search
REKLAMA
Recenzje

M – MORDERCA. Ogień, głosy, udręka

Thriller psychologiczny Fritza Langa z 1931 roku.

Maciej Kaczmarski

31 października 2023

Filmorg - grafika zastępcza - logo portalu.
REKLAMA

Lang uważał M – Mordercę za swoje opus magnum, ale zapewne nie przewidział, że ten powalający film stworzy podwaliny pod współczesne kino z pogranicza thrillera, kryminału i kina policyjnego.

Berlin, jesień 1930 roku. Grupka dzieci bawi się na podwórku kamienicy, ktoś gotuje obiad, ktoś inny rozwiesza pranie. Dziewczynka wychodzi ze szkoły i spotyka eleganckiego mężczyznę, który kupuje jej balonik u ulicznego sprzedawcy. Elegancki mężczyzna to seryjny morderca Hans Beckert, który od pewnego czasu terroryzuje miasto. Po kolejnej zbrodni wysyła anonimowy list do prasy, w którym przyznaje się do morderstw i zapowiada następne ofiary. W mieście wybucha panika, rozjuszeni mieszkańcy są gotowi oskarżyć o zbrodnie każdego, kto choćby nawiąże rozmowę z dzieckiem na ulicy. Policja wpada na trop Beckerta dzięki zastosowaniu najnowszych technik śledczych: daktyloskopii, badania pisma odręcznego i analizy akt pacjentów szpitali psychiatrycznych. Funkcjonariusze pracują na zmianę przez całą dobę pod presją rządu Republiki Weimarskiej, a do poszukiwania mordercy włączają się też przedstawiciele podziemia przestępczego, których działalność jest zakłócana przez policyjne śledztwo.

Hans Beckert i jego ofiara

M – Morderca był pierwszym dźwiękowym filmem Fritza Langa, twórcy Doktora Mabuse (1922) i Metropolis (1927). Reżyser napisał wraz ze swoją ówczesną żoną Theą von Harbou scenariusz pod tytułem Mörder unter uns (Morderca wśród nas), który wzbudził sprzeciw NSDAP. I chociaż w tamtym czasie partia nazistowska nie rządziła jeszcze w Niemczech, należało do niej wielu prominentnych ludzi kina, w tym dyrektorzy studiów filmowych. Dopiero kiedy Lang zapewnił szefa Staaken Studios, że jego skrypt nie ma nic wspólnego z działalnością NSDAP, mógł przystąpić do jego realizacji. Jest to szczególnie ciekawe w kontekście niektórych elementów filmu, które w pewnym sensie antycypowały III Rzeszę: samosądu wymierzonego przez wściekły tłum dowodzony przez grupę autorytarnych bandytów, policyjnej inwigilacji, przesłuchań opartych na fortelach i torturach itd. Znamienne, że herszt przestępców Schränker nosi się na modłę Gestapo (skórzany płaszcz, rękawiczki) i używa terminu „eksterminować” (ausrotten).

Herszt przestępców Schränker

Inspiracji dla Beckerta dostarczyli seryjni mordercy, którzy siali terror na terenie Niemiec w latach 20. XX wieku: Peter Kürten („Wampir z Düsseldorfu”), Fritz Haarmann („Rzeźnik z Hanoweru”), Karl Denke („Kanibal z Münsterberg”) oraz Carl Großmann („Rzeźnik z Berlina”). Lang i von Harbou ukazali jednak Beckerta w sposób niejednoznaczny: nie jako zezwierzęconego zabójcę, lecz jako chorego psychicznie człowieka, który nie potrafi powstrzymać się przed zadawaniem cierpienia. W jednej z najbardziej przejmujących scen Beckert (wybitna, wstrząsająca rola Petera Lorre’a) błaga o litość i zrozumienie: „Nie mam żadnej kontroli nad tym złem, które we mnie tkwi! Ten ogień, te głosy, ta udręka! Któż wie, jak to jest być mną?”. Znać tu wpływ psychiatrii i psychoanalizy, które były w czasie kręcenia M – Mordercy bardzo popularnymi działami nauki. Według tej wykładni Beckert jest sprawcą zbrodni i zarazem ofiarą głęboko chorego społeczeństwa, w którym rządzi mentalność tłumu, a przestępcy ferują wyroki.

Cień mordercy

Od strony formalnej M – Morderca jest filmem tak niezwykle nowoczesnym, że doprawdy trudno uwierzyć, iż powstał nieomal sto lat temu. W epoce, w której film dźwiękowy stanowił novum, filmowcy zachłystywali się zaś możliwością umieszczenia w swoich dziełach dialogów i muzyki, Lang postawił na minimalizm. W jego filmie nie ma bowiem żadnej muzyki, jeśli nie liczyć gwizdanej przez Beckerta melodii W grocie Króla Gór ze suity Peer Gynt Edvarda Griega. Był to jeden z pierwszych w kinie przykładów wykorzystania leitmotivu, zapożyczonego z opery i powiązanego z daną postacią motywu przewodniego. Ponadto obraz zawiera czytaną z offu narrację, a wiele scen przebiega w zupełnej ciszy przerywanej nagłymi i niespodziewanymi odgłosami, które nierzadko dobiegają spoza kadru. Gra gęsto rozproszonym dźwiękiem posłużyła do budowania napięcia i prowadzenia narracji; reżyser pozwolił kamerze po cichu przemierzać ulice Berlina i portretować ich mrok w długich, płynnych ujęciach.

Beckert w potrzasku

Fritz Lang nie pokazał na ekranie żadnych aktów przemocy – ani morderstw Beckerta, ani ich rezultatów – pozostawiając je wyobraźni widzów. Zamiast tego ukazał mozolną pracę policyjnych detektywów polegającą na przesłuchiwaniu podejrzanych, gromadzeniu dowodów, łączeniu faktów oraz analizie śladów pozostawionych na miejscu zbrodni i w mieszkaniu zabójcy. To właśnie w M – Mordercy należy szukać źródeł tzw. police procedural – podgatunku filmowego i serialowego, który skupia się na technicznych stronach śledztwa i dochodzeniowych procedurach policji. Milczenie owiec, Siedem, Zodiak, CSI: Kryminalne zagadki Las Vegas i Mindhunter to tylko niektórzy z wielu dłużników Langa. Tytułowa postać jego filmu to z kolei antenat Normana Batesa z Psychozy, Marka Lewisa z Podglądacza, Josepha Hilditcha z Podróży Felicji i wielu innych obłąkanych morderców. To wszystko sprawia, że dziś nie sposób już przecenić przemożnego wpływu, jaki M – Morderca wywarł na światowe kino.

Film dostępny w serwisie Flixclassic.pl.

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK