search
REKLAMA
Kino klasy Z

GALAKTYKA GROZY. Film klasy Z, przy którym pracował Największy Reżyser Świata

Szymon Skowroński

19 sierpnia 2019

REKLAMA

Jeśli miarą wielkości filmu jest liczba jego ułomnych i wybrakowanych naśladowców, to Obcy – ósmy pasażer Nostromo jest filmem potężnym. Mieliśmy okazję oglądać Inseminoidy, Creepozoidy, Pasożyty, Lewiatany, a nawet udający sequel Alien 2: On Earth (rzecz jasna, z oryginałem nie mający nic wspólnego). Jednym z najbardziej znanych i nieuznanych tytułów tego typu jest Galaktyka grozy (znana także pod tytułem Galaktyka terroru). Okazuje się, że Z-klasowy koszmarek i Obcy mają pewien wspólny pierwiastek… Nie jest nim jednak, bynajmniej, poziom wykonania.

Szczątkowa fabuła opowiada historię załogi jakiegoś tam statku wysłanego na jakąś tam planetę w jakimś tam celu. Ekspozycyjna scena rozgrywki między jakąś tam starą wiedźmą i jakim tam wielkim mistrzem wprowadza więcej zamieszania niż wytłumaczenia, ale przecież nie zawsze musi chodzić o logiczny, żelazny scenariusz i dobrze wyłożone wątki historii. Mamy więc załogę, która składa się z Luke’a Skywalkera z wąsami, trzech kobiet, z których dwie można byłoby zastąpić lampami (więcej o seksownych lampach tutaj), Freddy’ego Kruegera sprzed Koszmaru z ulicy Wiązów, Sida Haiga i weterana Raya Walstona, którego postać nosi tacki z wodą, a potem okazuje się być… nie zdradzę kim – pozostawię satysfakcję z tego odkrycia ewentualnemu widzowi. Tak skompletowana ekipa wsiada w odrzutowy statek powietrzno-kosmiczny i leci na jakąś wyprawę, uzbrojona w karabiny i plecaki przypominające odkurzacze z doczepionymi reflektorami samochodowymi. Najjaśniejszym punktem tego anturażu okazuje się być drugoplanowa postać pani pilot, grana z nerwem i charyzmą przez Grace Zabriskie, chociaż młody Robert Englund stara się jak może nadać swojej postaci wiarygodnego, ludzkiego rysu. Reszta aktorów zdaje sobie chyba sprawę ze swojego położenia i stara się grać w stopniu minimalnym, by w razie czego móc stwierdzić: „zrobiłem to tylko dla pieniędzy, nawet dobrze nie pamiętam okresu zdjęciowego”.

Załoga trafia do miejsca, w którym wizualizują się ich najgorsze koszmary. Okazuje się, że człowiek przyszłości, oswojony z technologią lotów kosmicznych i podróżami międzygwiezdnymi, najgorsze koszmary miewa o obrzydliwych robalach i potworach rodem z japońskiego porno, z mackami, ociekających śluzem. Film jest (chyba) zapisem walki załogi o przetrwanie w tak nieprzyjaznym środowisku. Godzina i dwadzieścia minut seansu upływa bardzo szybko i bezboleśnie – pod warunkiem że człowiek niczego nie oczekuje. Choć trzeba przyznać, że kilka ujęć jest tu naprawdę niezłych, nie można tego samego powiedzieć o dźwiękach, efektach specjalnych lub projektach potworów ani, broń Boże, o pomysłach scenarzystów. Dobry pomysł miał za to Sid Haig, wcielający się w postać najemnika wyposażonego w latające gwiazdki w stylu shurikenów.  Haig spytał Rogera Cormana – producenta, czy jego postać mogłaby mniej mówić. Przyznał, że po prostu nie pasuje to do wizerunku bohatera. Corman zgodził się, wskutek czego Haig ma tylko jedną mówioną kwestię w ciągu całego filmu.

Trochę więcej nawija Edward Albert, syn Eddiego Alberta. Jestem niemal pewien, że gra on rolę, którą producenci chcieli powierzyć Markowi Hamillowi, będącego wtedy u szczytu sławy. Cabren to główny bohater filmu i główny głos rozsądku tej wyprawy. Jego postać doznaje mesjańskiej metamorfozy po wygłoszeniu kilku frazesów o mocy, przeznaczeniu i takich tam. Tak naprawdę przez większość seansu w ogóle nie wiadomo, o co chodzi. Bohaterowie łażą bez celu i są atakowani przez kolejne potwory i, rzecz jasna, giną w makabrycznych okolicznościach. Gdy już lista aktorów zostaje ograniczona do dwóch, następuje finalny pojedynek na słowa, pojawia się efekt specjalny w postaci czerwonego światła, a potem lecą napisy końcowe. Widz zostaje z jednoczesnym uczuciem przesytu i niedosytu, co jest rzeczą niebywałą i zaklepaną jedynie dla obrazów science fiction nakręconych za siedem tysięcy dolarów.

A jednak w tej kaszance, obok kaszy i krwi, znalazło się trochę mięska. Wspomniany we wstępie łącznik między Galaktyką grozy i Obcym to… sam James Cameron. Pracował on przy filmie jako kierownik produkcji. Tym samym mógł maczać palce w designie potworów (do czego lepiej się nie przyznawać) oraz scenografii i projektach dekoracji, które stanowią zdecydowanie najmocniejszy punkt filmu. Daleko im, oczywiście, do projektów z Decydującego starcia, ale biorąc pod uwagę minimalistyczny budżet filmu, nie wygląda to najgorzej, a na pewno zdradza fantazję i wyobraźnię twórcy. Przed wielkim sukcesem Terminatora Cameron pracował przy kilku niskobudżetowych projektach i trzeba przyznać, że każdy z nich, mimo oczywistych niedoróbek wynikających z ograniczeń produkcji, zawiera elementy całkiem spójnej i oryginalnej wizji. Tak samo jest w Galaktyce grozy. Do ciekawostek należy zaliczyć też fakt, że Cameron bacznie obserwował poczynania reżysera i zauważył, że Clark nie kręci wystarczającej liczby ujęć do zrealizowania scen. Poprosił więc producentów o obsadzenie go dodatkowo na stanowisku asystenta reżysera. W ten sposób zdobywał pierwsze reżyserskie szlify.

Galaktyka grozy jest gratką dla fanów kiczu, a już perełką dla amatorów taniego, tandetnego kina science fiction. Znajdziemy tutaj wszystko, co potrzebne do życia: ordynarnie kiepską fabułę, niezaangażowanych aktorów, tanie efekty specjalne, beznadziejnie zrobione potwory, nieudolny montaż. Niezła scenografia wybija się wprawdzie na plus, ale nie ma tu złudzeń – to zdecydowanie produkt z gatunku guilty pleasure. I prawdopodobnie jako taki właśnie powstawał.

Film dostępny w serwisie Flixclassic.pl.

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK