search
REKLAMA
Recenzje

ZEMSTA. Seks, przemoc i dumny orzeł, czyli USA w pigułce

“Zemsta” to film Coralie Fargeat, twórczyni późniejszej “Substancji”.

Mikołaj Lewalski

2 października 2024

REKLAMA

W Zemście ograną historię wzbogacono o celną satyrę i krytykę współczesnego społeczeństwa, nawiązując tonacją do prostackiego kina eksploatacji. Tutaj wszystko jest przeestetyzowane: od intensywnych kolorów i hiperrealistycznego udźwiękowienia, przez krwawą i groteskową przemoc, aż po kompletnie zwariowane sekwencje montażowe i gry wizualne. Wyjątkowo przemyślane kadry i pulsujące syntezatorowe nuty tworzą prawdziwą audiowizualną ucztę dla widza, zahipnotyzowanego tym, co widzi na ekranie. Idealne połączenie piękna z brzydotą, na granicy pastiszu i z feministycznym wydźwiękiem.

Zemsta wzbudza niepokój już od pierwszych minut. Do położonej na odludziu willi przyjeżdża para młodych i atrakcyjnych kochanków. Ich romantyczny pobyt szybko jednak przerywa pojawienie się dwójki szemranych znajomych mężczyzny, którego poznaliśmy. Każdy z nich rozbiera wzrokiem główną bohaterkę i prawdopodobnie lubieżnie oblizuje usta, będąc poza zasięgiem kamery. Nie bez przyczyny: zjawiskowa Matilda Lutz wcielająca się w protagonistkę o imieniu Jennifer uwodzi każdym gestem i eksponuje swoje piękno jak to tylko możliwe. Różowy top, lizak w ustach i kolczyki w kształcie wielkich gwiazdek – francuska reżyserka Coralie Fargeat nieustannie podkreśla seksapil młodej dziewczyny.

Związany z dziewczyną Richard zdaje się ignorować albo wręcz czerpać satysfakcję z zazdrości omamionych kolegów. Po imprezowej i pełnej erotycznego napięcia nocy bez żadnych obaw zostawia Jennifer ze swoimi kompanami na kilka godzin. Zarówno dziewczyna, jak i widzowie w tym momencie obawiają się najgorszego, i rzeczywiście – dochodzi do nieszczęścia. Jeden z mężczyzn gwałci bohaterkę, podczas gdy drugi ostentacyjnie udaje, że o niczym nie wie. Po powrocie Richarda okazuje się zaś, że jedyne, co jest w stanie zrobić w tej sytuacji, to zaoferować kochance (niespodzianka, Richard zdradza swoją żonę!) pieniądze i przymusową przeprowadzkę. Nie uważa, że jego kolega powinien ponieść konsekwencje swojego czynu, i kryje go w imię pomylonej męskiej solidarności. Kiedy bohaterka traci nad sobą kontrolę i ucieka z willi, Richard postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i zamordować Jennifer. Okazuje się to jednak dużym błędem.

Już pierwszy akt filmu zdradza, że czeka nas widowiskowy (pomimo kameralności akcji) i prawdziwie odjechany spektakl. Dopiero jednak po scenie “zmartwychwstania” rozumiemy, jak szalone wizje przyjdzie nam oglądać. Krwawy odwet na mężczyznach stanie się okazją do zaprezentowania fascynujących obrazów pełnych mocno przesadzonej przemocy. W życiu nie pomyślelibyście, ile krwi może pomieścić organizm jednego człowieka! To zdecydowanie nie jest seans dla wrażliwych osób, operator z sadystycznym zacięciem serwuje nam bowiem bardzo naturalistyczne kadry pełne rozerwanego mięsa i obficie płynącej posoki. Ma to służyć nie tylko szokowaniu odbiorcy, ale również budowaniu współczucia dla rannej i skrzywdzonej bohaterki. W pewnym momencie role zaczynają się odwracać i dziewczyna przestaje być zwierzyną łowną, a staje się drapieżcą. Mężczyźni kreowani początkowo na samców alfa tracą swoje opanowanie i przeobrażają się w spanikowanych chłopców z drogim sprzętem myśliwskim (pierwotnym celem ich pobytu na pustyni okazuje się polowanie, czyli stereotypowa męska aktywność dla prawdziwych mężczyzn). Ich cierpienie i krwawe rany są źródłem niemałej satysfakcji dla widza wciągniętego w ten wir niemalże komiksowej przemocy. Ciężar emocjonalny całości to także zasługa świetnych występów – każdy z facetów jest na swój sposób odpychający, a gwiazda produkcji niejednokrotnie udowadnia, że ma więcej talentu niż pozostałe modelki romansujące z aktorstwem razem wzięte. Przemiana protagonistki, która z kipiącej seksem lolity staje się zahartowaną i wytrwałą mścicielką, przynosi prawdziwe katharsis.

Całość jest przy tym pełna dystansu i kpiny, a liczne zestawienia montażowe i pomysły inscenizacyjne nie pozostawiają co do tego wątpliwości. W morzu krwi i brudu nie ginie także krytyka wciąż popularnego lekceważącego podejścia do gwałtu i wzajemnej adoracji mężczyzn pozostających ślepymi na kobiece cierpienie. W żadnym razie nie uświadczymy tu jednak płomiennych kazań i moralizatorskich monologów – nośnikiem argumentu w filmie jest przemoc. Niektórzy mogą być krytyczni wobec takiej wizji, ale należy pamiętać, że mamy do czynienia z bardzo samoświadomym kinem, które zgrabnie porusza się na granicy autoparodii. Jak inaczej wytłumaczyć kadr, w którym kamera powoli obraca się wokół półnagiej, pokrytej krwią i brudem dziewczyny z wypaloną blizną w kształcie orła na brzuchu i strzelbą w dłoniach? Za swoją odwagę i techniczną perfekcję Zemsta z pewnością doczeka się kultu i zostanie zapamiętane wśród miłośników kina.

Tekst z archiwum Film.org.pl (2018)

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK