search
REKLAMA
Analizy filmowe

A.I. SZTUCZNA INTELIGENCJA. Baśń w płaszczyku science fiction i gorzka diagnoza społeczna

„A.I. Sztuczna Inteligencja” jest jednocześnie baśnią w płaszczyku science fiction oraz bardzo gorzką diagnozą społeczną, niepozostawiającą żadnych złudzeń co do moralnej kondycji...

Janek Brzozowski

11 marca 2022

REKLAMA

David pojawia się w domu Moniki i Henry’ego zaledwie dwie sceny później. Jest stylizowanym na dziecko androidem, którego nowatorskość polega na tym, że potrafi odczuwać i wyrażać emocje, zwłaszcza miłość. Swintonowie otrzymali pierwszy model takiego robota w celach testowych – Henry został wyselekcjonowany przez swojego pracodawcę z Cybertronics jako idealny kandydat ze względu na rodzinną tragedię (zapadnięcie w śpiączkę syna Martina).

Kolejne wizualne nawiązanie do Pinokia pojawia się, gdy oczom widza po raz pierwszy ukazuje się sypialnia Martina, „odziedziczona” przez Davida. Łóżko, w którym robot spędza noc, w bardzo wyraźny sposób przypomina wnętrze wieloryba. Jak przenikliwie zauważa Adrianna Fiłonowicz w swojej książce „A.I. Sztuczna Inteligencja” jako baśń magiczna:

Po pierwsze, jest to niezawoalowane nawiązanie do Pinokia Carla Collodiego, powieści będącej inspiracją dla twórców filmu – w czasie przeżywania swoich przygód Pinokio zostaje połknięty przez wieloryba, do czego nawiązywać może stylizacja łóżka. W tym rekwizycie można również dopatrywać się intertekstualnych odniesień do biblijnej historii Jonasza, który został połknięty przez „wielką rybę”. Co ciekawe, oba te dzieła literackie łączy interesująca cecha: charakteryzują się one silnym zabarwieniem dydaktycznym. Zarówno Pinokio musi pokonać własną naiwność, nieposłuszeństwo, lenistwo i egoizm, aby zasłużyć na stanie się prawdziwym chłopcem, jak i Jonasz musi przemóc w sobie słabość, zanim dorośnie do roli proroka. […] Niezależnie od tego, które nawiązanie intertekstualne było zamysłem twórców filmu, oba mogą nakierować uwagę widza na dydaktyczny sposób odczytania przygód Davida. Nie jest to jednak dydaktyzm typowy, mówiący o tym, jak to dziecko na swoich błędach uczy się tego, że musi zachowywać się lepiej. W przypadku filmu Spielberga zdaje się, że to nie dziecko ganione jest za swoje przywary, ale dorośli, odpowiedzialni za stworzenie świata wrogiego i pełnego nienawiści5.

Pomimo początkowej niechęci do robota Monica decyduje się zatrzymać go na stałe. W tym celu postanawia aktywować „protokół naznaczający”, który momentalnie wytwarza emocjonalną więź pomiędzy androidem oraz osobą uczestniczącą w jego aktywacji. Protokół podzielony jest na trzy etapy: bohaterka, cały czas trzymając delikatnie robota za kark, musi wypowiedzieć siedem słów kluczy, następnie podać swoje imię oraz imię androida, a na koniec jeszcze raz wypowiedzieć na głos swoje imię. W scenie z protokołem odnaleźć można dwa tropy odsyłające bezpośrednio do bajki magicznej. Po pierwsze, sprawczą moc słowa, które, tak jak chociażby słynne „Sezamie, otwórz się!” z Ali Baby i 40 rozbójników, może mieć realny wpływ na rzeczywistość. Po drugie, symboliczne, bajkowe liczby, do których należą trójka6 i siódemka (występujące w baśniach „ze względu na ich konotacje magiczne”7), multiplikowane na przestrzeni filmu. Trójka powróci m.in. jako liczba przewinień poprzedzających wypędzenie Davida z domu (zjedzenie szpinaku, obcięcie matczynych włosów, incydent basenowy). Siódemka natomiast – na przykład jako liczba pytań, które główny bohater może zadać Doktorowi Wiem w Rouge City oraz liczba świeczek na torcie urodzinowym w finałowej sekwencji filmu Spielberga.

Idylla Davida kończy się, gdy do domu Swintonów powraca Martin, którego udało się wybudzić ze śpiączki. Pomiędzy protagonistą a chłopcem rozpoczyna się nierówna rywalizacja, w której stroną dominującą jest zdecydowanie Martin, manipulujący świeżo narodzonymi uczuciami androida. Jak wspomina Fiłonowicz: „Pełen rywalizacji związek, który będziemy mogli obserwować między Davidem i Martinem, odzwierciedla baśniową tendencję do ukazywania napiętych stosunków między rodzeństwem jako motoru napędowego zmian u gnębionego chłopca, który gotów jest wyjść w świat i przeżyć przygody, aby tylko dogonić oraz prześcignąć swego brata («lepszego», nieodrzuconego przez rodziców)”8.

Jednym z licznych sposobów „prawdziwego” chłopca na dokuczanie „sztucznemu” bratu jest wybór bajki, którą mama czyta bohaterom przed zaśnięciem. Martin prosi Monicę, aby zastąpiła Robin Hooda (jego ulubioną bajkę, pojawiającą się po raz pierwszy już we wspomnianej scenie szpitalnej) Pinokiem Collodiego. Wręcza swojej matce książkę z szyderczym uśmiechem oraz ironicznym komentarzem: „David ją pokocha”. Chłopiec żywi najprawdopodobniej nadzieję, że lektura Pinokia uświadomi robotowi jego sztuczność, nieprawdziwość – do wytykania tej wady (a własnej wyższości) sprowadza się właściwie każda interakcja Martina z bratem, który traktowany jest przez niego nie jak czująca istota, lecz kolejna „superzabawka”.

5 A. Fiłonowicz. A.I. Sztuczna inteligencja Stevena Spielberga jako baśń magiczna, Poznań 2018, s. 40.

6 „Liczba «trzy» często zdaje się w baśniach odnosić do wyróżnianych w psychoanalizie trzech aspektów psychiki: id (tego w nas), ego (ja w nas) i superego (nad-ja w nas). […] chodzi jednak nie tyle o sam symboliczny wymiar obraz trójsferyczności życia psychicznego, ile o ukazanie konieczności zaznajamiania się przez nas z naszą sferą nieświadomą, doceniania jej wagi i wyzyskiwania jej zasobów” (B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartości baśni, przeł. D. Danek, Warszawa 1996, s. 171; cyt. za: A. Fiłonowicz, op. cit., s. 88).

7 Ibidem, s. 48.

8 Ibidem, s. 60.

Janek Brzozowski

Janek Brzozowski

Absolwent poznańskiego filmoznawstwa, swoją pracę magisterską poświęcił zagadnieniu etyki krytyka filmowego. Permanentnie niewyspany, bo nocami chłonie na zmianę westerny i kino nowej przygody. Poza dziesiątą muzą interesuje go również literatura amerykańska oraz francuska, a także piłka nożna - od 2006 roku jest oddanym kibicem FC Barcelony (ze wszystkich tej decyzji konsekwencjami). Od 2017 roku jest redaktorem portalu film.org.pl, jego teksty znaleźć można również na łamach miesięcznika "Kino" oraz internetowego czasopisma Nowy Napis Co Tydzień. Laureat 13. edycji konkursu Krytyk Pisze. Podobnie jak Woody Allen, żałuje w życiu tylko jednego: że nie jest kimś innym. E-mail kontaktowy: jan.brzozowski@protonmail.com

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK