search
REKLAMA
Odmienne stany świadomości

DUŻA RYBA. Zanurzenie w fantazji

Jan Dąbrowski

31 sierpnia 2017

REKLAMA

Odmienne stany świadomości #8: Duża ryba

W Edwardzie Bloomie (Albert Finney) wszystko jest niesamowite. Jego narodziny trwały nadzwyczajnie długo. Kiedy dorastał, zaczął rozwijać się szybciej niż inni. A jak już chorował, to trzy lata, w dodatku leżąc w łóżku, przywiązany do specjalnej maszyny do rehabilitacji. Potem było już tylko lepiej – z najładniejszego chłopca stał się najprzystojniejszym mężczyzną w miasteczku. Okazał się świetnym sportowcem, przedsiębiorcą i wygrywał szkolne konkursy naukowe, a w wieczorami ratował pieski z pożarów. Wszystko z uśmiechem na ustach. Edward Bloom to sól ziemi, jak sam wspomina, był „najwspanialszą rzeczą, jaką Ashton kiedykolwiek miało”. Teraz, kiedy się zestarzał, nie przepuści żadnej okazji, by opowiedzieć o swoich przygodach, które stały się jego specjalnością. Bo w Edwardzie Bloomie wszystko jest niesamowite. Oprócz syna.

W przeciwieństwie do ojca Will (Billy Crudup) jest realistą i w życiu wyżej niż fantastyczne historie ceni sobie fakty. Mężczyźni nie mogą dojść do porozumienia, ponieważ młodszy nie chce być tylko tłem dla opowieści starszego, a ten nie widzi problemu, bo przecież wszyscy uwielbiają jego historie. Jednak Will uważa je za zmyślone, a swoją relację z ojcem za opartą na kłamstwach. W dodatku założył własną rodzinę: jego żona Josephine (Marion Cotillard) spodziewa się dziecka i w związku z perspektywą zostania rodzicem młody Bloom nie chce powtórzyć błędów starego. Kiedy podczas kłótni Will wypomina ojcu mitomanię i egoizm, panowie przestają się do siebie odzywać na kilka lat. Sytuację zmienia dopiero choroba nowotworowa Edwarda, która skłania syna do odwiedzin w rodzinnym domu. Obaj mężczyźni spędzają wspólnie dużo czasu, poznając się na nowo i szukając wspólnego języka. W tym czasie Will stara się wykorzystać ostatnią szansę, by pojąć światopogląd ojca i zrozumieć jego ubarwiony wyobraźnią sposób myślenia.

Niesamowitość i baśniowość to integralne elementy stylu Tima Burtona. Jednak w przypadku Dużej ryby elementy fantastyczne od rzeczywistych oddziela gruba kreska. Wspomnienia Edwarda ożywają na ekranie w kolorowych retrospekcjach. Wszystko jest ładniejsze i weselsze, postacie mają czyściutkie stroje, a trawniki są równo przystrzyżone. Nawet bagna i pajęczyny obecne w niektórych scenach wyglądają schludnie. A ponieważ o wszystkim opowiada słynący z bujnej wyobraźni Edward Bloom, większość bohaterów przypomina baśniowe postacie o niezwykłych zdolnościach. Postrachem dzieci jest jednooka staruszka nazywana wiedźmą (Helena Bonham Carter), a w jej niewidzącym oku podobno można zobaczyć swoją śmierć. Miasteczko Ashton terroryzuje olbrzym Karl (Matthew McGrory), który jest bardzo wysoki i silny. Magia wydaje się przenikać cały wspominany przez Blooma świat z jego młodości. On sam jest tam bajecznie przystojny i uroczy (Ewan McGregor), czym zjednuje sobie niemal każdą postać. Kiedy pierwszy raz widzi kobietę swojego życia i przyszłą żonę (Alison Lohman), świat dosłownie staje w miejscu.

O wszystkich tych fantastycznych postaciach i sytuacjach stary Edward mówi tak, jakby była to najszczersza prawda. Mimo nadchodzącej śmierci konsekwentnie buduje własną mitologię bez jednej fałszywej nuty. Kiedy Will martwi się o zdrowie ojca, ten z przekonaniem mówi, że nie w ten sposób umrze, że jeszcze nie teraz – przecież moment swojej śmierci widział w oku wiedźmy. Z czasem syn traci cierpliwość i wyrzuca Edwardowi, że w ogóle go nie zna, bo zamiast faktów słyszy wymyślone historie, które są równie barwne, co fałszywe. A jednak stary Bloom upiera się przy swoim i nie zmienia żadnej z opowieści. Kiedy Will z żoną i matką (Jessica Lange) przeglądają komórkę z rzeczami ojca, trafiają na drobiazgi sugerujące, że nie każda opowieść Edwarda jest kłamstwem. Zakurzone listy z czasów II wojny światowej opisują wydarzenia podobne do tych z historii starego Blooma, a porzucone na półkach bibeloty przypominają te wspominane przez niego. Ile jest prawdy w opowieściach ojca Willa?

Dla Edwarda niewątpliwie każde słowo. Nie wynikało to jednak ani z choroby psychicznej, ani z wpływu substancji odurzających. Bloom – choć niewątpliwie koloryzował – widział i przeżywał rzeczy intensywniej i ciekawiej. Azjatyckie bliźniaczki zapamiętał jako dwie kobiety zrośnięte ze sobą w pasie i z jedną parą nóg. Olbrzym Karl cierpiał na gigantyzm, ale Edwardowi zapadło w pamięć, że był wielki jak stodoła. A im bardziej stan starego Blooma się pogarsza, tym bardziej desperacko Will stara się do niego zbliżyć, czując, że może nie zdążyć poznać swojego ojca. Kiedy znajduje w komórce stare dokumenty i adres domu w miasteczku Spectre, postanawia tam pojechać. Na miejscu poznaje Jenny (Helena Bonham Carter) – kobietę z przeszłości ojca. Mówi jej:

Mój ojciec mówił o wielu rzeczach, których nigdy nie zrobił i jestem przekonany, że zrobił też wiele rzeczy, o których nie mówił. Ja staram się uzgodnić jedno z drugim.

Po powrocie do domu Will nie będzie miał okazji na spokojną rozmowę z ojcem, ponieważ ten w międzyczasie dostał udaru i przewieziono go do szpitala. W poruszającej scenie Edward prosi syna, by opowiedział mu jego śmierć. Nieprzygotowany Will zaczyna improwizować historię utrzymaną w duchu tych zasłyszanych od ojca. W tym momencie młody Bloom zaczyna dostrzegać sens ubarwiania rzeczywistości, nadawania dodatkowych znaczeń wydarzeniom. Nawiązuje się niemożliwe dotychczas porozumienie, ponieważ Will otworzył się na magiczny wpływ i siłę historii wzbogaconej baśniowością. Tym samym ojciec i syn zyskują w ostatniej chwili wspólny język, a schorowany Edward spokojnie umiera. Na jego pogrzebie pojawiają się postacie żywcem wyjęte z opowieści starego Blooma. Są starsi, nieco mniej charakterystyczni, choć to te same osoby – właściciel cyrku, Karl, Jenny etc. Nie byli wytworem wyobraźni Edwarda, ale zostali przez nią przepuszczeni i przedstawieni światu jako niesamowite jednostki.

Duża ryba Tima Burtona to jeden z bardziej stonowanych i zachowawczych filmów, który jednocześnie jest wzruszający i ujmujący. Porusza w gruncie rzeczy wiele kwestii: śmierć w rodzinie, konflikt ojcowsko-synowski i rolę wyobraźni w życiu. Chwilami to wręcz pogodne kino familijne, choć zdarzają się też mroczniejsze fragmenty. Dobro zwycięża zawsze, zło wynika z niezrozumienia, samotności lub nieprzystosowania, a każdy problem można rozwiązać z korzyścią dla wszystkich. Duża ryba to kino podnoszące na duchu, choć trochę przy tym naiwne i prostoduszne. A także niesamowite, jak Edward Bloom.

korekta: Kornelia Farynowska

Avatar

Jan Dąbrowski

Samozwańczy cronenbergolog, bloger, redaktor, miłośnik dobrej kawy i owadów.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK