search
REKLAMA
Zestawienie

ZZA MIKROFONU PRZED KAMERĘ. Kariery filmowe słynnych piosenkarek

Tomasz Raczkowski

14 sierpnia 2018

REKLAMA

Kino i świat muzyki może dzieli wiele, ale jednym z elementów wspólnych jest z pewnością splendor i sława, które mogą przynieść. Te mogą być podwójne, jeśli połączy się obydwie dziedziny – czy to z powodu pasji i umiejętności, czy też marketingowej strategii. Ponieważ przykładów na przejścia ze studia nagrań na plan – zarówno udanych, jak i wątpliwej jakości – jest sporo, zdecydowałem się na podział zestawienia na dwie części. Ostatnio opisywałem najciekawsze kariery filmowe męskich gwiazd muzyki – dziś przedstawiam analogiczną listę pań.

Whitney Houston

Fotos z filmu <em>Bodyguard<em>

Tragicznie zmarła przed sześcioma laty Whitney Houston była jedną z najpopularniejszych i najczęściej nagradzanych wokalistek w historii. W swoim dorobku miała również dość udany flirt z kinem. W przeciągu 20 lat (1992–2012) wystąpiła przed kamerą pięciokrotnie. Największym sukcesem była jej debiutancka rola w romansie Bodyguard, w którym wystąpiła u boku Kevina Costnera. Będąca wówczas u szczytu swojej popkulturowej sławy Whitney zagrała nękaną pogróżkami gwiazdę estrady i do tego zaśpiewała na jego potrzeby pięć przebojów. Pomimo nominacji do Złotych Malin Bodyguard to dziś niemalże klasyk lat 90., dzięki któremu rzesze fanów pamiętają Whitney jako aktorkę. Choć więc późniejsze próby Houston przed kamerą nie kończyły się już takim sukcesem, to jej kariera filmowa i tak zasługuje na wspomnienie, chociażby jako dowód wielkości jej niegdysiejszej gwiazdy.

Jennifer Lopez

Jennifer Lopez jako <em>Pokojówka na Manhattanie<em>

Przypadek Jennifer Lopez jest o tyle nietypowy, że zaczynała karierę jako aktorka, grając rólki w małych produkcjach od przełomu lat 80. i 90. i równolegle funkcjonując w przemyśle muzycznym jako tancerka towarzysząca m.in. Janet Jackson. Jej kariera zaczęła nabierać rozpędu, gdy w 1995 roku zdobyła nominację Film Independent do nagrody dla najlepszej aktorki drugoplanowej za film Moja rodzina, a za rolę pierwszoplanową w dramacie muzycznym Selena z 1997 nominowana była do Złotego Globu. Prawdziwą popularność Lopez przyniosła jednak dopiero kariera wokalistki, rozpoczęta w 1999 roku, dzięki której niemal z miejsca stała się gwiazdą światowego formatu. Nie przestała jednak pojawiać się na ekranie, choć z raczej słabszym skutkiem niż na estradzie. Od 2001 roku, kiedy wystąpiła w Oczach Anioła i Powiedz tak, Jennifer zgarnęła aż dziesięć nominacji do Złotej Maliny, z czego dwie zamieniła na prestiżową statuetkę. W efekcie aktorka i piosenkarka zostanie zapamiętana raczej jako postać ze świata muzyki, ale przy ponad trzydziestu rolach trudno zapomnieć o jej karierze filmowej. Zwłaszcza po tak koszmarnym filmie jak Gigli.

Madonna

Madonna w roli Evity Peron

Gwiazda lat 80. i 90. z filmem związana była niemal od początku kariery. W połowie lat 80. światło dzienne ujrzał nagrany z jej udziałem w 1979 roku thriller erotyczny A Certain Sacrifice, co było pierwszą próbą skapitalizowania jej sławy w świecie filmu. Już jako światowego formatu gwiazda Madonna regularnie pojawiała się na ekranie, zazwyczaj ze skutkiem mizernym – ale przynajmniej dzięki jej popularności zauważanym również przez szyderców. Piosenkarka seryjnie zdobywała nominacje do Złotych Malin, a jej filmografię zdobią takie hity jak Kim jest ta dziewczyna? czy Sidła miłości. Chlubnymi wyjątkami są jednak udane występy w Dick Tracy oraz biograficznej superprodukcji Evita, gdzie całkiem udanie wcieliła się w postać Evy Perón. Jakości kariery aktorskiej Madonny dodają też występy w Cieniach i mgle Woody’ego Allena czy w Brooklyn Boogie Wayne’a Wanga i Paula Austera. Na początku XXI wieku Madonna przestała regularnie grać, a jedną z jej ostatnich ról był epizodyczny występ w Śmierć nadejdzie jutro. Choć więc trudno mówić o spektakularnych sukcesach i dziś Madonna-aktorka zdaje się raczej zapomnianą ciekawostką swoich czasów, to pewnie kilka profesjonalistek mogłoby jej pozazdrościć przynajmniej części filmografii.

Avatar

Tomasz Raczkowski

Antropolog, krytyk, entuzjasta kina społecznego, brytyjskiego humoru i horrorów. W wolnych chwilach namawia znajomych do oglądania siedmiogodzinnych filmów o węgierskiej wsi.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA