search
REKLAMA
Artykuł

100 najważniejszych efektów w historii kina

Adrian Szczypiński

6 grudnia 2016

REKLAMA

TRON
(1982)
reżyseria – Steven Lisberger
efekty specjalne – Avril Bebley, Lee Dyer, Harrison Ellenshaw, Richard Taylor

Wnętrze komputera

tron

Szef korporacji Dillinger kradnie grę napisaną przez programistę Flynta. Ten dostaje się do siedziby Dillingera, lecz zostaje zamieniony na dane i wciągnięty do wnętrza komputera… “TRON” do dziś jest niezwykłym przykładem fuzji filmu aktorskiego z cyfrową animacją. Niezwykłym ze względu na nieprawdopodobne ujarzmienie prymitywnych technik cyfrowych i ich integrację z materiałem aktorskim, kręconym w scenach “komputerowych” statycznymi kamerami w czerni i bieli. Żywe zdjęcia były koloryzowane i żmudnie poklatkowo łączone z animacją, często przy pomocy skomplikowanych efektów świetlnych nakładanych na obraz, ręcznych dorysówek i obrazów matowych.

Coś
(1982)
reżyseria – John Carpenter
efekty specjalne – Rob Bottin, Albert Whitlock

Defibrylacja Norrisa

norris

Załoga stacji na Antarktydzie podejrzewa MacReady’ego o nosicielstwo obcego. Nagle Norris osuwa się na ziemię. Wykonujący jego defibrylację dr Cooper nagle zostaje pozbawiony rąk, które zostały odgryzione przez “coś”, ukrywające się do tej pory w ciele Norrisa… Legendarny horror SF Johna Carpentera zawiera przełomowe efekty animatroniczne Roba Bottina, na którego wyobraźni i talencie spoczywała kreacja niemal wszystkich wybuchowych metamorfoz obcego. W tej scenie do aktora należała tylko głowa. Jego brzuch był mechaniczną konstrukcją przykrytą silikonem. Ręce doktora wykonano z wosku, który powleczono żelem i gumą imitującą skórę.

E.T.
(1982)
reżyseria – Steven Spielberg
efekty specjalne – Carlo Rambaldi, Dennis Muren, Ken Smith

Tytułowy bohater

et

Załoga obcego statku kosmicznego ucieka w popłochu z Ziemi, zostawiając jednego z członków ekipy. Mały kosmita nawiązuje kontakt z małym chłopcem Elliottem… Najbardziej wzruszający film SF w historii kina to wzorcowy przykład na magiczne wręcz ożywienie mechanicznej lalki, która na ekranie naprawdę żyje. E.T. zaprojektował i wykonał Carlo Rambaldi. W ujęciach “chodzonych” w środku umieszczano karłowatych aktorów. W bliskich planach używano zrobotyzowanej konstrukcji.

Star Trek II. Gniew Khana
(1982)
reżyseria – Nicholas Meyer
efekty specjalne – Ken Ralston, Jim Veilleux, Ed Catmull

Sekwencja Genesis

cgi-genesis-effect

Genesis, niezwykły wynalazek umożliwiający błyskawiczne pojawienie się życia na pustej planecie Regula, zostaje oddany do użytku. Rozpoczyna się ultraszybki proces terraformingu… W latach 80. cyfrowa animacja stawiała w kinie pierwsze kroki. Lecz innowatorzy z Pixara, wówczas części Industrial Light & Magic, szybko zdobywali nowe doświadczenia, by zaprezentować ich efekty w widowiskowych filmach SF. W drugim kinowym “Star Treku” minutowa sekwencja Genesis została w całości wykreowana w komputerach Pixara, z premierowym użyciem fraktali i efektów cząsteczkowych. Dziś wygląda prymitywnie i topornie, lecz wtedy był to triumf nowych technologii.

Poltergeist
(1982)
reżyseria – Tobe Hooper
efekty specjalne – Michael Wood, Richard Edlund

Inwazja z “drugiej strony”

poltergeist-ghost

Ocalenie Carol-Ann z “drugiej strony” wcale nie było końcem kłopotów rodziny Freelingów. Monstra szykują się do decydującego starcia… Horror Stevena Spielberga i Tobe’a Hoopera miał być pierwotnie dalszym ciągiem “Bliskich spotkań trzeciego stopnia”, lecz elementy nadprzyrodzone wzięły górę nad SF i Spielberg przerobił kosmitów w duchy stukające, nawiedzające zwykłą amerykańską rodzinę. “Poltergeist” obfituje w całą gamę doskonałych efektów wizualnych i specjalnych. Wśród nich ogromne wrażenie robi pająkowaty potwór z innego wymiaru, nakręcony jako marionetka w basenie i nałożony na ujęcie aktorskie.

Powrót Jedi
(1983)
reżyseria – Richard Marquand
efekty specjalne – Richard Edlund, Dennis Muren, Ken Ralston

Pościg na Endorze

endorstriketeamcapture

Leia, Luke, Han, Chewie i dwa roboty, szukając tajnej bazy Imperium na Endorze, trafiają na szturmowców salwujących się ucieczką na powietrznych ścigaczach. Luke i Leia ruszają w pościg… “Powrót Jedi” odzyskał lekkość “Nowej nadziei”, co znalazło wyraz w niezwykle dynamicznej i emocjonującej scenie na powietrznych hulajnogach. Tło nakręcono z rejestrującego kilka klatek na sekundę Steadicamu, którego operator szedł bardzo wolno przez las. Część ujęć tła nakręcono także z jadącego samochodu. Aktorów zarejestrowano na niebieskim tle, zaś strzały laserowe zostały dodane jako rysunkowa animacja. Całość po latach robi niezmiennie ogromne wrażenie.

Zelig
(1983)
reżyseria – Woody Allen
efekty specjalne – Joel Hynek, Steven Plastrik, Stuart Robertson

Zelig i postaci historyczne

zelig_2

Żyd Zelig posiada sensacyjną i kłopotliwą zdolność całkowitej mimikry w obecności różnych ludzi. Jego przypadek bada dr Fletcher… Genialne dzieło Woody Allena wyróżnia się w jego filmografii użyciem zaawansowanych efektów wizualnych. Zelig pojawia się w jednym kadrze obok wielu postaci historycznych: Ala Capone, Charliego Chaplina, F. Scotta Fitzgeralda, Charlesa Lindbergha, a nawet Adolfa Hitlera. Allen był kręcony sprzętem odpowiednim dla każdej epoki, a następnie żmudnie wkładany w autentyczne kroniki filmowe i dokumenty. Autor zdjęć Gordon Willis dodatkowo fizycznie podniszczał filmowy negatyw, by pasował do słabej jakości oryginałów.

Terminator
(1984)
reżyseria – James Cameron
efekty specjalne – Stan Winston, Gene Warren Jr.

Usunięcie oka

terminator-eye

Wykonujący misję zabicia Sarah Connor przybysz z przyszłości zostaje ranny. W obskurnym motelu przystępuje do własnoręcznej operacji usunięcia oka, pod którym nieprzerwanie pracuje jego robocie wnętrze… Cyborg Jamesa Camerona stał się jedną z najbardziej kultowych postaci w historii kina. Kilka wspaniałych scen pierwszego “Terminatora” zawdzięczamy geniuszowi Stana Winstona, którego mechanicznie sterowana lalka zastępowała Arnolda Schwarzeneggera w scenach, wymagających ukazania mechanicznego wnętrza jego bohatera. Tak było również w niezapomnianej scenie usuwania lewego oka cyborga.

Indiana Jones i Świątynia Zagłady
(1984)
reżyseria – Steven Spielberg
efekty specjalne – Michael McAlister, Dennis Muren, George Gibbs

Pościg w kopalni

doom-2

Indy, Willie i Shorty, po uwolnieniu dzieci z kopalni maharadży, sami opuszczają to miejsce w małych wagonikach. Za nimi w pościg ruszają wyznawcy bogini Kali… Druga, stosunkowo najsłabsza odsłona spośród dotychczasowych przygód Indiany Jonesa, została przez Lucasa i Spielberga wypełniona znakomitymi scenami akcji. Do historii kina przeszła sekwencja pościgowa w kopalni, rozegrana w szaleńczym tempie rollercoastera. Składały się na nią sceny aktorskie w dekoracjach i na niebieskim tle, oraz mnóstwo ujęć z miniaturami. Niektóre z nich zarejestrowano przy pomocy aparatu fotograficznego, inne to niezauważalny popis zwykłej animacji poklatkowej.

Ostatni gwiezdny wojownik
(1984)
reżyseria – Nick Castle
efekty specjalne – Claudia Sumner, Jeffrey A. Okun

Cyfrowy kosmos

starfighter

Alex Rogan, miłośnik kosmicznych automatów do gier, zostaje zabrany z Ziemi by ratować Wszechświat jako Ostatni Gwiezdny Wojownik… Bardzo sympatyczna familijna przygodówka SF Nicka Castle’a jest dziś rzadko wspominanym przez kinomanów tytułem, przyćmionym przez produkcje Spielberga z lat 80. Godną odnotowania jest natomiast kreacja wszystkich sekwencji kosmicznych, planet, statków, bitew, wybuchów, itd. Odwrotnie niż w “Star Wars”, firma Digital Productions podjęła ambitne zadanie ich cyfrowego wygenerowania za pomocą legendarnego superkomputera Cray. Efekty te po latach wyglądają rozrzewniająco prosto, lecz nadal ujmują odwagą realizacji.

REKLAMA