search
REKLAMA
News

CANNES 2021. Wes Anderson, Paul Verhoeven i Asghar Fahradi w Konkursie Głównym!

Festiwal w Cannes dawno nie był tak mocno obsadzony.

Maciej Niedźwiedzki

3 czerwca 2021

REKLAMA

Thierry Frémaux i Pierre Lescure ogłosili program 74. edycji festiwalu w Cannes. Na konferencji pojawiały się wątki pandemii, sanitarnego bezpieczeństwa i kondycji kina po kilkunastu bardzo ciężkich miesiącach. Najważniejsze jednak pozostają filmy, ukochani przez organizatorów reżyserzy, właściciele kin i dystrybutorzy. Tegoroczny festiwal ma być nowym otwarciem i impulsem dla całej branży.

Zapowiedzianych zostało kilka zmian w selekcji filmów. Un Certain Regard wraca do swoich korzeni i do konkursu zaprasza prawie wyłącznie debiutantów oraz twórców na samym początku artystycznej kariery.  Wprowadzona zostaje również jedna zupełnie nowa sekcja: Cannes Premiere. W niej znalazły się filmy uznanych i rozpoznawalnych reżyserów, których produkcje nie trafiły do Konkursu Głównego. Wśród nich nowe tytuły od Kornéla Mundruczó, Mathieu Amalrica, Andrei Arnold czy Hong Sang-Soo.

W poza konkursowych sekcjach zobaczymy również dokument Olivera Stone’a pt. JFK Revisited: Through The Looking Glass oraz nowy film znanego z oscarowego Spotlight Todd McCarthy’ego czyli Stillwater z Mattem Damonem oraz cenionego w Cannes Todda Haynesa (Carol), który zaprezentuje The Velvet Underground.

Przede wszystkim liczy się jednak Konkurs Główny. Znajdziemy w nim filmy Wesa Andersona, Asghara Fahradiego, Nanniego Morettiego (Złota Palma za Pokój syna), Jacquesa Audiarda (Złota Palma za Imigrantów), Apichatponga Weerasethakula (Złota Palma za Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia). Obok laureatów najważniejszej nagrody znalazły się nowe produkcje Paula Verhoevena, Joachima Triera, Justina Kurzela czy Bruno Dumonta. Konkurs Główny dawno nie był tak mocno obsadzony!

Tak jak co roku zapraszamy do śledzenia relacji z festiwalu. Codziennie będziemy publikować recenzje filmów konkursowych i najciekawszych pozycji z pobocznych sekcji. Festiwal odbędzie się w terminie 6-17 lipca. Przewodniczącym Jury będzie Spike Lee.

KONKURS GŁÓWNY
Annette, reż.: Leos Carax
Flag Day, reż.: Sean Penn
Tout S’est Bien Passé, reż.: François Ozon
A Hero, reż.: Asghar Farhadi
Tre Piani, reż.: Nanni Moretti
Titane, reż.: Julia Ducournau
The French Dispatch, reż.: Wes Anderson
Red Rocket, reż.: Sean Baker
Petrov’s Flu, reż.: Kirill Serebrennikov
France, reż.: Bruno Dumont
Nitram, reż.: Justin Kurzel
Memoria, reż.: Apichatpong Weerasethakul
Les Olympiades, reż.: Jacques Audiard
Benedetta, reż.: Paul Verhoeven
La Fracture, reż.: Catherine Corsini
The Restless, reż.: Joachim Lafosse
Lingui, reż.: Mahamat-Saleh Haroun
The Worst Person In The World, reż.: Joachim Trier
Bergman Island, reż.: Mia Hansen-Love
Drive My Car, reż.: Ryusuke Hamaguchi
Ahed’s Knee, reż.: Nadav Lapid
Casablanca Beats, reż.: Nabil Ayouch
Compartment No. 6, reż.: Juho Kuosmanen
The Story Of My Wife, reż.: Ildiko Enyedi

POZA KONKURSEM
De Son Vivant, reż.: Emmanuelle Bercot
Stillwater, reż.: Tom McCarthy
The Velvet Underground, reż.: Todd Haynes
Bac Nord, reż.: Cédric Jiminez
Aline, reż.: Valérie Lemercier
Emergency Declaration, reż.: Han Jae-Rim

POKAZ O PÓŁNOCY
Bloody Oranges, reż.: Jean-Christophe Meurisse

CANNES PREMIERE
Evolution, reż.: Kornel Mundruczo
Cow, reż.: Andrea Arnold
Mothering Sunday, reż.: Eva Husson
Love Songs For Tough Guys, reż.: Samuel Benchetrit
In Front Of Your Face, reż.: Hong Sang-soo
Hold Me Tight, reż.: Mathieu Amalric
Deception, reż.: Arnaud Désplechin

POKAZY SPECJALNE
H6, reż.: Yi Yi
Black Notebooks, reż.: Shlomi Elkabetz
Mariner Of The Mountains, reż.: Karim Ainouz
JFK Revisited: Through The Looking Glass, reż.: Oliver Stone

UN CERTAIN REGARD
After Yang, reż.: Kogonada
Blue Bayou, reż.: Justin Chon
Bonne Mère, reż.: Hafsia Herzi
Commitment Hasan, reż.: Hasan Semih
Freda, reż.: Gessica Généus
House Arrest, reż.: Alexey German Jr.
The Innocents, reż.: Eskil Vogt
Lamb, reż.: Valdimar Jóhansson
Moneyboys, reż.: B.C Yi
Noche de Fuego, reż.: Tatiana Huezo
Un Monde, reż.: Laura Wandel
Women Do Cry, reż.: Mina Mileva and Vesela Kazakova
La Civil, reż.: Teodora Ana Mihai
Unclenching the Fists, reż.: Kira Kovalenko
Let Their Be Morning, reż.: Eran Kolirin
Rehana Maryam Noor, reż.: Abdullah Mohammad Saad

 

 

 

Maciej Niedźwiedzki

Maciej Niedźwiedzki

Kino potrzebowało sporo czasu, by dać nam swoje największe arcydzieło, czyli Tajemnicę Brokeback Mountain. Na bezludną wyspę zabrałbym jednak ze sobą serię Toy Story. Najwięcej uwagi poświęcam animacjom i festiwalowi w Cannes. Z kinem może równać się tylko jedna sztuka: futbol.

zobacz inne artykuły >>>

REKLAMA