search
REKLAMA
Zestawienie

10 NAJDROŻSZYCH teledysków wszech czasów

Zdarzają się teledyski, za których budżet można by było nakręcić film.

Paulina Zdebik

5 sierpnia 2021

REKLAMA

Zdarzają się teledyski, za których budżet można by było nakręcić film. I to nie byle jaki, bo starczyłoby nawet na taki, który zdobędzie Oscara. Przykładowo Moonlight (2016) czy Między słowami (2003) kosztowały po 4 miliony amerykańskich dolarów – czyli tyle samo lub nawet mniej niż większość klipów, które znajdują się w tym zestawieniu! Jednak jak to się mówi, kto bogatemu zabroni… Nie zdziwi was więc zapewne, że rekordzistką w kategorii największej liczby najdroższych teledysków wszech czasów jest Madonna. Zaraz po niej plasuje się Michael Jackson, który budżetem do jednego ze swoich klipów zapisał się nawet w Księdze rekordów Guinnessa! Natomiast jeśli wziąć pod lupę reżyserów, to triumfy święci Mark Romanek – tak się akurat składa, że współpracujący zarówno z królową, jak i z królem popu.

Victory (1998), wyk. Puff Daddy, reż. Marcus Nipel – 2,7 mln $

Victory to utwór napisany przez The Notorious B.I.G., Jadakiss oraz Steviego J, czyli gwiazdy hip-hopu lat 90., na debiutancki album Puff Daddy’ego z 1997 roku – No Way Out. Teledysk do piosenki z założenia składa hołd filmowi Uciekinier z 1987 roku w reżyserii Paula Michaela Glasera. Imponująca scenografia oraz mnogość efektów pirotechnicznych, wyczynów kaskaderskich, helikopterów czy uzbrojenia to z pewnością jedna z przyczyn tak dużego budżetu. Do tego wszystkiego trzeba jeszcze doliczyć wynagrodzenie znanych aktorów występujących w teledysku: Dennisa Hoppera oraz Danny’ego DeVito, a także Busta Rhymes’a, który wraz z The Notorious B.I.G. gościnnie rapuje w utworze. 

Cartoon Heroes (2000), wyk. Aqua, reż. Tomáš Mašín – 3,5 mln $

Cartoon Heroes pochodzi z Aquarius, drugiej płyty studyjnej duńsko-norweskiego zespołu Aqua. Mimo że utwór w 48 godzin od wypuszczenia uzyskał w Danii status platynowy i stał się w kraju najlepiej sprzedającym się nagraniem w 2000 roku, za granicą nie udało mu się powtórzyć sukcesu poprzednich hitów grupy, takich jak Barbie Girl czy Doctor Jones. Zapisał się jednak w historii dzięki nieskromnej sumie wydanej na teledysk, a konkretniej wykorzystaną w nim scenografię oraz efekty specjalne. Na 3,5 miliona amerykańskich dolarów złożyły się m.in.: statek w przestrzeni kosmicznej, ufoludki, lewitujący bohaterowie, podwodne zdjęcia i zwalczany przez zespół potwór morski. 

Earth (2019), wyk. Lil Dicky, reż. Nigel Tierney i Federico Heller – 4 mln $

Earth to utwór o charakterze charytatywnym, który został stworzony w celu zwiększenia świadomości odnośnie zmian klimatycznych zachodzących na naszej planecie. Został wypuszczony 19 kwietnia 2019 roku, 3 dni przed Dniem Ziemi. Główny wokal należy do rapera Lil Dicky’ego, ale oprócz niego swój gościnny udział w piosence ma ponad 30 znanych artystów, m.in. Sia, Justin Bieber, Ariana Grande, Shawn Mendes, Halsey, Katy Perry, Ed Sheeran, Brendon Urie, Charlie Puth, Snoop Dogg i Miley Cyrus, którzy występują również w animowanej części teledysku w charakterze rozmaitych zwierząt oraz roślin. Co więcej, pojawia się w nim również Leonardo DiCaprio, który na koniec odtwarza scenę z Titanica i przyznaje, że Earth ma szansę stać się jego ulubionym utworem wszech czasów. 

Black or White (1991), wyk. Michael Jackson, reż. John Landis – 4 mln $

Black or White jest utworem przeciwstawiającym się rasizmowi, który pochodzi z Dangerous, ósmego albumu studyjnego Michaela Jacksona. Teledysk do niego trwa 11 minut i miał swoją premierę równocześnie w telewizji w 27 krajach, zbierając publiczność 500 milionów widzów, co do tej pory stanowi historyczny rekord. Wystąpiły w nim takie sławy jak: Macaulay Culkin, Tess Harper, Tyra Banks, George Wendt, Khrystyne Haje czy Jeffrey Anderson-Gunter. Ich gaża z pewnością jest jedną z cegiełek, które dołożyły się do imponującego budżetu klipu. Podobnie jak wykorzystanie licznych efektów specjalnych, m.in. morfingu, który wcześniej został użyty tylko w dwóch filmach – Willow z 1988 roku oraz Terminator 2: Dzień sądu z 1991 roku, więc na swoje czasy był bardzo rewolucyjną techniką. 

Make Me Like You (2016), wyk. Gwen Stefani, reż. Sophie Muller – 4 mln $

Make Me Like You to drugi singiel z This Is What the Truth Feels Like z 2016 roku, czyli trzeciego albumu studyjnego wokalistki Gwen Stefani. Teledysk do utworu był pierwszym w historii, który został nakręcony i jednocześnie wyemitowany w telewizji na żywo – miało to miejsce w trakcie przerwy na reklamy podczas 58. ceremonii wręczenia nagród Grammy. Jeśli wydaje wam się, że 4 miliony dolarów to zbyt duża kwota jak na takie przedsięwzięcie, to lepiej usiądźcie, zanim przeczytacie kolejne zdanie. Okazuje się, że był to koszt samego wyprodukowania teledysku – jeśli doliczyć do tego około 8 milionów, które zostały przeznaczone na zakup czasu antenowego, wyjdzie na to, że klip kosztował Gwen Stefani zawrotną sumę 12 milionów dolarów!

Paulina Zdebik

Paulina Zdebik

Z urodzenia gdańszczanka, z miejsca zamieszkania - katowiczanka, paryżanka, a aktualnie warszawianka. Studentka Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego. Na planach zdjęciowych najlepiej odnajduje się w kostiumach, choć jej doświadczenie obejmuje również pion reżyserski oraz produkcyjny. Oprócz tworzenia filmów, bardzo lubi też o nich pisać. Wielka fanka Mechanicznej pomarańczy, Xaviera Dolana, Yorgosa Lanthimosa, Wesa Andersona, francuskiej Nowej Fali, true crime i horrorów. Kontakt: paulinazdebik@wp.pl.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA