search
REKLAMA
Zestawienie

JEDZENIE W FILMACH. Sceny, na których widok CIEKNIE ŚLINKA

Michalina Peruga

7 października 2020

REKLAMA

Annie Hall (1977) – gotowanie homarów

„Może powinniśmy wezwać policję” – mówi Alvy (Woody Allen) w trwającej zaledwie ponad minutę komicznej scenie, w której razem z Annie (Diane Keaton) próbują ugotować żywe homary. Obydwoje biegają chaotycznie po zabałaganionej kuchni, śmiejąc się i panikując jednocześnie. Homary wydostały się z papierowej torby i ani Annie, ani Alvy nie mają odwagi, aby wrzucić je do wrzątku. Ta scena, pełna radości nieskrępowanej zabawy i miłości, jest punktem kulminacyjnym w związku bohaterów, który niedługo się rozpadnie.

9 i pół tygodnia (1986) – co lodówka dała

Poza striptizem Kim Basinger do dźwięków You Can Leave Your Hat On scena, w której John (Mickey Rourke) karmi Elizabeth (Kim Basinger) różnymi rzeczami z lodówki, to druga najbardziej znana z tego filmu i równie podniecająca. Reżyser filmu Adrian Lane wykorzystał związek seksu z jedzeniem, w dużych zbliżeniach kręcąc scenę naładowaną zmysłowym erotyzmem. Mająca zamknięte oczy Elizabeth rozpoznaje jedzenie po smaku i teksturze, zjadając najróżniejsze rzeczy, które do ust wkłada jej kochanek: jajka, truskawki, galaretkę, makaron, ostrą papryczkę jalapeño czy nawet syrop na kaszel.

Kiedy Harry poznał Sally (1989) – kanapka z pastrami i orgazm na lunch

Harry (Billy Crystal) i Sally (Meg Ryan) spotykają się w kultowym nowojorskim Katz’s Delicatessen, miejscu serwującym najlepsze kanapki z pastrami. Pomiędzy kolejnymi kęsami bohaterowie dyskutują na temat randkowania i zaczynają się kłócić o to, czy kobiety udają orgazmy. Ku osłupieniu Harry’ego (a także kucharzy, kelnerów i gości restauracji), przekonanego, że jest w stanie odróżnić prawdziwy orgazm od udawanego, Sally odgrywa godną Oscara scenkę, w której udowadnia mu, że się myli. Siedząca przy stoliku nieopodal kobieta, zerkając na Sally, informuje kelnera: „Wezmę to, co ona”.

Miasteczko Twin Peaks (1990-1991) – placek z wiśniami

Ciasto z wiśniami, czyli cherry pie, to specjał Double R Diner, lokalnej restauracji w miasteczku Twin Peaks, której właścicielką jest Norma Jennings (Peggy Lipton). Kiedy ekscentryczny Agent Dale Cooper (Kyle MacLachlan) przyjeżdża do Twin Peaks, aby rozwikłać zagadkę śmierci Laury Palmer, szeryf Harry Truman prowadzi go do Double R Diner. Po spróbowaniu pierwszego kęsa placka z wiśniami Cooper, dla którego jedzenie i picie kawy to niemalże religijny rytuał, zamawia jeszcze kolejne dwie porcje. Ciasto z wiśniami jest lubiane przez wielu bohaterów – jada je nie tylko Dale Cooper, ale także Margaret Lanterman, pieńkowa dama (Catherine E. Coulson) czy zastępca szeryfa Andy (Harry Goaz). W serialu ciasto z wiśniami staje się niemalże bohaterem samym w sobie, będąc jednocześnie nieodłącznym elementem małomiasteczkowego krajobrazu, tłem dla wydarzeń i międzyludzkich interakcji.

Pulp Fiction (1994) – burger Big Kahuna i milkshake za 5 dolarów

Jedzenie odgrywa niemałą role w filmach Quentina Tarantino, co szczególnie widoczne jest w Pulp Fiction, gdzie pierwsze skrzypce grają burgery. W jednej ze scen Vincent Vega (John Travolta) i Jules Winnfield (Samuel L. Jackson) dyskutują na temat różnic w nazewnictwach burgerów pomiędzy Stanami a Europą podczas jazdy samochodem. Gdy później wykonują zlecone morderstwo, Jules zachwyca się smakiem jedzonego przez przyszłe ofiary burgera wymyślonej na potrzeby filmu hawajskiej marki Big Kahuna, mówiąc: „This is a tasty burger”.

W innej kultowej scenie z Pulp Fiction Vincent Vega zabiera Mię (Uma Thurman), żonę swojego szefa, do knajpy Jack Rabbit Slim na burgera, jednak ona decyduje się na mlecznego shake’a za pięć dolarów. „Nie dodajecie tam burbonu czy czegoś?” – pyta kelnera zaskoczony wysoką ceną Vincent. Gdy napój dociera, bohater bierze kilka łyków i zaskoczony stwierdza: „Goddamn, that’s a pretty fucking good milkshake!”.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły >>>

REKLAMA