search
REKLAMA
American Film Festival 2024

NIGHTBITCH. Macierzyństwo to suka [RECENZJA]

Absurdalność konceptu wyjściowego paradoksalnie został zbalansowany przez ciężar psychologiczny historii o zmaganiu z rolą matki.

Tomasz Raczkowski

13 listopada 2024

REKLAMA

Rodzicielstwo, a w szczególności macierzyństwo doczekało się dotąd bardzo licznych wcieleń filmowych. Macierzyństwo jako przygoda, macierzyństwo jako cel, macierzyństwo jako wyzwanie, macierzyństwo jako idea, nawet macierzyństwo jako koszmar – to tylko kilka z wizji, jakie mogliśmy oglądać na ekranach. Czy do tego zestawu można dodać jeszcze coś ciekawego? Kolejne warianty pojawiać się będą chyba tak długo, jak doświadczenie posiadania dzieci towarzyszyć będzie ludzkości – czyli chyba dość długo. W nowym filmie Marielle Heller (Cóż za piękny dzień) z Amy Adams w roli głównej otrzymujemy zaskakująco rzadkie ujęcie macierzyństwa – i szerzej rodzicielstwa – jako atawistycznego, pierwotnego żywiołu.

Nightbitch już od pierwszej sceny wrzuca widza w kołowrót życia matki wychowującej kilkuletniego synka na pełen etat. Spotkawszy w markecie dawną znajomą z pracy bohaterka grana przez Adams na kurtuazyjne pytanie o to, „czyż to nie wspaniałe być cały dzień w domu z dzieckiem” wygłasza namiętną przemowę o tym, jak macierzyństwo ją wypala i kastruje z kolejnych rzeczy w życiu. Ale czekajcie – to tylko wizja, wyobrażenie tego, co kobieta chciałaby powiedzieć, ale nie powie. Tak wyglądać będzie seans Nightbitch, sekwencje realistyczne przenikać się będą z majaczeniami, wyobrażeniami i wizjami, produkowanymi przez wyczerpany umysł matki. Obserwując, jak kobieta kręci się w niekończącym się łańcuchu gotowania, sprzątania, spacerów, czytania bajek i zabaw w okolicy, można przynajmniej trochę poczuć, jak czuje się ambitna artystka, która porzuciła karierę na rzecz całodobowej opieki nad synem. A tego potrzebują twórcy filmu, by wprowadzić swój wyróżniający się twist fabularny.

Poza całkiem prawdopodobnym – ocenę, na ile adekwatnym do rzeczywistości pozostawiam wszystkim rodzicom – ukazaniem mozolnej codzienności matki Heller oferuje nam także przeszycie w kluczu kina grozy, dość szybko wprowadzając wątek niepokojącej fizycznej przemiany bohaterki. Najpierw pojawiają się włosy w nietypowych miejscach, potem dziwne guzy, zmiany w uzębieniu i wyostrzone zmysły. Nie trzeba długo dedukować, by dojść do wniosku, że protagonistka przemienia się w psa. Konkretniej w sukę, jak wskazuje zresztą sam tytuł filmu. Koncept metamorfozy zostaje przypieczętowany, gdy bohaterka sięga po książkę dotyczącą mitycznych konotacji kobiecości i podąża za wskazywaną w niej ścieżką atawistycznego instynktu wpisanego w doświadczenie płci i rodzicielstwa.

Metafizycznemu rdzeniowi Nightbitch towarzyszy nieszczególnie zawoalowana krytyka porządku społecznego, już bardzo przyziemna. Heller bezpardonowo formułuje komentarze na temat społecznej presji i koncepcji macierzyństwa, które wpychają kobiety w skrajne poddane i niesprawcze role, braku systemowego wsparcia (to wątek stricte amerykański, ale i w wyposażonej w socjalne pakiety Europie wybrzmiewający klarownie) i traktowanej jak oczywistość nierówności płci wobec wspólnego przecież wysiłku wychowywania potomstwa. W tym aspekcie przyjemnie zaskakuje wątek męża (Scoot McNairy), który chociaż rozpoczyna jak typowy pracujący mąż à la lata 50., przechodzi również w filmie swoją drogę, pokazującą w wyrazisty i zniuansowany sposób także ojcostwo. Na pierwszym planie jest jednak figura matki, która w tym ujęciu staje się dosłownie zwierzęciem, półmityczną bestią łączącą człowieczeństwo i pierwotne instynkty.

Amy Adams bryluje, kreując niełatwą przecież postać matki balansującej na krawędzi wycieńczenia i poczytalności, stopniowo przyjmującej swoją nowoodkrytą tożsamość matki-psa. Aktorka dobrze wyczuwa też konwencję filmu, mimo motywu bliskiego body horrorowi operującego bardziej w konwencji groteski. Fakt, niektóre sceny wizji, odkrywania prymitywnych instynktów czy przemian w zwierzę w Nightbitch przekraczają granicę zamierzonego komizmu, przez realizacyjny kicz ocierając się o autoparodię. Jednak to tylko pojedyncze potknięcia produkcji, która poza tym całkiem nieźle radzi sobie z nawigowaniem pomiędzy realizmem a fantastyką, a większość humoru jest raczej założona przez twórców. Absurdalność konceptu wyjściowego paradoksalnie został zbalansowany przez ciężar psychologiczny historii o zmaganiu z rolą matki, co daje nieoczywisty, ale interesujący efekt.

W panoramie dyskursu kulturowego poświęconego matkom Nightbitch sytuuje się gdzieś pomiędzy nurtami krytycznymi, ukazującymi macierzyństwo jako opresję społeczną i fizyczną walkę, a afirmacją macierzyństwa jako doświadczenia cielesno-emocjonalnego. Ciężary związane z posiadaniem potomstwa oraz możliwość odnalezienia w nim sensów, a nawet pewnej magii łączą się w filmie Heller w nieoczywistą wizję, aspirującą na pewno do totalności. Autorka przy pomocy Adams stara się ująć wszystkie aspekty, wszystkie możliwości pierwszoosobowego spojrzenia na macierzyństwo, celując także w użyteczne puenty. Efekt jest intensywny i na pewno zapada w pamięć. Choć Nightbitch brakuje trochę do wybitności, jest to jedna z ciekawszych prób zmierzenia się z uniwersalnym tematem.

Avatar

Tomasz Raczkowski

Antropolog, krytyk, praktyk kultury filmowej. Entuzjasta kina społecznego, brytyjskiego humoru i horrorów. W wolnych chwilach namawia znajomych do oglądania siedmiogodzinnych filmów o węgierskiej wsi.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK