search
REKLAMA
Recenzje

DOBRZY NIEZNAJOMI. Sen we śnie [RECENZJA]

Wykwintna uczta dla oka, kojący balsam dla duszy.

Mary Kosiarz

8 lutego 2024

REKLAMA

Reżyser Andrew Haigh zabiera nas do świata, w którym senne fantazje niebezpiecznie mieszają się z rzeczywistością, traumy sprzed lat wrzucają w spiralę sprzecznych interpretacji tego, co prawdziwe, a tego, co desperacko chcemy, by okazało się jawą. W tym niezwykle czułym, intymnym, sensualnym wręcz dramacie, niczym w Małym życiu Hanyi Yanagihary, podróżujemy w głąb umysłu osób ponadprzeciętnie wrażliwych, studiujemy cierpienie i samotność, koimy i leczymy rozdrapywane po wielokroć rany bohatera, samemu przeżywając swoiste wewnętrzne oczyszczenie. Dramaturgia niespełnionych oczekiwań, straconych miłości i niedostatku wzajemnej empatii uderza drastycznie i bezpardonowo, choć przez te niecałe dwie godziny poruszamy się w rytm Dobrych nieznajomych subtelnie, niemal bezszelestnie, a największymi emocjami twórcy bombardują nas w tych najbardziej niepozornych i symbolicznych scenach.

Zachodzące słońce za oknem, w tle ten sam puszczany do znudzenia program telewizyjny, kolejne opakowanie odgrzewanego w mikrofali jedzenia. Wieczory Adama (Andrew Scott), zamkniętego w sobie, neurotycznego scenarzysty są do bólu powtarzalne i do bólu samotne. W bloku, do którego niedawno się przeprowadził, mieszka zaledwie jedna osoba, lecz nawet otoczony sąsiadami Adam wciąż wybrałby życie pustelnika. Nieoczekiwanie, ten jeden mężczyzna z szóstego piętra zdaje się szczerze zainteresowany kontaktem z artystą. Jednak w noc, w którą Harry (Paul Mescal) proponuje mu najlepszą japońską whisky i miłe towarzystwo, Adam ponownie chowa się w kokonie nieśmiałości, zasłania brakiem wprawy w romansach i odrzuca szansę na poznanie kogoś nowego. Zamiast tego wsiada do pociągu i ląduje w rodzinnej miejscowości, w rodzinnym domu, gdzie matka i ojciec, żywcem wzięci z lat 80., witają go jak gdyby nigdy nic.  Sęk w tym, że obydwoje od dawna nie żyją, a Adama traktują niemal jak tamtego 11-letniego chłopca, którego osierocili w dzień tragicznego wypadku samochodowego. Czy to możliwe, że zmarli powrócili do syna zza grobu? Czy to, że Adam widzi teoretycznie nieżywych już ludzi, wynika z omamów, psychozy, a może niemożliwej do zatrzymania tęsknoty i żalu za nie w pełni wykorzystanym czasem? W tej trudnej podróży poprzez nowe wersje wspomnień i wyobraźnię wspiera go Harry, którego postanawia koniec końców obdarzyć szansą. Chłopak po raz pierwszy od dawna pokazuje mu, czym jest prawdziwe przywiązanie i opieka, lecz aby nazwać to, co ich łączy, miłością, Adam sporo musi jeszcze w sobie przepracować i do wielu rzeczy dojrzeć. Jak mocno nieszczęśliwe dzieciństwo wpłynęło na to, kim jest teraz? I czy gdyby można było cofnąć czas, ocieplić rodzinne powierzchowne relacje i odpłacić się szkolnym tyranom, którzy kazali mu wstydzić się własnej tożsamości – wszystko potoczyłoby się inaczej?

 

dobrzy nieznajomi

Historia oparta na powieści Nobuhiko Obayashiego najpierw przenika przez nas od środka, bada i otula bolesne wspomnienia, by na koniec nieoczekiwanie zadać cios, po którym nie ma co zbierać. Całe spektrum emocji przy najbardziej oszczędnych środkach – z początku mało znaczących, lecz dopiero po ostatnich rozrywających serce minutach nabierających pełnię sensu. Andrew Haigh poprzez swoich bohaterów wyraża może i w powielający sposób, niemniej poruszające wyznania z perspektywy osób LGBT, dla których mimo upływu lat niezmienne zdają się hejt, brak akceptacji czy wyszydzanie, nie tylko ze strony nieznajomych, ale i jak przekonujemy się na przykładzie Adama i Harry’ego – własnych rodziców. Obydwoje w miarę głębszego poznania decydują się otworzyć przed partnerem i widzem, wyciągając na zewnątrz wszystko to, z czym jako queer faceci musieli zmagać się już od wczesnego dzieciństwa. Harry, mimo iż znacznie bardziej rozrywkowy i wyluzowany niż Adam, okazuje się równie zranionym, poturbowanym wewnętrznie dzieckiem w ciele dorosłego, jednak podobnie jak jego ukochany już dawno nauczył się żyć, maskując swoje prawdziwe emocje, najczęściej chowając je w alkoholu i narkotykach.

To dlatego Adam tak uparcie powraca do spotkań z rodzicami, niemal każdego wieczora odbywając podróż w ramiona bliskich, nieważne, czy istnieje ona w wymiarze rzeczywistym, czy tylko (lub aż) w jego wyobraźni. W domu, z którego był zmuszony wyprowadzić się po śmierci najbliższych, szuka wsparcia, którym wówczas wystarczająco go nie obdarzyli; szuka nocy, w których ojciec, zamiast unikać konfrontacji z wrażliwym synem, przyjdzie do niego szlochającego w poduszkę i powie, że akceptuje go takim, jakim jest. Szuka pretekstu, by uciec od rzeczywistości, z którą jawnie sobie nie radzi – bo jak można żyć i cieszyć się teraźniejszością, znaleźć w sobie pokłady miłości do obdarzenia nią drugą osobę, skoro przeszłość zostawiła za sobą tak wiele cierpienia?

 

dobrzy nieznajomi

Dobrzy nieznajomi rozkochują w sobie emocjonalnie i wizualnie. Zdjęcia Jamiego Ramsaya są zniewalające, intensywne, zanurzamy się w tej otchłani neonów, mocnych świateł tak, jak Adam zanurza się w swojej nostalgii i pogoni za utraconym dzieciństwem. Andrew Haigh odpowiedzialny za reżyserię i scenariusz nie tworzy historii przełomowej i niezwykle oryginalnej, lecz serwuje widzowi niuansowy film-zagadkę, połączenie gorącego romansu z kinem psychologicznym i elementami fantasy, które w ostatecznej postseansowej analizie robią na odbiorcy kolosalne wrażenie. Sceną zawierającą wręcz esencję tego, o czym w rzeczywistości są Dobrzy nieznajomi, jest świąteczna wizyta Adama w domu rodzinnym, gdzie matka i ojciec, nucąc przy ubieraniu choinki Always on My Mind, po raz pierwszy okazują synowi pełną akceptację, czyli to, czego tak rozpaczliwie potrzebował, a czego nie dostał jako dziecko. Dobrzy nieznajomi są filmem-podróżą, filmem-drogą, filmem-pokutą, w którym napięcie dojrzewa powoli, wątki mieszają się w czasoprzestrzeni, w której sami od pewnego momentu musimy się odnaleźć. Reżyser w charakterystyczny już dla siebie sposób nie serwuje nam gotowych odpowiedzi, a pozostawia pełne pole do interpretacji tego, dlaczego Adam nawiązuje relacje z duchami, skąd tak niespodziewanie w jego życiu wziął się Harry i, summa summarum, co wyciągniemy z absolutnie przepięknej, symbolicznej ostatniej sceny między kochankami.

 

dobrzy nieznajomi

Mówiąc o magii tej produkcji, nie można nie wspomnieć o magii między dwójką głównych aktorów – Andrew Scottem i Paulem Mescalem. Ten drugi zdaje się już specjalistą w ckliwych, skomplikowanych i intymnych produkcjach, po doświadczeniu w Normal People czy emocjonalnie rozrywającym na części Aftersun. Jego bohater w All of Us Strangers jest z jednej strony pewny siebie, zawadiacki, elektryzujący – z drugiej zaś wciąż trzyma w sobie paniczny strach, co upodabnia go do jego partnera. To kolejna świetna rola młodego Irlandczyka, jednak w starciu z Andrew Scottem Mescal zdecydowanie schodzi tu na drugi plan. Aktor znany z Fleabag kradnie dla siebie cały film, kreując postać przesiąkniętą cierpieniem, niezwykle wrażliwą, uduchowioną, krążącą gdzieś wewnątrz samego siebie, próbującą odnaleźć się w tej dziwnej mieszaninie prawdy i omamów, z której sam zdaje się nie umieć wydostać. Mniejszą, lecz mimo to istotną rolę mają tu też rodzice Adama, grani przez Claire Foy i Jamiego Bella. Scena ostatniego pożegnania w restauracji, dialogi między rodzicami świadomymi swojej śmierci a zrozpaczonym synem uderzają mocno i trwale, stając się prawdopodobnie najbardziej urzekającym, reżysersko i aktorsko doskonałym momentem na przestrzeni całego filmu. Szczególnie trafia do nas duet Scott–Foy, od którego aż bije chemia i magnetyzm, dzięki czemu trudno oderwać od nich wzrok.

 

dobrzy nieznajomi

Wyrafinowany, uduchowiony, zmysłowy i wizualnie zniewalający. Tak możemy podsumować najnowszy nim Haigha. Mimo iż nie mamy do czynienia ze szczególnie wyszukanym scenariuszem – historię dwójki outsiderów, którzy się w sobie zakochują, widzieliśmy bowiem już niejednokrotnie – Dobrzy nieznajomi trafnie egzaminują nienawiść i uprzedzenia społeczne, obecne zarówno w czasach rodziców Adama, jak i niestety świetnie mające się i dzisiaj. Dla społeczności LGBT z pewnością jest to film ważny, wręcz obowiązkowy. Wszystkim pozostałym dogłębnie uświadomi jednak, jak niewielkie zaczepki, błędy i stereotypy potrafią zaważyć na czyimś całym przyszłym życiu. Adam jest po części bohaterem symbolicznym, w pigułce streszczającym życiorys większości osób queerowych, które całą dorosłość poświęcają często na rozprawienie się z drastycznymi wspomnieniami o nietolerancji i przemocy psychicznej. To niezwykle cenne, że obrazy takie jak Dobrzy nieznajomi powstają, otrzymują zasłużone wyróżnienia (m.in. nominacje do Złotych Globów czy BIFA) i oby trafiły do jak najszerszej publiczności.

Ten rozrywający serce dramat SF porwie was, jeśli nie aktorstwem, jeśli nie zdjęciami, to z pewnością rewelacyjną mieszanką muzyczną, w tym puentującym całe spirytualne, oczyszczające wewnętrznie zakończenie utworem The Power of Love zespołu Frankie Goes To Hollywood. Właśnie dla takich scen końcowych chodzi się do kina – na takie empiryczne, filozoficzne dramaty czekamy latami.

Mary Kosiarz

Mary Kosiarz

Daleko jej do twardego stąpania po ziemi, a swoją artystyczną duszę zaprzedała książkom i kinematografii. Studentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Ulubione filmy, szczególnie te Damiena Chazelle'a i Luki Guadagnino może oglądać bez końca.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK