NA CO DO KINA. Czerwiec 2017
15–16 czerwca
W połowie miesiąca będziemy mogli trochę odsapnąć (a przynajmniej ja), bo ten weekend nie wygląda jakoś szczególnie oszałamiająco. Nieco przed szereg wychodzą tu Pixarowskie Auta 3, które do kin wejdą w czwartek 15 czerwca. Może po prostu wyrosłem z bajek, ale jakoś bez emocji podchodzę do tej premiery. Poniekąd tym samym argumentem mógłbym opisać swoje odczucia względem filmu Król Artur: Legenda miecza. Niby Guy Ritchie, niby ciekawa obsada, ale mi to bardziej przypomina Warcraft: Początek niż legendy o królu Arturze, a taka mieszanka jakoś nieszczególnie mnie przekonuje – podobnie podeszła do tego światowa widownia, bo choć wyprodukowane za 200 000 000 dolarów widowisko w części krajów wyświetlane jest już od kilku tygodni, jak dotąd zarobiło raptem 120 milionów dolarów. Ostatni “duży” tytuł, budzący we mnie nie mniejszą obojętność, to Ostra noc, czyli coś na kształt damskiej wizji Kac Vegas. I tylko Scarlett Johansson trochę szkoda.
Pozostałe dwie premiery to średnio przejęte: francusko-belgijska Historia pewnego życia, będąca dramatyczną opowieścią o niedoszłej zakonnicy, którą rodzina wydaje za mąż za przemiłego osobnika, we własnych czterech kątach zamieniającego życie dziewczyny w piekło, a także holenderski film familijny Zielona szkoła, o dziewczynce, której myszka zostaje porwana przez sowę podczas wyjazdu klasowego.
23 czerwca
https://www.youtube.com/watch?v=USLnZXQrHSE
Może nigdy nie byłem fanem Michaela Baya, ale jestem bardzo ciekaw, jaki wynik wykręci Transformers: Ostatni Rycerz. Może to kwestia intrygujących wypowiedzi Anthony’ego Hopkinsa, który wybuchowego reżysera nazwał geniuszem, a może pewne fiskalne podobieństwo do Piratów z Karaibów. Czy także w tym przypadku widzowie dadzą twórcy do zrozumienia, że ciągnięta od lat franczyza im się nieco przejadła?
Jeśli tego typu rozrywka jest wam w smak, spodobać mogą wam się także Tożsamość zdrajcy i Jak dogryźć mafii, czyli dwa podejścia do kina akcji. Pierwszy z tytułów to film sensacyjny z Noomi Rapace i Orlando Bloomem w rolach głównych, którzy – jako agenci CIA – muszą zwalczyć kreta, wspierającego terrorystów. Drugi zapowiada się o wiele ciekawiej, ponieważ Bruce Willis postanowił wrócić do komedii kryminalnych! Żeby odzyskać porwanego przez mafię psa (czyżby żarty z Johna Wicka?), prywatny detektyw zgadza się wykonać niebezpieczne zadanie. Trailer zaraża śmiechem.
Pozostałe premiery 23 czerwca to nominowany w tym roku do Oscara za najlepszą animację pełnometrażową Czerwony żółw; amerykański melodramat Old Fashioned, który w rodzimych kinach zarobił dwa miliony – premiera odbyła się w roku 2015, teraz film rusza na podbój świata. Ponadto dokument o cierpiącym na stwardnienie rozsiane sportowcu Gleason; kręcony w Niemczech dramat Piotra Lewandowskiego Jonathan oraz dwie propozycje z Francji: komedia Miłość aż po ślub i dramat z Emmanuelle Seigner Podarować życie.
30 czerwca
https://www.youtube.com/watch?v=5aJeFMwLHY4
Miesiąc zakończymy animacją będącą niemal pewniakiem do komercyjnego sukcesu – Gru, Dru i Minionki. Wygląda na to, że nasz nawrócony na dobrą drogę złoczyńca (i jego mali, żółci pomocnicy) pod wpływem brata bliźniaka powróci na ścieżkę zła. Do tego polskiej premiery doczeka się kolejny film Zacha Braffa. Tym razem gwiazda Hożych doktorów wzięła na tapet remake W starym, dobrym stylu – klasyka Martina Bresta ze schyłku lat 70. W rolach głównych Morgan Freeman, Michael Caine i Alan Arkin. Czekam!
Wart uwagi jest też brazylijski dramat społeczny Aquarius. Film Klebera Mendonçy Filho to przejmująca historia emerytki, która rozpoczyna walkę z firmą, planującą wyburzyć willę, w której kobieta jest ostatnią pensjonariuszką. Obraz brał udział w konkursie głównym zeszłorocznego festiwalu w Cannes. Z kolei fanom kina francuskiego polecam komedię Rock’n Roll Guillaume’a Caneta, w której reżyser (u boku Marion Cotillard) wciela się w swoje… rockowe alter ego. 30 czerwca znajdzie się też coś dla miłośników filmów kostiumowych. Do kin wchodzi bowiem Lady M., dramat obyczajowy poruszający tematykę emancypacji kobiet spętanych patriarchalnymi zasadami. Ostatnia z premier to dokument o pracy wolontariuszy w zdewastowanej Syrii, Ostatni w Aleppo.
korekta: Kornelia Farynowska