search
REKLAMA
Recenzje

SOKÓŁ I KOKA. To nie jest Ameryka

Thriller szpiegowski Johna Schlesingera z 1985 roku.

Maciej Kaczmarski

12 grudnia 2023

REKLAMA

Ten niesłusznie zapomniany i niedoceniony film ze świetnymi rolami Timothy’ego Huttona i Seana Penna to jeden z najciekawszych obrazów szpiegowskich ostatniego czterdziestolecia.

Kalifornia, lata 70. XX wieku. Christopher, młody chłopak z pasją do sokolnictwa, porzuca naukę w seminarium duchownym. Dzięki koneksjom ojca, emerytowanego agenta FBI, dostaje posadę w pozarządowej firmie RTX należącej do sektora obrony i bezpieczeństwa. Jego praca w „Czarnej Krypcie”, jak nazywają siedzibę firmy jej pracownicy, polega na kontroli nad przepływem danych dotyczących tajnych operacji rządu amerykańskiego na całym świecie. Na skutek szeregu błędnie przekazanych komunikatów Chris wchodzi w posiadanie informacji na temat udziału CIA w obaleniu premiera Australii. Chłopak jest coraz bardziej rozczarowany poczynaniami rządu USA i postanawia przekazywać dokumenty Związkowi Radzieckiemu. Do pomocy werbuje przyjaciela z dzieciństwa Andrew, uzależnionego od narkotyków drobnego handlarza kokainy, który nawiązuje kontakt z przedstawicielami radzieckiej ambasady w Meksyku. O ile jednak motywacją Chrisa jest idealizm, o tyle dla jego kompana cała akcja ma charakter biznesowy. To, co na początku wydawało się ekscytującą przygodą, przemienia się w niebezpieczną grę.

Autor scenariusza Steven Zaillian oparł swój tekst na książce Roberta Lindseya The Falcon and the Snowman: A True Story of Friendship and Espionage, opisującej prawdziwą historię Christophera Boyce’a i Andrew Daultona Lee – przyjaciół, którzy sprzedawali tajne akta amerykańskiego rządu agentom KGB pozującym na ambasadorów. Po kilku latach szpiegowskiej działalności Boyce (pseudonim operacyjny „The Falcon”, czyli „Sokół”) i Lee („The Snowman” – „Bałwan”) zostali zdemaskowani, schwytani i skazani odpowiednio na 40 lat więzienia i dożywocie. Boyce uciekł z zakładu karnego i dokonał serii napadów na banki, a za zrabowane pieniądze zamierzał uciec do ZSRR. Został jednak schwytany i dostał dodatkowo 28 lat. Ostatecznie obaj mężczyźni zostali warunkowo zwolnieni (Lee w 1998 roku, Boyce cztery lata później) i obecnie cieszą się wolnością. Żaden z nich nie wrócił na przestępczą ścieżkę (Lee został nawet zatrudniony jako osobisty asystent Seana Penna), ale przynajmniej jeden z nich nie wyzbył się starych schematów myślenia – Boyce wyraził otwarte poparcie dla rosyjskiego kreta Edwarda Snowdena.

Sokół i koka nie jest obciążony polityką, propagandą ani ideologią. Początkowo prowodyr przedsięwzięcia, czyli Boyce, jest przedstawiony jako idealista rozczarowany polityką amerykańskiego rządu. Z biegiem czasu zaczyna zdawać sobie sprawę z własnej donkiszoterii, zamierza przerwać szpiegowski proceder i podjąć studia prawnicze, ale jest już tak uwikłany w aferę, że nie wie, jak się z niej wyplątać. Nie potrafi nawet uciec, więc biernie oczekuje nieuniknionej kary. Lee również deklaruje się jako patriota, ale w rzeczywistości to oportunista opętany obietnicą łatwego zarobku. W obu przypadkach wewnętrzne motywacje prowadzą do zdrady. John Schlesinger ukazał ten proces w sposób skrupulatny, wręcz chłodny. Reżyser nie wybiela swoich bohaterów, nie sympatyzuje z nimi i nie usprawiedliwia ich – Boyce i Lee nie są ofiarami systemu, lecz własnej naiwności, chciwości i źle pojmowanego patriotyzmu. W tym thrillerze szpiegowskim nie ma strzelanin ani pościgów, działalność wywiadowcza jest ukazana jako nudna i rutynowa, a jednak Sokół i koka zniewala atmosferą niepokoju i osaczenia, trzymając w napięciu do ostatniej minuty.

Dzieje się tak, ponieważ twórcy dobrze wiedzieli, że najciekawsze jest to, co odbywa się na płaszczyźnie emocjonalnej i psychologicznej. Dzięki temu niezwykła historia, która wszak wydarzyła się naprawdę, na ekranie nie stała się kolejnym sensacyjnym widowiskiem w stylu infantylnych historyjek o Jamesie Bondzie, lecz ambiwalentną opowieścią w duchu książek Johna le Carré. Podobnie jak brytyjski pisarz, autorzy Sokoła i koki wykorzystali konwencję filmu szpiegowskiego do dyskusji nad moralną dwuznacznością, etycznymi niuansami, zobowiązaniami wobec ojczyzny, bohaterstwem i tchórzostwem. Nie byłoby to możliwe bez bezbłędnej reżyserii, precyzyjnego scenariusza oraz znakomitej gry Timothy’ego Huttona i Seana Penna; szczególnie ten drugi aktor robi ogromne wrażenie jako Lee, nadpobudliwy narkoman z obleśnym wąsikiem. Dynamika jego relacji z Boyce’em to jedna z głównych osi filmu, a widz na długo zapamiętuje obraz obydwu mężczyzn jako zgaszonych, zakutych w kajdany skazańców. Chwilę później David Bowie śpiewa This Is Not America – „hymn przegranego życia”, jak napisał jeden z krytyków.

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK