20 filmów, które mają SZANSĘ NA OSCARA w 2020 ROKU
Dwóch papieży (The Two Popes), reż. Fernando Meirelles
Fernando Meirelles, reżyser Wiernego ogrodnika (2005), nominowany do Oscara za Miasto Boga (2002), odsłania kulisy Watykanu za sprawą filmu o starciu dwóch papieży o odmiennych poglądach – Benedykcie XVI i obecnie panującym Franciszku. W rolach głównych Anthony Hopkins i bliźniaczo podobny do odgrywanej przez siebie postaci Jonathan Pryce. Entuzjazm po projekcji filmu na festiwalu w Telluride ponoć dorównywał temu po premierze Green Book rok wcześniej, a wszyscy chyba pamiętamy, kto zgarnął trzy statuetki Oscara (z pięciu nominacji), w tym najważniejszą, za najlepszy film.
Judy, reż. Rupert Goold
Biografia amerykańskiej gwiazdy kina, aktorki i piosenkarki ze złotych lat Hollywood. Brzmi jak idealny faworyt oscarowy. W filmie Judy, bardzo entuzjastycznie przyjętym w Telluride, Renée Zellweger, którą cała branża spisała już dawno temu na straty, głównie z powodu operacji plastycznych, ponoć wspina się na wyżyny aktorstwa w roli Judy Garland.
Amerykańska Akademia Filmowa uwielbia biograficzne filmy jednego aktora – jeśli Judy nie otrzyma nominacji za najlepszy film, nominację w kategorii „Najlepsza aktorka pierwszoplanowa” z pewnością zgarnie Zellweger.
Irlandczyk (The Irishman), reż. Martin Scorsese
The Irishman jest filmem otwarcia NYFF i wielkim powrotem Martina Scorsese do filmów gangsterskich. Na planie zebrała się ekipa z Chłopaków z ferajny: Robert de Niro i Joe Pesci, do których dołączyli Al Pacino, Harvey Keitel i Anna Paquin. Irlandczyk, którego będziemy mogli zobaczyć na platformie Netflix jeszcze w tym roku, opowiada historię tajemniczego zaginięcia przywódcy związków zawodowych Jimmy’ego Hoffa z punktu widzenia weterana II wojny światowej, płatnego mordercy Franka Sheerana. Scorsese ma duże szansę na nominację za reżyserię, a Robert de Niro i Al Pacino – na nominacje aktorskie.
Jojo Rabbit, reż. Taika Waititi
Po zrealizowanym dla Marvela filmie Thor: Ragnarok (2017) nowozelandzki reżyser i aktor powraca z satyryczną opowieścią o nazistowskich Niemczech w stylu swoich wcześniejszych filmów: Co robimy w ukryciu (2014) i Dzikie łowy (2016). Dorastający w Niemczech w czasie II wojny światowej 10-letni Jojo pragnie zostać żołnierzem, do czego motywuje go sam Adolf Hitler (w tej roli występuje sam reżyser). Sprawa komplikuje się, gdy chłopiec odkrywa, że jego matka (Scarlett Johansson) ukrywa w ich domu żydowską dziewczynkę (Thomasin McKenzie, znana z ostatniego filmu Debry Granik Zatrzyj ślady). Chociaż Jojo Rabbit może się wydawać zbyt awangardowy jak na oscarowe standardy, istnieje duża szansa, że film zgarnie nominację za najlepszy scenariusz adaptowany.
The Farewell, reż. Lulu Wang
Kiedy amerykańsko-chińska rodzina odkrywa, że babci zostały ostatnie chwile życia, postanawiają jej o tym nie mówić i zamiast tego organizują w Chinach wielkie wesele. Film zgarnia same pochlebne recenzje krytyków (w tej chwili ma 99% na Rotten Tomatoes, 90 na Metascore i ocenę 8,1 na IMDb), którzy określają go jako uniwersalny dramat, pełną wrażliwości tragikomedię o skomplikowanych rodzinnych relacjach. Film ma szanse na Oscara za najlepszy film, najlepszy scenariusz oryginalny i najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą (Awkwafina).