search
REKLAMA
Recenzje

SCENY Z ŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO. Recenzja pierwszego odcinka nowego miniserialu

Pierwszy odcinek serialu “Sceny z życia małżeńskiego”, choć jest remakiem, jest zarazem zupełnie nową, porywającą historią,

Michalina Peruga

15 września 2021

REKLAMA

Sceny z życia małżeńskiego to najnowszy miniserial HBO z doborową obsadą. Jessica Chastain i Oscar Isaac wcielają się w tym remake’u klasyka Ingmara Bergmana w role małżonków na skraju załamania nerwowego. Wyszło świetne kino pełne intensywnych emocji i doskonały remake zarazem.

W 1972 roku Ingmar Bergman przystąpił do realizacji scenariusza serialu telewizyjnego, który pisał przez trzy miesiące, a który oparty został na jego osobistych doświadczeniach miłosnych – związku z aktorką Liv Ullmann, małżeństwach z pianistką Käbi Laratei oraz tłumaczką i dziennikarką Gun Hagberg – a także na obserwacjach przemocowego małżeństwa własnych rodziców. W efekcie w 1973 roku swoją premierę w szwedzkiej telewizji miał sześcioodcinkowy serial Sceny z życia małżeńskiego z Liv Ullmann i Erlandem Josephsonem w rolach Marianne i Johana, małżeństwa z wieloletnim stażem. Sceny z życia małżeńskiego opowiadają o ich związku i jego powolnym rozpadzie. Na skutek sukcesu serialu Bergman skondensował sześć odcinków w prawie trzygodzinną wersję kinową, która zdobyła uznanie publiczności na całym świecie. Produkcja podniosła dyskusję na temat wciąż owianych tabu rozwodów, a ponoć nawet przyczyniła się do wzrostu ich liczby w Szwecji po premierze serialu.

Kadr z pierwszego odcinka serialu <em>Sceny z życia małżeńskiego<em> 1973 Ingmara Bergmana

Prawie pięćdziesiąt lat później Izraelczyk Hagai Levi postanowił stworzyć remake słynnego arcydzieła Szweda. Twórca takich uznanych seriali jak Terapia (2008–2010), The Affair (2014–2019) i Nasi chłopcy (2019) przyjął jednak zupełnie nową perspektywę, odwracając role płciowe i dynamikę w związku bohaterów. W wersji Bergmana Marianne i Johan tworzą małżeństwo z tradycyjnym podziałem ról, choć oczywiście w typowo szwedzki, równościowy sposób. Mają dwie córki, ale obydwoje pracują – on jest profesorem psychologii, ona prawniczką specjalizującą się w prawie rodzinnym, a kiedy mowa o aborcji, jasne jest, że to wybór wyłącznie kobiety. Mimo to Bergman powiela płciowe stereotypy – to Johan jest w tym związku stroną myślącą racjonalnie, Marianne natomiast tą kierującą się głównie emocjami i intuicją.

Hagai Levi zaburza tę tradycyjną dynamikę. Jego Jonathan (Oscar Isaac) i Mira (Jessica Chastain) zupełnie inaczej dzielą się obowiązkami w związku. To ona jest główną żywicielką rodziny: pracuje na wysokim stanowisku w dużej korporacji technologicznej, które wiąże się z częstymi wyjazdami. Z tego względu on, zarabiający dużo skromniej profesor filozofii, zajmuje się prowadzeniem domu i opieką nad ich córką Avą (Lily Jane). Jonathan jest Żydem, jednak lata wcześniej odszedł od ortodoksyjnej wiary. To wrażliwy, nieco neurotyczny typ, w przeciwieństwie do kontrolującej się, racjonalnej Miry, która jednak, jak się dowiadujemy z pierwszych minut odcinka, była w młodości przebojową, wyzwoloną seksualnie młodą kobietą. Isaac bardzo dobrze odnajduje się w swojej roli, choć jest ona nieco sprzeczna z jego dotychczasowym emploi, opierającym się na rolach wykorzystujących jego męski seksapil. Wtóruje mu świetna Chastain w roli wycofanej Miry. Relacja między dwójką małżonków i przeżywane przez nich trudne emocje są tak wiarygodne właśnie dzięki doskonałemu aktorstwu. Chastain i Isaac prywatnie się przyjaźnią, dzięki czemu chemia między nimi na ekranie jest niezaprzeczalna i bardzo autentyczna. Aż trudno uwierzyć, że aktorka dołączyła do projektu zaledwie na kilka dni przed rozpoczęciem zdjęć.

https://www.youtube.com/watch?v=6mO3PwEfIKw

To odwrócenie ról płciowych tworzy nowe warstwy znaczeniowe w tej wersji Scen z życia małżeńskiego, ale to również zasługa ciekawszych i bardziej wielowymiarowych postaci niż w oryginale. Johan, nieczuły i chłodny mężczyzna, którego ciężko znieść w wersji Bergmana, jako Jonathan u Leviego staje się bohaterem, któremu możemy współczuć na równi z Mirą. Jak powiedział reżyser w jednym z wywiadów – tworzył własne zasady, bazując na oryginalnej historii. Pierwszy odcinek Scen z życia małżeńskiego, choć jest remakiem, jest zarazem zupełnie nową, porywającą historią, od której nie sposób się oderwać.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK