search
REKLAMA
Zestawienie

Groza i seks. 6 najlepszych HORRORÓW EROTYCZNYCH

Które horrory erotyczne są warte uwagi?

Michalina Peruga

17 lipca 2022

REKLAMA

Seks i groza doskonale idą ze sobą w parze, dostarczając widzom podwójnie mocnych wrażeń. Niektóre z najlepszych filmów grozy to te podszyte napięciem, nie tylko pełnym grozy, ale także erotycznym. Oto 6 najciekawszych horrorów erotycznych.

Ludzie-koty (1982)

Film Paula Schradera to remake świetnego filmu grozy i thrillera psychologicznego o tym samym tytule z 1942 roku w reżyserii Jacques’a Tournera. W pierwowzorze Simone Simon gra Serbkę Irenę Dubrovnę, mieszkającą w Nowym Jorku, która jest przekonana, że pochodzi z ludu ludzi-kotów, a każdy seksualny kontakt z mężczyzną przemieni ją w dzikiego kota. Film Tournera jest podszyty erotyką, zmysłową grą świateł i cieni, jednak to dopiero w remake’u z lat 80. te seksualne podteksty mogły wybrzmieć w pełni. Ludzie-koty Schradera również opowiadają o pewnej Irenie (Nastassja Kinski), jednak film opowiada nieco inną historię niż pierwowzór. Nie brakuje tu natomiast sensualnych scen i seksu, a cały film w typowym „ejtisowym” stylu jest pełen zmysłowej erotyki. Jak powiedział sam Schrader, w filmie jest „więcej skóry niż krwi” (ang. „more skin than blood”).

Dracula (1992)

Tam, gdzie są wampiry, tam musi być i seks. W europejskiej kulturze ci pijący krew zabójcy utożsamiani są z seksualną energią. Zaczęło się od pierwszych wampirycznych opowiadań – Carmilli Josepha Sheridana Le Fanu o wampirzycy lesbijce i Wampira Johna Williama Polidoriego – zwieńczonych pierwszym wielkim dziełem wampirycznym, czyli Draculą Brama Stokera. W czasach, kiedy seks był tabu, literackie wampiry symbolizowały seksualność człowieka, a sam akt zanurzania zębów w ciele mógł być interpretowany jako metafora penetracji. Adaptacja Francisa Forda Coppoli jest głęboko erotyczna i naszpikowana seksualnymi obrazami, a wampiryczne wysysanie krwi z ofiary płynnie łączy się tu z aktem seksualnym.

Wywiad z wampirem (1994)

Anne Rice, autorka literackiej serii, na podstawie której stworzono słynny film z Bradem Pittem i Tomem Cruise’em, aż do swojej śmierci w grudniu 2021 roku aktywnie działała na rzecz praw osób LGBTQ+. Również w jej debiutanckiej powieści Wywiad z wampirem z 1976 roku zekranizowanej przez Neila Jordana w 1994 nie brakuje wątków homoerotycznych. Głównymi bohaterami powieści i filmu są dwa wampiry – Lestat de Lioncourt (Cruise) i Louise de Pointe du Lac (Pitt). Historia toczy się z punktu widzenia Louise’a, który opowiada pewnemu dziennikarzowi swoje życie – to, jak Lestat przemienił go w wampira i dał mu nieśmiertelność, ale także żądzę mordowania, i jak wspólnie uratowali od śmierci, przemieniając w wampirzycę i adoptując, małą Claudię (Kirsten Dunst). W wywiadzie w 2012 roku Anne Rice nazwała Lestata i Louise’a „pierwszymi wampirzymi rodzicami tej samej płci”. Nie tylko o rodzicielstwo albo bycie razem na zawsze chodzi w Wywiadzie z wampirem, bo chodzi także o seks. Cały film, jako film o wampirach, podszyty jest erotyką, a Lestat i Louise angażują się również w relacje seksualne z kobietami.

Pragnienie (2009)

Już niedługo swoją premierę na festiwalu Nowe Horyzonty będzie miał najnowszy film Park Chan-wooka Podejrzana, który za ten film zdobył w Cannes nagrodę za najlepszą reżyserię. Warto więc przypomnieć Pragnienie, jeden z najlepszych azjatyckich filmów o wampirach. Park Chan-wook zaadaptował tutaj w swój autorski sposób Teresę Raquin, powieść Emila Zoli napisaną w 1867 roku, wielokrotnie przenoszoną na ekran w historii kina. Znany z Parasite Song Kang-ho gra w tym południowokoreańskim, erotycznym horrorze katolickiego księdza, który w wyniku medycznego eksperymentu (który miał na celu odkryć szczepionkę na zabójczego wirusa) przemienia się w wampira. Bogobojny ksiądz odkrywa w sobie kompletnie nieznane dotychczas pragnienia – nie tylko żądzę krwi, ale także seksualnego spełnienia. Zakochuje się w żonie swojego kolegi z dzieciństwa (Kim Ok-bin) i musi się powstrzymać, aby nie wypić jej krwi.

Czarownica miłości (2016)

Czarownice, fantazje seksualne i erotyczna kobieca siła? W filmie Anny Biller jest wszystko. Elaine (Samantha Robinson) jest piękną, młodą wiedźmą, która przybywa do nowego miasteczka w poszukiwaniu cielesnej miłości po śmierci swojego męża. Każdy mężczyzna, którego spotyka na swojej drodze, popada w obsesję na jej punkcie. Gdy kochankowie angażują się zbyt mocno, Elaine wysyła ich na tamten świat. Czarownica miłości to przepiękny wizualnie erotyczny horror, przepełniony kolorami w stylu dawnych filmów kręconych w Technikolorze.

X (2022)

X to najlepszy horror Ti Westa specjalizującego się w kinie grozy, reżysera filmów Dom diabła (2009) czy jednego z segmentów V/H/S (2012), a przede wszystkim kilku odcinków takich seriali jak: Oni (2021), Opowieści z Pętli (2020), Egzorcysta (2017) i Miasteczko Wayward Pines (2016). West świetnie łączy w X różne estetyki – kino klasy B z kinem arthousowym, klasyczny slasher z erotykiem, a może nawet filmem porno. Jego bohaterowie to ekipa filmowców z ambicjami nakręcenia najlepszego filmu dla dorosłych. Aspirująca aktorka porno Maxine (Mia Goth) wyrusza ze swoim chłopakiem, producentem Wayne’em (Martin Henderson), dwójką aktorów Bobby-Lynne (Brittany Snow) i Jacksonem (Scott Mescudi), a także reżyserem RJ-em (Owen Campbell) i jego dziewczyną Lorraine (Jenna Ortega) na odległą od miasta farmę, aby tam nakręcić film. Zatrzymują się w leżącej obok domu chacie na farmie należącej do siwiejącego staruszka i jego niedołężnej żony. Kipiąca seksem i młodością ekipa filmowa z czasem coraz bardziej zaczyna interesować parę schorowanych starców.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA