search
REKLAMA
Kino brytyjskie

JEDNOPOKOJOWE MIESZKANIE. Postapokaliptyczna satyra

Brytyjska komedia fantastycznonaukowa Richarda Lestera z 1969 roku.

Maciej Kaczmarski

5 lipca 2023

REKLAMA

Richard Lester jest Amerykaninem, który uchodzi za przenikliwego obserwatora brytyjskiej kultury. Jego głośne filmy z lat 60. – m.in. Sposób na kobiety (1965) oraz Noc po ciężkim dniu (1964) i Na pomoc! (1965) z udziałem Beatlesów – zapewniły reżyserowi miano jednego z najzdolniejszych kronikarzy Swingującego Londynu. Jednopokojowe mieszkanie to z kolei ostra satyra na wyspiarską mentalność.

Fabuła filmu jest pretekstowa, nieomal anegdotyczna. Kilka lat po atomowej zagładzie trzeciej wojny światowej, która trwała dwie i pół minuty i pochłonęła życie 40 milionów ludzi, w Anglii mieszka zaledwie dwadzieścia osób. Ocaleni błąkają się po zrujnowanym Londynie, próbując normalnie żyć i funkcjonować. Jest wśród nich trzyosobowa rodzina, która mieszka w wagonie kolejki podziemnej; są dwaj policjanci, którzy obserwują okolicę z dziwacznej konstrukcji łączącej wrak samochodu z balonem; jest oszalały samorządowiec, który spędza całe dni w schronie przeciwatomowym, gdzie snuje teorie spiskowe; pielęgniarz, który wystawia akty zgonu żyjącym i głosi pogląd, że zamiast powoływać na świat ludzi, lepiej zostawiać ich w odpowiednio urządzonych macicach; wreszcie Lord Fortnum, który obawia się, że zamienia się w… jednopokojowe mieszkanie.

Powyższe streszczenie nie jest w stanie oddać anarchii i szaleństwa, jakie przetaczają się przez ekran. Jednopokojowe mieszkanie przypomina zbiór luźno połączonych scenek – skeczy, których poziom abstrakcji przekracza nawet normy Latającego Cyrku Monty Pythona. W rzeczy samej późniejsza działalność słynnej trupy komediowej, a także solowe dokonania jej członków (zwłaszcza Terry’ego Gilliama), wydają się wiele zawdzięczać filmowi Lestera. Tutaj ludzie zamieniają się w mieszkania, szafy i papugi, nowym premierem Anglii zostaje się na podstawie wymiarów kończyn, a na królową Wielkiej Brytanii koronuje się pokojówkę byłej monarchini, bo ze wszystkich ocalałych to właśnie ona jest najbliżej w kolejce do tronu. Znamienna jest już absurdalna czołówka tego zwariowanego filmu, w której aktorzy zostali wymienieni nie alfabetycznie, lecz według wzrostu.

Ale w tym szaleństwie jest metoda. Jednopokojowe mieszkanie – filmowa adaptacja tak samo zatytułowanej sztuki teatralnej Spike’a Milligana i Johna Antrobusa – to kpina z brytyjskich cech narodowych: podtrzymywania pozorów za wszelką cenę, robienia dobrej miny do złej gry wbrew tragicznym okolicznościom i ślepej wiary w autorytety (polityczne, medyczne, wojskowe itd.); a przecież to właśnie one obróciły „starą dobrą Anglię” w postapokaliptyczną ruinę. Nikt nie używa słów typu „wojna” czy „bomba”, atomową zagładę nazywa się zaś eufemistycznie „nuklearnym nieporozumieniem”. Ten fikcyjny porządek jest utrzymywany na przekór wszechobecnej śmierci i zniszczeniu. Na tym nie koniec: punktem kulminacyjnym odbudowy cywilizacji jest euforyczny moment, w którym Wielka Brytania na powrót staje się atomowym mocarstwem.

Lester nie ma litości dla rodzaju ludzkiego, który postrzega jako żałosny i autodestrukcyjny gatunek rozwiniętego szkodnika. Nie jest w swej mizantropii może tak dosadny, jak Lindsay Anderson w Szczęśliwym człowieku czy zmarły niedawno Cormac McCarthy w swoich powieściach, ale i tak nie zostawia na ludzkości suchej nitki. O tym, że jego film jest w dalszym ciągu aktualny, świadczy chociażby obojętność przeważającej większości populacji wobec kryzysu klimatycznego. „Jakoś to będzie” – mówią rezolutni mieszkańcy zrujnowanego Londynu z końca lat 60. „Jakoś to będzie” – powtarza sobie człowiek A.D. 2023. Jednopokojowe mieszkanie to film fascynujący, nawet jeśli chwilami niespójny i chaotyczny. Daleko mu do obrazu wybitnego, a jednak wywołuje niepokój. Może dlatego, że dowodzi, iż od czasów zimnej wojny w ludzkiej mentalności nic się nie zmieniło.

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK