search
REKLAMA
Recenzje

LIGHTHOUSE. Pochłaniający niepokój [RECENZJA]

Jan Tracz

4 października 2019

REKLAMA

Światło latarni. Od pierwszych sekund oślepia nas swoim blaskiem, a bohaterowie z dnia na dzień coraz bardziej go pożądają. Otoczone gęstą mgłą, tworzy niepokojącą atmosferę pustki i nieustającej tęsknoty. Potężne fale obijające się o skały wywołują w nas uczucie paniki. Boimy się podobnie jak ci marynarze, objęci ciemnością totalną. Poddusza nas strach, że już nigdy nie będzie nam dane zobaczyć słońca. Wtedy pojawiają się pierwsze refleksje związane z latarnią. Jej soczewka to przecież jedyne źródło światła w okolicy. Potrzebujemy go, by nie zwariować, by nie zgubić się w natłoku myśli, których nie sposób wyrazić. Pragniemy je ukraść, mieć tylko dla siebie; pod koniec traktujemy je z najwyższą świętością. Latarnia staje się naszym małym jądrem ciemności.

Niepokój bijący z najnowszego filmu Roberta Eggersa w niesłychany sposób pochłania widza. Dwaj strażnicy, którzy zajmują się latarnią położoną na małej, skalistej wysepce, od początku odczuwają to, co widz – nerwowe podniecenie. Nie chcą tam przebywać, to przecież ucieleśnienie wszelkich koszmarów. Paradoksalnie jednak pragną być częścią tego zatrważającego doświadczenia. W końcu zgodzili się na to, mniej więcej wiedząc, na co się piszą. Napięcie rośnie z minuty na minutę, rzeczywistość miesza się z sennym koszmarem, fatamorgana urzeczywistnia się w najmniej odpowiednich momentach. Stan psychologiczny naszych delikwentów jest na granicy obłędu. Gdy dochodzi do momentów kulminacyjnych, wyzwalają się wszelkie poukrywane metafory.

Eggers

Młodociany Ephraim Winslow (chuderlawy, blady Robert Pattinson) i podstarzały Thomas Wake (wybitny Willem Dafoe) to skrajnie odmienni bohaterowie o zupełnie innych historiach. Ephraim dopiero rozpoczyna swoją przygodę w zawodzie, natomiast Thomasa można nazwać wilkiem morskim z krwi i kości. W ich relacji szczególnie wyczuwa się respekt – kontrastując doświadczonego fachowca z młodym, nic niewiedzącym o życiu człowiekiem, z którego można „czytać jak z otwartej książki”, twórcy starają się oddać ich znaczące różnice: czy to w podejściu do życia, czy to w stosunku do wykonywanej pracy. Doprowadza to do konfliktów, coraz częstszych i przybierających na sile, a my czekamy na ich apogeum. Możemy to także podpiąć pod autotelizm autorski – dający z siebie wszystko Pattinson nie ma szans w konfrontacji z aktorskim mistrzem Dafoe. Ten drugi, wcielający się w marynarza gadułę, obleśnego typa znającego swoją wartość, prędko pokazuje nam, kto tutaj trzyma pieczę nad wszystkim. Wake jest archetypem nieznośnego marynarza, takim Marlowem z powieści Josepha Conrada, choć nie jestem pewien, czy ma równie dobre serce.

Czarno-biała estetyka fenomenalnie współgra z morską bryzą, co nadaje The Lighthouse zagadkowy klimat, bardzo w stylu Conrada. Tutaj większość rzeczy jest jak w jego lekturach – historie o syrenach i fantastycznych stworzeniach, przeżuty przez życie marynarz, szorstki i nieprzyjemny zapach ulatniającego się człowieczeństwa. Trzeba docenić reżyserską koncepcję tego filmu, bo efekt wprowadza widza w niemy zachwyt. Opryskliwe kadrowanie i niecodzienne ruchy kamery łączą się w dramatyczną całość, a akwatyczne motywy tylko dopełniają uczucia, iż znajdujemy się w szczelnie zamkniętym i oddalonym zakątku świata. W morskim piekle.

Pattinson

Znalazło się też miejsce dla reinterpretacji mitu o Prometeuszu. Sępy zostają zastąpione mewami, a Pattinson wciela się w rolę bohatera, który szuka swego celu w świecie bez ludzi. Z czasem Dafoe jawi się nam bardziej jak jakiś szatański Zeus niż sympatyczny Marlow. Obaj bohaterowie dążą do jednego – do zyskania światła z latarni, które może być ostatnią nadzieją na spełnienie ich chimerycznych pobudek o uratowaniu siebie z gęstego obłędu. Nienawiść Winslowa wobec starszego kolegi rośnie z klatki na klatkę. Nie jest on dopuszczany do cennego źródła światła – zabrania mu tego jego przełożony, zawłaszczając skarb wyłącznie dla siebie. Ephraim pragnie prometejskiego ognia i zrobi wiele, by go zdobyć, choćby miał zwariować. A może już to zrobił, a samo znaczenie latarni nie jest tak duże, jak mogłoby się z początku zdawać?

Choć The Lighthouse brakuje nieco do arcydzieła kompletnego, jawi się nie tyle jako zaskoczenie, co film wszechstronny i piekielnie nieświątobliwy, gdzie makabra jest na porządku dziennym, a mityczna poetyka utrzymuje się do samego końca. Ephraim Winslow od początku odczuwa strach, tylko o tym nie wie. My również.

Jan Tracz

Jan Tracz

Doktorant ( Film Studies ) na uczelni King's College London w Wielkiej Brytanii, aktualnie pisuje dla portalu Collider, The Upcoming, Talking Shorts, Interii Film, Przeglądu, MINT Magazine, Film.org.pl i GRY-OnLine. Publikował na łamach FIPRESCI, Eye For Film, WhyNow, British Thoughts Magazine, AYO News, Miesięcznika KINO, Magazynu PANI, WP Film, NOIZZ, Papaya Rocks, Tygodnika Solidarność oraz Filmawki, a także współpracował z Rock Radiem i Movies Roomem. Przeprowadził wywiady m.in. z Adamem Sandlerem, Alejandro Gonzálezem Iñárritu, Paulem Dano, Johanem Renckiem, Lasse Hallströmem, Michelem Franco, Matthew Lewisem i Irène Jacob. Publikacje książkowe: esej w antologii "Nikt Nikomu Nie Tłumaczy: Świat według Kiepskich w kulturze" (Wydawnictwo Brak Przypisu, 2023). Laureat Stypendium im. Leopolda Ungera w 2023 roku. Członek Young FIPRESCI Jury podczas WFF 2023.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK