search
REKLAMA
Recenzje

TROLL. Norwegowie też mają swoje „kaiju”

Reżyser „Fali” (2015) i ostatniego filmowego wcielenia Lary Croft wziął na warsztat jeden z silniejszych folkowych motywów skandynawskich i ubrał go w konwencję kina katastroficznego.

Dawid Myśliwiec

2 grudnia 2022

Troll
REKLAMA

Mitologia nordycka kojarzy się nam najczęściej z Odynem czy Thorem, tamtejszymi bogami władającymi Asgardem, albo Lokim, złośliwym bogiem psot i oszustwa. Ale w nordyckich legendach pojawiają się także inne magiczne i nadprzyrodzone istoty, a jednymi z nich są trolle – człekokształtne górskie stwory, pałające niechęcią zarówno do ludzi, jak i do bogów. Nordyckie trolle pojawiały się już w twórczości skandynawskich filmowców – warto wspomnieć choćby Łowcę trolli (2010) André Øvredala, a teraz, za sprawą wyprodukowanego dla Netflixa Trolla Roara Uthauga, trafiają do szerokiej dystrybucji.

Reżyser Fali (2015) i ostatniego filmowego wcielenia Lary Croft wziął na warsztat jeden z silniejszych folkowych motywów skandynawskich i ubrał go w konwencję kina katastroficznego. Troll nie jest horrorem, choć bez wątpienia nie jest to film dla widzów innych niż dorośli – tytułowy potwór raczej nie jest zainteresowany zawieraniem przyjaźni z bohaterami filmu Uthauga, a świetne efekty specjalne powodują, że monstrum wygląda tyleż spektakularnie, co przerażająco. Ale o to właśnie chodziło – reżyser skrupulatnie odtwarza cały sztafaż kina katastroficznego, z budującymi napięcie „reveal shots” na czele (z których liczbą Uthaug odrobinę przesadził), a troll przejmuje rolę, którą często pełnią najeźdźcy z kosmosu (np. Dzień niepodległości) lub gwałtowne zjawiska natury (np. Pojutrze). Także skład osobowy ekipy grającej w Trollu pierwsze skrzypce jest tu dość oczywisty.

Troll

Mamy więc uznaną panią paleontolog, Norę Tidemann (Ine Marie Wilmann), która wypełnia szufladkę NAUKOWIEC/NAUKOWCZYNI, a także jej nieco odklejonego od rzeczywistości ojca Tobiasa (Gard B. Eidsvold), który jest obowiązkowym WARIATEM Z WIEDZĄ. Do tego dorzućcie SZLACHETNEGO ŻOŁNIERZA, kapitana Kristoffera Holma (Mads Sjøgård Pettersen) i trochę fajtłapowatego, ale POMOCNEGO POLITYKA (Kim Falck) i oto przed wami rodzi się prawdziwa „drużyna pierścienia”, która ma ocalić tym razem nie świat, ale zacną krainę Norwegii. Jak oczywiście łatwo przewidzieć, po spotkaniu z trollem nasza dzielna ekipa napotyka na skrajny sceptycyzm ze strony przedstawicieli rządu (armia, dzięki kapitanowi Krisowi, jest po właściwej stronie), których z trudem nakłaniają do zatwierdzenia dość eksperymentalnych pomysłów walki z trollem. Jedna ze scen, w której młoda naukowczyni Nora musi ścierać się z przedpotopowymi teoriami starszych naukowców, jest jakby żywcem wyjęta z polskiej Wielkiej wody, gdzie także główna bohaterka biła głową w mur zbudowany z betonu nieaktualnych teorii naukowych. Tam jednak chodziło o dokumentalny niemal realizm, w Trollu zaś wszystko zanurzone jest po same uszy w mistycyzmie skandynawskich legend, choć oczywiście w głównej bohaterce, Norze, umysł naukowca walczy usilnie z sercem zakochanym w ojczystym folklorze.

Troll

Troll bez wątpienia robi wrażenie pod względem realizacyjnym – widać tu niemały budżet, a Uthaug, który już za sprawą Fali udowodnił, że w kinie katastroficznym czuje się wyjątkowo dobrze, wie, co zrobić z zainwestowanymi środkami. Dobrą decyzją było skupienie akcji wokół jednego antagonisty zamiast na całym „plemieniu” trolli – dzięki temu można było postać górskiego olbrzyma „dopieścić” i sprawić, że wygląda efektownie. Zdjęcia Jallo Fabera zapewniają dynamikę i rozmach, akompaniament muzyczny Johannesa Ringena zaś – z pojawiającym się obowiązkowo, tematycznie zgodnym „W grocie Króla Gór” Edvarda Griega – nadaje temu widowisku odpowiednio „katastroficznej” atmosfery. Narracyjnie jest już jednak znacznie mniej imponująco – historia opowiedziana w Trollu jest na tyle sztampowa, że wystarczyłoby zamienić głównego stwora na Godzillę, by film Uthauga zamienił się w kolejną odsłonę klasycznej serii kaiju.

Warto jednak sięgnąć po Trolla, choćby tylko po to, by przekonać się, że potężne hollywoodzkie studia nie mają monopolu na widowiskowe „monster movie” – można je robić także w Europie. I tak, mówię przede wszystkim do was, polscy filmowcy…

Dawid Myśliwiec

Dawid Myśliwiec

Zawsze w trybie "oglądam", "zaraz będę oglądał" lub "właśnie obejrzałem". Gdy już położę córkę spać, zasiadam przed ekranem i znikam - czasem zatracam się w jakimś amerykańskim czarnym kryminale, a czasem po prostu pochłaniam najnowszy film Netfliksa. Od 12 lat z różną intensywnością prowadzę bloga MyśliwiecOgląda.pl.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK