search
REKLAMA
Zestawienie

JEDZENIE W FILMACH. Sceny, na których widok CIEKNIE ŚLINKA

Michalina Peruga

7 października 2020

REKLAMA

Dziennik Bridget Jones (2001) – niebieska zupa

Bridget Jones chce świętować swoje urodziny i sukcesy w pracy uroczystą, kilkudaniową kolacją z przyjaciółmi. Gotowanie rozpoczyna od przygotowania zupy z pora, które, według przepisu, trzeba gotować związane sznurkiem. Niestety jedyny, jaki ma w domu Bridget, to niebieski, a zupa z pora wkrótce przybiera niebieski kolor. Całkiem niespodziewanie z odsieczą przychodzi jej Mark Darcy (Colin Firth), ratując kolację przygotowanym na szybko omletem. Niebieska zupa to kwintesencja niedoskonałej, naturalnej i pełnej uroku osobowości Bridget.

Bękarty wojny (2009) – strudel

Scena, w której Hans Landa (Christoph Waltz) i Shosanna Dreyfus (Mélanie Laurent), która cudem uszła z życiem z jego rąk, spotykają się w restauracji, jest pełna napięcia. Choć on jej nie kojarzy, Shosanna doskonale wie, kim jest Hans Landa – to on odpowiedzialny jest za wymordowanie całej jej rodziny. Podczas spotkania nieustannie wypytuje ją o szczegóły z jej życia, ona jest wyraźnie spięta, wrogo nastawiona i unika kontaktu wzrokowego. Landa, bez pytania o jej zdanie, zamawia dla niej porcję strudla oraz szklankę mleka. Zamówiony przez Landę jabłkowy strudel staje się narzędziem władzy i nacisku, metodą wywierania presji. Kiedy kelner stawia przed nimi dwa talerze deseru, mężczyzna nalega, aby poczekała na bita śmietanę i dopiero wtedy pozwala jej jeść. Kiedy Landa kończy spotkanie-przesłuchanie i jednocześnie kończy jeść, wymownie gasi w bitej śmietanie papierosa.

Maria Antonina (2006) – ciastka i ciasteczka

Chociaż Marii Antoninie niesłusznie przypisuje się słowa „Niech jedzą ciastka!”, które miała wypowiedzieć na wieść o tym, że jej lud głoduje, słodycze są wszechobecne w filmie Sophii Coppoli. Historia najsłynniejszej francuskiej królowej to wizualna uczta dla oczu. Pastelowe barwy pięknego pałacu i oszałamiających strojów arystokratek dopełniają stosy makaroników, tartaletek, bez, puddingów, piętrowych tortów, ciastek z kremami i świeżymi owocami, które odzwierciedlają przepych i wystawny styl życia Marii Antoniny.

Parasite (2019) – ram-don

Kiedy rodzina Parków niespodziewanie wraca wcześniej z zaplanowanej wycieczki, pani Park (Yeo-jeong Jo) prosi swoją służącą Chung-sook (Hye-jin Jang) o przygotowanie dla syna dania, o którym ta nigdy nie słyszała – ram-donu, czyli mieszanki makaronów instant (tzw. zupki chińskie) z dodatkiem wołowego steku. W oryginalnej wersji językowej filmu danie to nazywa się Jjapaguri – na potrzeby wersji anglojęzycznej, a potem innych wersji językowych zdecydowano się na połączenie dwóch znanych większości mieszkańców krajów zachodnich słów ramen (japońska zupa) oraz udon (rodzaj makaronu): ram-don. To danie posłużyło Joon-ho Bongowi do ukazania kolejnego aspektu nierówności klasowych. Wszyscy, i biedni, i bogaci, lubią zupy i dania instant, bo po prostu dobrze smakują. W filmie rodzina Park przenosi to danie jednak o poziom wyżej, dodając do niego drogie, wysokiej jakości mięso, aby zaznaczyć swój status.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA