search
REKLAMA
Archiwum

Kino europejskie: FEDERICO FELLINI

Aleksandra Krupińska

24 listopada 2012

REKLAMA

“Nie mogę patrzeć na rzeczy z dystansem, np. poprzez kamerę.
Nigdy nie przykładam oka do kamery. Do diabła z obiektywem.
Chcę być pośrodku rzeczy. Muszę wiedzieć wszystko o każdym,
kochać wszystko wokół mnie…”

O REŻYSERZE

Federico Fellini to bez wątpienia jeden z najwybitniejszych reżyserów włoskich. Twórca pełen sprzeczności, baczny obserwator, mag-wizjoner, zafascynowany plebejsko-jarmarczną stroną sztuki, czerpiący natchnienie z filozofii Junga oraz malarstw Boscha i Bruegla… Początkowo nic nie wskazywało na to, że film stanie się jego najważniejszym życiowym wyborem, ale jak sam mówił “ważąc na szali moje lenistwo, ignorancję, ciekawość, mój brak dyscypliny i niezdolność do ponoszenia autentycznych ofiar, doszedłem do przekonania, że kino może być moją ojczyzną”.

Fellini urodził się w 1920 roku w Rimini, w małym nadmorskim miasteczku. W 1938 – żądny przygód i ciekawy świata – opuszcza je i udaje się do Florencji, gdzie dostaje pracę w drukarni. Jednak niespokojny charakter nie pozwoli mu długo pozostać w jednym miejscu i już rok później młody Federico przybywa do Rzymu, miasta, które zauroczy go do tego stopnia, że poświęci mu jeden ze swoich najsłynniejszych filmów. W Rzymie zapisuje się na wydział prawa tamtejszego Uniwersytetu – decyzja ta nie wynika tyle z chęci zdobywania wiedzy, ale raczej z uniknięcia służby wojskowej. W międzyczasie poznaje nowych ludzi, zakochuje się, a w roku 1940 dostaje posadę dziennikarza w tygodniku “Marc’Aurelio”. W tym też roku reżyser Mario Mattoli proponuje mu współpracę przy realizacji filmów – Fellini chętnie się zgadza i szybko z pozycji gagmana awansuje do rangi scenarzysty, nie zdając sobie na razie sprawy, że jest to pierwszy krok do wielkiej sławy.

Zresztą początkowo wszelkich kwestii związanych z filmem nie traktował poważnie. Był to tylko dodatek do interesów – w 1944 otworzył bowiem zakład The Funny Face Shop, który świadczył usługi dla żołnierzy amerykańskich i angielskich (wykonywanie pocztówek, zdjęć pamiątkowych, karykatur). I tym razem przypadek zadecydował o losie Federica – pewnego razu w zakładzie tym pojawił się Roberto Rossellini, znany reżyser, który zaproponował Felliniemu współpracę przy tworzeniu scenariusza nowego filmu – tym filmem okazuje się być Rzym, miasto otwarte, jedno z najsłynniejszych dzieł Rosselliniego. Fellini zostaje współscenarzystą i asystentem reżysera także przy kolejnych filmach Rosselliniego, m.in. przy Paisie. I właśnie w tym momencie przychodzi objawienie – mimo, że jest już cenionym scenarzystą nowej szkoły filmu włoskiego, Fellini chce sam zacząć tworzyć odrębne światy i pokazać wszystkim własny punkt widzenia. Debiutuje w 1950 roku filmem Światła variete i szybko zdobywa uznanie krytyków i publiczności. W ciągu 40 lat od debiutu – aż do swojej śmierci w 1993 roku – nakręci jeszcze ponad 20 filmów, z których większość na zawsze zapisze się w historii kina.

NAJWAŻNIEJSZE NAGRODY

1953 – Wałkonie – Srebrny Lew (Wenecja)
1954 – La Strada – Srebrny Lew (Wenecja)
1957 – La Strada – Oscar (najlepszy film zagraniczny)
1957 – Noce Cabirii – nagroda na festiwalu w Cannes dla najlepszej aktorki
1958 – Noce Cabirii – Oscar (najlepszy film zagraniczny)
1960 – Slodkie życie – Złota Palma na festiwalu w Cannes (najlepszy film)
1961 – Slodkie życie – Oscar za najlepsze kostiumy
1961 – Slodkie życie – Drugie miejsce na liście najlepszych filmów zagranicznych w USA
1961 – Slodkie życie – Nagroda nowojorskiej krytyki filmowej
1964 – Osiem i pół – Oscar (najlepszy film zagraniczny)
1975 – Amarcord – Oscar (najlepszy film zagraniczny)
1987 – Wywiad – Nagroda Czterdziestolecia na MFF w Cannes
1987 – Wywiad – Grand Prix na MFF w Moskwie

PODSTAWOWE WYZNACZNIKI STYLU

  • zafascynowanie widowiskiem, światem sztuki – głównie tej plebejskiej, jarmarczno-cyrkowej (wędrowni komedianci w Światłach variete, teatrzyk w Wałkoniach, cyrkowcy w La stradzie i Klownach)
  • ukazywanie mechanizmów rządzących tłumem
  • pokazywanie ludzi z marginesu społecznego, środowisk odrzuconych poza nawias (ulubionymi postaciami są: wędrowni aktorzy, nieudacznicy życiowi, prostytutki, żebracy, oszuści, nimfomanki, starzejący się artyści – wystarczy obejrzeć Amarcord, Rzym, Ginger i Freda, Światła variete
  • główne motywy: motyw artysty i jego dzieła (od Słodkiego życia zaczyna dominować temat patologii sztuki i kryzysu artystycznego, szczególnie mocno zaznaczony w Osiem i pół, Toby Dammicie i Satyriconie); motyw procesji (La strada, Noce Cabirii, Slodkie życie, Osiem i pół), motyw duchownych (pokaz mody kościelnej w Rzymie, zakonnice w Giulietcie i duchach i La stradzie, klerycy w Wałkoniach i Osiem i pół), motyw rozkładu i niemocy (Slodkie życie, Osiem i pół, Casanova), motyw podróży, wędrówki – także w sensie duchowej przemiany lub jako powrót do “źródeł” (wędrówka bohatera z Miasta kobiet, Klowni, Casanova, A statek płynie, Rzym, Amarcord), motyw gaszonego światła (Amarcord, Miasto kobiet, Ginger i Fred, Próba orkiestry), motyw wody, morza (Casanova, A statek płynie, Słodkie życie, Giulietta i duchy, La strada), motyw kobiety -mitu (kobieta jako jungowska anima, matka-natura, bóstwo łączące w sobie zło i dobro, pokusę i pobożność, światło i cień – Slodkie życie, Miasto kobiet, Satyricon, Giulietta i duchy, Osiem i pół, Kuszenie doktora Antoniego)
  • fascynacja magią, spirytyzmen, egzotyką, pogańskimi obrządkami (zwłaszcza Giulietta i duchy, Satyricon)
  • akcentowanie ulotności chwil, przemijalności życia + skłonności turpistyczne (Klowni, Ginger i Fred, Rzym, Casanova, Satyricon, Światła variete)
  • czerpanie z filozofii jungowskiej – Fellini analizuje proces indywiduacji, wychodzenia z nieświadomości w kierunku odkrywania prawdziwej natury rzeczy, śledzi próby dochodzenia do “ja” poprzez symboliczną podróż w głąb samego siebie
  • inspiracje manieryzmem i barokowością – stąd kiczowatość scenerii w Casanovie, zapełnianie ekranu groteskowymi i dziwacznymi ludźmi-manekinami, pokazywanie brzydoty i sztuczności, teatralizacja scen, aluzyjność i alegoryczność przekazu, ukazywanie nienaturalnie skręconych ciał, aktorów zastygających w osobliwych pozach (też np. Miasto kobiet)
  • częsty brak finału – otwarte, zawieszone zakończenie, pełne wieloznaczności i znaków zapytania
  • balansowanie na granicy jawy i snu (poetyka oniryczna), patosu i groteski, powagi i ironii, rzeczywistości i złudzenia – “Film przypomina sen, który zawiera najgłębsze prawdy naszego umysłu, naszej człowieczej istoty. Sen opowiada, fotografuje (właśnie jak film) przestrzenie, klimaty, momenty tej najbardziej tajemniczej cząstki nas samych, o której nie wiemy nawet gdzie się mieści, najtrudniejszej do dotknięcia. Przypominając życie codzienne, a zarazem marzenie senne, film pokazuje równocześnie zachowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Wydaje się więc być najbardziej totalnym, pełnym i głębokim przedstawieniem rzeczywistości” (Il Tempo, 5 IX’78)
  • podejmowanie rozrachunków z narodowymi stereotypami – ironiczne spojrzenie na ideał “Włocha poczciwego”, żyjącego w świecie złudzeń, egoistycznego, pozbawionego szerszego spojrzenia na otaczającą go rzeczywistość, traktującego siebie ze śmiertelną powagą, konformistycznego, bez wyobraźni i indywidualności – Fellini – karykaturzysta wytyka mu jego zakłamanie i niedojrzałość emocjonalną. Pokazuje prowincjonalne życie ludzi, którzy boją się żyć i którzy tkwią w stagnacji, marząc o “wielkim świecie” – nie potrafią się jednak zdobyć na to, by wyrwać się z tej monotonii codzienności i zapewnić sobie nowe perspektywy (Biały szejk, Wałkonie)
  • częsty brak typowej struktury fabularnej – przeważnie są to luźne epizody, połączone ze sobą postacią głównego bohatera lub podobieństwem wątków (Słodkie życie, Rzym, Satyricon)

riddler

FILMOGRAFIA

  • 1950 – Światła Variete (Luci Del Varieta)
  • 1952 – Biały Szejk (Lo Sceicco Bianco)
  • 1953 – Wałkonie (I Vitelloni)
  • 1953 – Biuro Matrymonialne (Un’agenzia Matrimoniale) [epizod filmu Miłość w mieście]
  • 1954 – La Strada
  • 1955 – Niebieski Ptak (Il Bidone)
  • 1957 – Noce Cabirii (Le Notti Di Cabiria)
  • 1960 – Slodkie życie (La Dolce Vita)
  • 1962 – Kuszenie Doktora Antoniego (Le Tentazioni Del Dottor Antonio) [epizod filmu Boccaccio 70]
  • 1963 – Osiem i pół (Otto E Mezzo)
  • 1965 – Giulietta i duchy (Giulietta Degli Spiriti)
  • 1968 – Toby Dammit [epizod filmu Trzy kroki w szaleństwo]
  • 1969 – Satyricon
  • 1970 – Klowni (I Clowns)
  • 1972 – Rzym (Roma)
  • 1974 – Amarcord
  • 1976 – Casanova (Il Casanova Di Fellini)
  • 1978 – Próba orkiestry (Prova D’orchestra)
  • 1980 – Miasto kobiet (La Citta Delle Donne)
  • 1983 – A statek płynie (E La Nave Va)
  • 1985 – Ginger i Fred (Ginger e Fred)
  • 1987 – Wywiad (Intervista)
  • 1989 – Głos Księżyca (La Voce Della Luna)

LITERATURA

  • Kornatowska M.: Fellini. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. Warszawa, 1989.
  • Zapponi B.: Mój Fellini. Prószyński i S-ka, 2000.

Tekst z achiwum film.org.pl

Avatar

Aleksandra Krupińska

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK