search
REKLAMA
Kino brytyjskie

WSPÓŁLOKATORKI. Między nami dziewczynami

Wielki-mały film sprzed dwudziestu pięciu lat.

Maciej Kaczmarski

2 sierpnia 2022

REKLAMA

W 1996 roku Mike Leigh święcił triumfy dzięki Sekretom i kłamstwom, za które otrzymał Złotą Palmę w Cannes, dwie nagrody BAFTA, Independent Spirit Award i pięć nominacji do Oscara (ostatecznie nie zdobył żadnej statuetki Amerykańskiej Akademii Filmowej). Rok później Leigh bez rozgłosu nakręcił kolejny film, który stoi w cieniu jego bardziej znanych obrazów, takich jak Nadzy, Życie jest słodkie i Happy-Go-Lucky. Współlokatorki do dziś pozostają czarnym koniem w filmografii brytyjskiego reżysera.

Po sześciu latach rozłąki Annie przyjeżdża do Londynu, żeby odwiedzić Hannah. W trakcie studiów kobiety wynajmowały razem mieszkanie. Spotkanie jest okazją do wspomnień, ale też do rozliczeń i podsumowań. Annie, zahukana studentka psychologii cierpiąca na dolegliwości dermatologiczne i tiki nerwowe, była nieszczęśliwie zakochana i jednocześnie sama odrzuciła miłość kolegi z koledżu, ekscentrycznego Ricky’ego. Hannah, która wybrała anglistykę, maskowała wrażliwość nadpobudliwością i agresją. W pewnym momencie w życiu przyjaciółek pojawił się Adrian, który nieomal doprowadził je do zakończenia znajomości. Błąkając się po mieście, Annie i Hannah nieoczekiwanie spotykają wszystkie ważne osoby z przeszłości.

Pozornie niewiele się tu dzieje: bohaterki wspominają dawne czasy i zastanawiają się nad losami niegdysiejszych znajomych, teraźniejszość przeplata się z retrospekcjami, a widz stopniowo poznaje wycinki z życia Annie i Hannah. Kobiety różnią się temperamentem, ale obie są przenikliwe, inteligentne i oczytane. Jedna pochodzi z rozbitej rodziny, druga nadal mieszka z matką. Pomimo pozorów zawodowego sukcesu są samotne i chyba niezbyt szczęśliwe. Pragną stabilizacji i marzą o księciu z bajki, ale mężczyźni z ich otoczenia to marni kandydaci na partnera: otyły jąkała z tendencją do popadania w paranoję, niezdecydowany chłopiec i obleśny erotoman gawędziarz (w tej ostatniej roli Andy Serkis krótko przed sukcesem Władcy pierścieni).

Film jest śmieszny i pokrzepiający, choć powinien być nudny i smutny. Nikt tutaj nie rozpacza, nie ma patosu ani wielkich tragedii, tylko małe dramaty i osławiona „cicha desperacja”, o której David Gilmour z Pink Floyd śpiewał, że jest iście angielskim sposobem życia. Anglia z jej zapyziałymi pubami, ciasnymi mieszkankami, ze sztywniactwem, uczuciowym chłodem i cierpkim humorem została zresztą odmalowana w sposób nad wyraz werystyczny. Poczucie naturalizmu jest dodatkowo spotęgowane przez celowo niedoświetlone wnętrza, umowną scenografię, potoczyste dialogi oraz znakomite aktorstwo – oglądając Katrin Cartlidge i Lyndę Steadman, widzi się postacie z krwi i kości, a nie aktorki odgrywające swoje partie.

Wielki-mały film

Zwykli, przeciętni ludzie są wystarczająco ciekawi tacy, jacy są, i nie potrzebują żadnego uszlachetniania – powiedział kiedyś Mike Leigh. Reżyser ukazuje Annie i Hannah z wielką życzliwością, wyrozumiałością i ciepłem. Nie idealizuje ich, nie osądza, nie stawia diagnoz. Czuje się, że Leigh autentycznie kocha i rozumie kobiety – na tyle, rzecz jasna, na ile może zrozumieć je mężczyzna. Jest prawdziwym, klasycznym feministą w oryginalnym tego słowa znaczeniu, zanim ruch feministyczny przeobraził się w swoją własną karykaturę i zaczął forsować takie pomysły, jak organizacja festiwalu muzycznego z zakazem wstępu dla mężczyzn (Statement Festival w Szwecji). Oczywiście wszystko w imię wolności, równości i braterstwa.

Historia zaczyna się i kończy na dworcu. Zamiast happy endu – otwarte, niedookreślone, dwuznaczne, nieco ironiczne zakończenie. Bo takie też jest prawdziwe życie, w którym proste sytuacje i szczęśliwe finały należą do rzadkości. Ten słodko-gorzki, przezabawny i zarazem przejmujący obraz mówi o przyjaźni, akceptacji, złudzeniach i przemijaniu, ale też o wartości, jaką jest obecność drugiego człowieka. Są to rzeczy uniwersalne i zrozumiałe pod każdą szerokością geograficzną, niezależnie od płci, rasy i wyznania. Mike Leigh opowiada o tych prostych i równocześnie fundamentalnych sprawach w sposób lekki, dowcipny i bezpretensjonalny, co samo w sobie jest już wielką sztuką. Takie też są Współlokatorki – wielki-mały film.

Jest jeszcze jeden powód, dla którego warto zobaczyć to skromne, kameralne kino: ścieżka dźwiękowa złożona z piosenek The Cure, w których zasłuchują się Annie i Hannah. A jak wiadomo, The Cure to najlepszy zespół na świecie. Zaraz obok Coila i Psychic TV.

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK