search
REKLAMA
Festiwal

18. MFF NOWE HORYZONTY. Co trzeba zobaczyć na festiwalu?

Maja Budka

25 lipca 2018

REKLAMA

Sauvage, reż. Camille Vidal-Naquet

Debiutujący reżyser maluje romantyczny i przenikliwy obraz miłości i wolności. Camille Vidal-Naquet opowiada historię Leo. Młodego chłopaka mieszkającego na ulicy – ubogiego, samotnego, sprzedającego swoje ciało, lecz nadal uparcie oddającego się marzeniom. Śniącego o wielkiej namiętności do kogoś, który nie odwzajemnia jego uczuć. Reżyser zamknął czułą opowieść niepoprawnego marzyciela w surowe, naturalistyczne ramy swojego filmu.

Dowłatow, reż. Aleksiej German Jr.

Aleksiej German Jr. prezentuje w swoim filmie kilka dni z życia sławnego rosyjskiego pisarza, Siergieja Dowłatowa, które są miniaturą jego życia. Przede wszystkim mówią o jego nierównej walce z radziecką cenzurą, barykadującą mu drogę do publikowania. Produkcja świetnie oddaje aurę Leningradu lat siedemdziesiątych – niesprawiedliwych czasów dla pisarzy. Sam fakt, że za zdjęcia do filmu odpowiedzialny jest Łukasz Żal, znany z Idy oraz Zimnej wojny Pawła Pawlikowskiego, stanowi wystarczającą zachętę do obejrzenia filmu. Na uwagę zasługują również kostiumy Eleny Okopnej, nagrodzone na Berlinale Srebrnym Niedźwiedziem.

Nina, reż. Olga Chajdas

Na Nowych Horyzontach oczekiwane są również produkcje polskich twórców. Jednym z nich jest wyrazisty debiut Olgi Chajdas. Nagrodzony w Rotterdamie VPRO Big Screen Award film opowiada o niepoprawnej miłości dwóch kobiet – trzydziestoletniej, uporządkowanej mężatki i niezależnej, młodej dziewczyny. Reżyserka opowiada o uczuciach i potrzebach, które zaistniały, choć nigdy nie powinny. Tę intrygującą i trudną historię Chajdas doprawia dodatkowo szczyptą humoru.

Monument, reż. Jagoda Szelc

Jagoda Szelc udowodniła na festiwalu w Gdyni filmem Wieża. Jasny dzień, że jest jedną z najciekawszych i najbardziej obiecujących polskich filmowych artystek. Jej drugi film, dyplom aktorski studentów łódzkiej filmówki, może to jedynie potwierdzić. Monument prezentuje się równie hipnotyzująco i niepokojąco co poprzedni film reżyserki. Najnowsze dzieło opowiada o grupie studentów wyjeżdżających na praktyki do prowincjonalnego hotelu, w których dziać się mają rzeczy zaskakujące i niezrozumiałe. Jagoda Szelc jeszcze chętniej korzysta tu z konwencji horroru, otulając film grubą warstwą tajemniczości.

Bergman – rok życia, reż. Jane Magnusson

Prócz organizowanej na festiwalu retrospektywy Ingmara Bergmana, seansów Siódmej pieczęci, Wakacji z Moniką czy Tam, gdzie rosną poziomki, swoją premierę ma także przejmujący dokument o życiu i twórczości szwedzkiego mistrza. Jane Magnusson maluje odważny, wielowymiarowy portret twórcy, zestawiając ze sobą różne, nierzadko skrajne wspomnienia jego osoby. Tym samym poznajemy Bergmana jako wielkiego artystę, zagadkowego i fascynującego, ale i człowieka despotycznego oraz kontrowersyjnego.

Maja Budka

Maja Budka

Oficjalna chuliganka Wong Kar Waia

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA