KINO EUROPEJSKIE: Krzysztof Kieślowski
Filmy fabularne Kieślowskiego często zalicza się do nurtu metafizycznego w kinie. Reżyser koncentrował swoją uwagę na sferze emocjonalnej bohaterów; wzbogacał ich portrety o sferę przeczuć, intuicji, snów, przesądów. Ukazywał wewnętrzne życie człowieka, który znalazł się w jakiejś szczególnej sytuacji życiowej. Nie zaniedbywał jednak tła społecznego czy detali życia codziennego, sygnalizujących charakterystyczne cechy miejsca i czasu. Reżyser w końcu postanowił wyrzucić politykę z filmów fabularnych, dbając o ich uniwersalny wydźwięk (np. “Bez końca”, Podwójne życie Weroniki, cykl Trzy Kolory).
Kieślowskiego można określić mianem reżysera opisującego. W jego filmach kamera bacznie obserwuje bohaterów, rejestruje ich najdrobniejsze gesty, nawet te całkiem trywialne. Jego kino można nazwać kontemplacyjnym, ponieważ fazy przygotowawcze, wprowadzające atmosferę, są liczniejsze i dłuższe niż fazy samej akcji, (np. Dekalog).
Specyficzny sposób traktowania detalu. U Kieślowskiego detal nie służy jedynie konstruowaniu rzeczywistości. Pełni ważną rolę w przekazie filmowej informacji, niesie ze sobą znaczenia magiczne i tajemnicze. W filmie Czerwony reżyser nagromadził ich całe mnóstwo: szklane kule, magiczne pierścionki, mieniący się i dźwięczący wisior ze szklanych szkiełek, lalki, a także najzwyklejsze przedmioty. Ich zadaniem jest tworzenie połączeń pomiędzy wydarzeniami i a postaciami.
Intensywność obrazu – tworzy ją żywa i pulsująca tkanka obrazów, na które składają się przeróżne rekwizyty, przedmioty, gesty, napotkane przez bohaterów osoby, którym reżyser nadaje znaczenie zapowiadających coś znaków. Przykładem takiego bohatera jest pojawiający się w dziewięciu odcinkach Dekalogu – każdy film stanowi przecież zamkniętą całość – tajemniczy nieznajomy grany przez Artura Barcisia. Rozpoznajemy go m.in. w postaci kajakarza, mężczyzny siedzącego nad jeziorem, motorniczego, robotnika lub studenta.
Podobne wpisy
Estetyzacja obrazu. Kieślowski starannie dobierał dominanty barwne, a z czasem dodawał swoim bohaterkom urody zdjęciami jak z reklamy. W Dekalogu widać początki tej stylistyki, ale jej rozkwit przypada dopiero na fazę francuskich realizacji, takich jak Trzy Kolory i Podwójne życie Weroniki. Ten rodzaj stylistyki starali się zachować także kontynuatorzy Kieślowskiego, m.in. Boris Tanovic w Piekle oraz Tom Tykwer w Niebie. W roku 2000 Jerzy Stuhr zrealizował Duże zwierzę wg scenariusza Kieślowskiego.
Filmy fabularne:
- 1966 – Tramwaj – fabularna etiuda szkolna
- 1973 – Przejście podziemne
- 1975 – Personel
- 1976 – Blizna
- 1976 – Spokój
- 1979 – Amator
- 1981 – Krótki dzień pracy
- 1981 – Przypadek
- 1985 – Bez końca
- 1988 – Krótki film o zabijaniu (kinowa wersja części V Dekalogu)
- 1988 – Krótki film o miłości (kinowa wersja części VI Dekalogu)
- 1988 – Dekalog – dziesięć filmów telewizyjnych
- 1991 – Podwójne życie Weroniki
- 1993 – Trzy Kolory: Niebieski
- 1994 – Trzy Kolory: Biały
- 1994 – Trzy Kolory: Czerwony
Spektakle teatralne:
- 1972 – Pozwolenie na odstrzał (wg Zofii Posłysz)
- 1973 – Szach królowi (na podstawie “Noweli szachowej” Stefana Zweiga)
- 1976 – Kartoteka (wg Sztuki Tadeusza Różewicza)
- 1976 – Dwoje na huśtawce (wg Williama Gibbsona)
W Starym Teatrze w Krakowie wystawił własną sztukę Życiorys
(na podstawie swojego filmu o tym samym tytule).