search
REKLAMA
Recenzje

W NICH CAŁA NADZIEJA. Polskie science fiction, a dobre [RECENZJA]

Premiera otwarcia 6. edycji Octopus Film Festival.

Filip Pęziński

9 sierpnia 2023

REKLAMA

Świat się skończył. Po serii katastrof klimatycznych, wojen i kryzysów uchodźczych najzamożniejsi tej planety ruszyli w kosmos, zostawiając za sobą Ziemię, niczym zużyty sprzęt AGD. Na postapokaliptycznych terenach dawnej Polski żyje Ewa, młoda miłośniczka grunge’a, która samotnie korzysta z survivalowej bazy przygotowanej przez jej ojca i z nadzieją próbuje nawiązać kontakt z innymi ocalałymi. Na razie bezskutecznie. A jej jedynym towarzyszem jest zdezelowany robot Artur.

W nich cała nadzieja sprawnie korzysta z rozwiązań znanych z klasyków kina science fiction i poetyki filmów postapokaliptycznych. Prawdopodobnie każdy element świata przedstawionego już gdzieś na wielkim lub małym ekranie widzieliście. Czy to w kolejnych Terminatorach, czy disneyowskim Walliem. Nie ma w tym jednak zarzutu, bo polskie kino (może poza Seksmisją, ale to przykład z zupełnie innej beczki) przecież nie ma tradycji fantastyki postapokaliptycznej i śmiało może budować ją na dokonaniach zachodnich kolegów. Szczególnie że tematyka towarzysząca tego typu produkcjom jest wciąż niestety skrajnie aktualna, a Piotrowi Biedroniowi, reżyserowi i scenarzyście w jednym, bardzo sprawnie udaje się w pewnym momencie zaprezentować widzowi zwrot akcji, który już do ostatniej minuty zamieni film w emocjonujący thriller survivalowy.

A wszystko to w ramach może niezbyt oryginalnej, ale wciąż nieodrobionej lekcji o zagrożeniach związanych z wywołanymi przez człowieka zmianami klimatycznymi i niekontrolowanym rozwojem sztucznej inteligencji. We W nich cała nadzieja niezwykle intrygującym i dającym po głowie kontekstem jest też koncept wojen i uchodźców klimatycznych.

Porządne kino gatunkowe nad Wisłą

Lekcję tę przeżyć możemy podczas seansu robiącej ogromne wrażenie produkcji science fiction. Film Biedronia to tytuł powstały w ramach dofinansowania PISF dla tzw. mikrobudżetów i przez to zamykający się w kosztach 1 miliona złotych. Ograniczony budżet na ekranie widać, ale podkreśla on tylko finezję jego twórców. Film zachwyca scenografią, kostiumami, praktycznymi efektami specjalnymi i przemyślanymi lokacjami. Cieszy też pięknymi zdjęciami, które często grają kontrastem i światłem, odpowiednio budując klimat. Podobnie jak muzyka, czasem kojarząca się z filmami Christophera Nolana, innym  z elektronicznymi dźwiękami znanymi z netfliksowskiego Stranger Things.

Kolejnym ważnym i broniącym się elementem produkcji jest jego obsada. Skrajnie minimalistyczna, bo na ekranie widzimy tylko Magdalenę Wieczorek (Zadra) i słyszymy głos Jacka Belera (Inni ludzie), wcielającego się tu w robota Artura. Szczególne uznanie należy się Wieczorek, która w wymagającym teatrze jednej aktorki sprawnie prowadzi nas przez opowiadaną historię i bez krzty fałszu natychmiastowo kojarzy się z prawdziwymi divami kina survivalowego, jak chociażby Sandra Bullock w Grawitacji Alfonsa Cuaróna.

I chociaż dialogi są miejscami topornie ekspozycyjne, a zasady panujące w świecie przedstawionym dość umowne, to oba te zarzuty jestem w stanie wybaczyć. Bez dialogów opisujących nam dość dokładnie konteksty opowiadanej historii moglibyśmy się bez wątpienia czuć jako widz dość zagubieni, a umowność konwencji sprawnie przełamywana jest udanym, miejscami dość mrocznym humorem, który bierze całość w potrzebny tu nawias.

W nich cała nadzieja to po prostu porządne kino gatunkowe, które wciąga na poziomie opowiadanej historii i ideologicznie wpisuje się w najlepsze produkcje tego nurtu. Jako odbiorca nieprzyzwyczajony do tego typu doznań w kinie polskim przeżyłem prawdziwą kinofilską ucztę.

Premiera filmu odbyła się na Octopus Film Festival.

Filip Pęziński

Filip Pęziński

Wychowany na filmach takich jak "Batman" Burtona, "RoboCop" Verhoevena i "Komando" Lestera. Pasjonat kina superbohaterskiego, ale także twórczości Davida Lyncha, Luki Guadagnino czy Martina McDonagh.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK