistycznych schematów i czystej groteski. Ogląda się to wyśmienicie. Duża w tym zasługa Michaela Caine’a oraz Laurence’a Olivera.

3. Nędzne psy – gdyby doszło do napaści na dom, Dustin Hoffman pewnie nie otwierałby listy aktorów, którzy powinni go chronić. A jednak heroizm pomieszany z szaleństwem skłaniają jego Davida Sumnera do obrony rodziny przed intruzami. Czyni to w sposób krwawy i pełen agresji, czyli tak, jak nakazuje kino Sama Peckinpaha.

4. Waleczne serce – wielkie amerykańskie kino o uniwersalnych wartościach. Braterstwo, odwaga, poświęcenie i zemsta za brutalne morderstwo ukochanej. Mel Gibson w szczytowej formie, aktorskiej i realizatorskiej.

5. Człowiek w ogniu – teledyskowe zacięcie Tony’ego Scotta przekłada się na ekscytującą opowieść o odkupieniu i przyjaźni, prosto z niebezpiecznego Mexico City. To jedyny film w piątce, gdzie egzekutor, jako były marines, ma do tego odpowiednie kwalifikacje, z których korzysta z bezwzględną skutecznością.

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA