search
REKLAMA
Recenzje

ATHENA. Oby nie była to prorocza wizja…

„Athena” to swoisty sequel „Nędzników” oraz jeden z najbardziej energetycznych i jednocześnie zatrważających filmów, jakie pojawiły się na Netfliksie w tym roku.

Dawid Myśliwiec

1 października 2022

Athena
REKLAMA

Romain Gavras i Ladj Ly mają ze sobą sporo wspólnego. Obaj nakręcili w ostatnich latach filmy, które uznane zostały za powiew świeżości we francuskim kinie (odpowiednio: The World Is Yours z 2018 i Nędznicy z 2019), a na dodatek wzajemnie wsparli się „aktorsko” – każdy z nich pojawił się w niewielkiej roli w filmie drugiego. Tym razem połączyli siły na najbardziej twórczym polu – Romain stanął za kamerą, by zekranizować scenariusz, który współtworzył Ladj. Tak powstała Athena, swoisty sequel Nędzników i jeden z najbardziej energetycznych i jednocześnie zatrważających filmów, jakie pojawiły się na Netfliksie w tym roku.

Athena

Athena to jeden z tych filmów, w których początkowy punkt zapalny eskaluje z minuty na minutę, by brutalnie kulminować w finale opowieści. Dobrym punktem odniesienia będzie tu Raid Garetha Evansa, indonezyjska petarda sprzed 11 lat, w której 20 policjantów stawia czoło hordom bandytów strzegących mafijnego bossa ukrywającego się w obskurnym bloku. Tam fabuła była jednak pretekstowa, u Gavrasa chodzi o coś znacznie poważniejszego – napięcia społeczne. W tytułowej fikcyjnej dzielnicy dochodzi do zbrodni – ginie 13-letnietni Idir, a sprawcami zabójstwa są policjanci. W otwierającej Athenę scenie początkowej brat chłopca, żołnierz Abdel (znany z Nie czas umierać Dali Benssalah), prosi społeczność dzielnicy o pokojowe uczczenie pamięci Idira, ale na to jest już za późno. Iskra policyjnej zbrodni rozpaliła prawdziwy pożar nienawiści wśród mieszkańców Atheny, którzy pod przewodnictwem drugiego z braci chłopca, Karima (debiutant Sami Slimane), wypowiadają wojnę miejscowej policji.

W następującej tuż po przemówieniu Abdela brawurowej sekwencji Atheńczycy wkraczają na komisariat. Dzięki sprawnemu montażowi ponad dziesięciominutowa scena zdobywania i dewastowania posterunku policji wydaje się nakręcona w jednym ujęciu (w rzeczywistości było ich siedem), tym samym narzucając szalone tempo akcji, którego Athena nie traci aż do ostatniej sceny. Obserwujemy buzującą w Karimie nienawiść, która pcha go do, wydawałoby się, samobójczych decyzji i otwartej wojny z policją, ale on i jego armia mają wszystko doskonale przemyślane – ich dzielnica jest ich twierdzą, a uzbrojeni w hełmy i tarcze mundurowi na ich terenie są jak dzieci we mgle. Wydaje się, że całkowitej tragedii może zapobiec jedynie Abdel, który usiłuje dotrzeć do młodszego brata i ocalić go przed niechybną śmiercią. Kwestią czasu jest bowiem, gdy do Atheny dotrą kolejne oddziały specjalne policji. Czy Karimowi i jego żołnierzom uda się wymóc na władzach, by ujawnili nazwiska funkcjonariuszy odpowiedzialnych za śmierć Idira?

Athena

Mocne i dynamiczne kino

O ile Nędznicy opowiadali o zgniliźnie panującej w szeregach policji z perspektywy funkcjonariuszy, o tyle Athena jest rewersem tamtej historii – pokazuje reakcję multietnicznej społeczności na zbrodnię popełnioną przez tych, którzy powinni pilnować porządku. Nie ulega wątpliwości, że Karim i większość jego sprzymierzeńców to w mniejszym lub większym stopniu przestępcy – w innym przypadku nie potrafiliby zbrojnie napaść na posterunek policji i występować przeciwko oddziałom uzbrojonych funkcjonariuszy. Czy jednak to usprawiedliwia bezkarność policji w wymierzaniu sprawiedliwości mieszkańcom dzielnicy, nawet tym nieletnim? Gavras i Ly nie usprawiedliwiają żadnej ze stron – każda z nich ma coś na sumieniu, żadna nie ma moralnej wyższości, ale to mieszkańcy Atheny domagają się sprawiedliwości i wydaje się, że mają do tego prawo. Ale dość szybko zdajemy sobie sprawę, że nigdy jej nie dostaną – konflikt zbytnio już eskalował, a aparat państwa nie pozwoli, by przestępcy wyszli z tego starcia zwycięsko. I znów okazuje się, że argument siły z dyplomacją nie ma nic wspólnego.

Athena to mocne, dynamicznie zrealizowane kino akcji z bardzo gorzko wybrzmiewającym komentarzem społecznym. Nie po raz pierwszy dowiadujemy się, że nastroje społeczne we Francji, zwłaszcza w środowiskach multietnicznych, są dziś niczym potężna bomba, która może eksplodować w każdej chwili. I choć na ulicach Paryża i innych francuskich miast zamieszki nie są niczym nowym, wypada mieć nadzieję, że konflikty na linii rząd–społeczeństwo nie eskalują tam tak, jak w wizji Romaina Gavrasa i Ladja Ly.

Dawid Myśliwiec

Dawid Myśliwiec

Zawsze w trybie "oglądam", "zaraz będę oglądał" lub "właśnie obejrzałem". Gdy już położę córkę spać, zasiadam przed ekranem i znikam - czasem zatracam się w jakimś amerykańskim czarnym kryminale, a czasem po prostu pochłaniam najnowszy film Netfliksa. Od 12 lat z różną intensywnością prowadzę bloga MyśliwiecOgląda.pl.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK