search
REKLAMA
Artykuł

BLISKIE SPOTKANIA TRZECIEGO STOPNIA. Realizacja, efekty specjalne i masa ciekawostek

Adrian Szczypiński

29 października 2017

REKLAMA

SCENY WYCIĘTE

Pierwsza z nich to 42-sekundowy fragment na pustyni podczas odnalezienia samolotów z II wojny. Lacombe prosi tłumacza Loughlina o tłumaczenie nie tylko słów ale i emocji.

Drugi epizod to mało znacząca scenka, w której Roy pyta mieszkańców miasteczka o drogę. Wszyscy niezrozumiale mówią jeden przez drugiego, w końcu Roy odjeżdża z niczym.

Sekwencja na lotnisku to alternatywna wersja pierwszego spotkania Lacombe’a z tłumaczem Loughlinem. W tej scenie Spielberg zawarł niedoszły najśmieszniejszy chyba moment filmu, kiedy Lacombe, testując sprawność lingwistyczną Laughlina, każe mu przetłumaczyć fragment opowiadania erotycznego. Równolegle na pokładzie samolotu, kilku smutnych panów każe pasażerom oddać do depozytu wszystkie urządzenia rejestracji audiowizualnej.

Czwarta wycięta scena rozgrywa się na posterunku policji, gdzie zdezorientowany Roy przyszedł złożyć zeznanie o UFO, a policjanci mają wielki problem z napisaniem tego raportu. Tu po raz pierwszy Roy doznaje widzenia Diabelskiej Góry.

Piąty wycięty fragment ukazuje scenę grilla z udziałem rodziny Roya i ich sąsiadów. Wszyscy się świetnie bawią, z wyjątkiem naszego biednego elektryka, co rusz spoglądającego w niebo, oraz jego żony, wymyślającej na poczekaniu kłamstwa o opalonej połówce twarzy męża. Montażowo Spielberg nawiązał tu do “Szczęk”, montując ujęcia na tzw “przemazaniach” ludzi, przechodzących przed obiektywem. Scena ta kończy się widokiem galaretki,w której Roy znów widzi prześladujący go kształt.

Szósty epizod to Claude Lacombe, który odpoczywając po pracy w obserwatorium w Soccorro, leży w zaciemnionym pokoju hotelowym i uczy się angielskiego z kasety magnetofonowej. Równolegle jego ludzie mają mu do zakomunikowania coś ważnego. W tej scenie Lance Henriksen (pamiętny Bishop z “Aliens”) wreszcie ma coś do powiedzenia 🙂

Kolejna scena, która poległa w montażu, przedstawia rozmowę Roya z synem na dachu ich domu. Uzbrojony w aparaty fotograficzne Roy, obłędnie spoglądajac w niebo, nie słucha tego co ma do powiedzenia jego syn.

Ostatni moment filmu, który nie ujrzał sal kinowych ukazywał ucieczkę samochodową Roya i Jillian w momencie tankowania wozu na opuszczonej stacji benzynowej. Zostali oni przyuważeni ze śmigłowca przez pracowników rządowych, a Roy dla podkreślenia, że nie jest szabrownikiem, zostawił na dystrybutorze należność wraz z napiwkiem.

SCENY WYCINANE

“Bliskie spotkania trzeciego stopnia”, jak rzadko który film, miał kilka wersji montażowych (nie licząc Special Edition), które różniły się obecnością lub brakiem kilku scen. Oto one.

Pierwsza scena przedstawia Roya, bawiącego się kolejką elektryczną. Tutaj też słyszymy po raz pierwszy słynny disneyowski motyw muzyczny “When you wish upon a Star”, wygrywany przez pozytywkę.

Druga z nich to wizyta Roya w elektrowni, gdzie dostaje on dyspozycje odnalezienia awarii, co bezpośrednio doprowadziło do jego pierwszego spotkania z UFO. Rozwinięciem była scena w plenerze, gdzie ekipa remontowa przywraca dwumilowy odcinek sieci trakcyjnej, która zniknęła w niewyjaśnionych okolicznościach.

Trzecia scena to moment, kiedy Roy dowiaduje się, że stracił pracę. Zrezygnowany kładzie się na tapczanie, odwraca głowę i widzi w poduszce prześladujący go kształt Diabelskiej Wieży. Zastanawiające jest to, dlaczego na kilka wersji montażowych, tylko w jednej widziałem ten epizod, ponieważ w dalszej – obecnej we wszystkich wersjach – części filmu, Roy wspomina o tym w rozmowie z Jillian.

Czwarty moment to kilkusekundowe przedłużenie owacji naukowców na cześć profesora Lacombe’a, który prezentuje słynne pięć dźwięków z Indii.

Spielberg wycinał również sekwencję konferencji prasowej, podczas której wojsko usilnie stara się strywializować problem UFO, a Roberts Blossom opowiada o swoim spotkaniu z Wielką Stopą. Tam też Roya po raz kolejny nawiedza wizja Devil’s Tower.

Wyrzucany był także epizod z oszalałym Royem pod prysznicem. Oryginalnie ta scena była wmontowana pomiędzy złorzeczenia Roya pod adresem nieba a jego zaśnięcie przy glinianym modelu Devil’s Tower.

Skracano również długą, śmieszno-straszną sekwencję zbierania przez Roya materiałów do budowy gigantycznego modelu Diabelskiej Wieży, który zafundował sobie w saloonie.

Bodajże tylko w jednej wersji montażowej znalazła się scena ewakuacji miasta, podczas której Roy miał poważną rozmowę z oficerem żandarmerii wojskowej, granym przez Carla Weathersa (Apollo Creed z serii “Rocky”). Ciekawostką jest, że nazwisko Weathersa pojawiało się w napisach końcowych każdej wersji filmu.

No i oczywiście najsłynniejszą sekwencją, obecną tylko w Wersji Specjalnej, było wnętrze statku-matki, dokręcone dopiero na potrzeby Special Edition.

Również muzyka w napisach końcowych nie była jednolita, ponieważ zawierała kilka wersji orkiestrowego tematu, wysnutego z pięciu dźwięków i połączonego z orkiestrową wersją piosenki Cliffa Edwardsa “When you wish upon a Star” z disneyowskiego “Pinokia”.

REKLAMA