search
REKLAMA
Znalezione w sieci

30 ulubionych filmów CHRISTOPHERA NOLANA. Od kina wojennego do science fiction

Łukasz Budnik

9 maja 2020

REKLAMA

Christopher Nolan to dziś jeden z najpopularniejszych reżyserów na świecie. Jeszcze w tym roku na ekrany ma trafić Tenet (co prawdopodobnie zbiegnie się z otwarciem kin), tajemniczy projekt z Robertem Pattinsonem i Johnem Davidem Washingtonem w rolach głównych. Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie filmy lubi oglądać sam Nolan? W zeszłym roku portal IndieWire zebrał 30 tytułów, które ceni sobie ten twórca.

Lista została przygotowana na podstawie rozmaitych wypowiedzi Nolana, w których zaznaczał, jak duże wrażenie zrobiły na nim poszczególne tytuły. Poniżej przedstawiamy spis wraz z krótkimi komentarzami.

  • 2001: Odyseja kosmiczna (1968). Legendarny film Kubricka to według Nolana “niesamowite doświadczenie bycia przeniesionym w inny świat.
  • 12 gniewnych ludzi (1957). Nie mniej słynne dzieło Lumeta jest według Nolana jedną z niewielu produkcji, które tak świetnie pokazują dynamikę między bohaterami.
  • Obcy – ósmy pasażer Nostromo (1979). Nolan jest fanem Ridleya Scotta i jego filmów, które całkowicie pochłaniają widza.
  • Na Zachodzie bez zmian (1930). Dzieło, które zachwyciło Nolana tym, jak bardzo jest intensywnym i przerażającym doświadczeniem.
  • Zmysłowa obsesja (1980). Produkcja ta szczególnie zachwyciła Nolana formą i zdjęciami.
  • Bitwa o Algier (1966). “Niestarzejąca się i mająca duży wpływ na widza narracja, która wymusza empatię wobec bohaterów.”
  • Łowca androidów (1982). Science fiction Ridleya Scotta było jednym z dzieł, na które Nolan zwracał uwagę podczas tworzenia Interstellar.
  • Bliskie spotkania trzeciego stopnia (1977). Kolejny film, który miał wpływ na tworzenie Interstellar. Nolan ceni w nim ludzką perspektywą spotkania z obcymi formami życia.
  • Pierwszy człowiek (2018). “Mistrzowsko odtworzona misja kosmiczna, wraz z detalami i warstwami kinowej immersji.”
  • For All Mankind (1989). Dokument Ala Reinerta jest według Nolana obowiązkowy dla wszystkich, którzy lubią Interstellar.
Pierwszy człowiek
“Pierwszy człowiek”
  • Zagraniczny korespondent (1940). Strona wizualna filmu Hitchcocka i sceny z udziałem samolotu były dla Nolana istotne przy kręceniu Dunkierki.
  • Chciwość (1924). Film Ericha von Stroheima to według Nolana “praca absolutnego geniusza”.
  • Wykonać wyrok (1984). To kolejny po 12 gniewnych ludziach tytuł, który Nolan nazwał świetnym przykładem na niezwykłą dynamikę między bohaterami.
  • Koyaanisqatsi (1983). “Sztuka, nie propaganda. Emocjonalny, ale nie dydaktyczny. Nie mówi, co masz myślisz – mówi, nad czym się zastanawiać.”
  • Lawrence z Arabii (1962). Nolan zachwyca się stroną wizualną tego klasyka, między innymi cieniowaniem oraz kolorystyką.
  • Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence (1983). To właśnie ten film sprawił, że Nolan obsadził w Prestiżu Davida Bowie’ego.
  • Metropolis (1927). Według Nolana film Fritza Langa to kamień milowy kina.
  • Pan Ardakin (1955). Reżyser stwierdził, że dzieło Wellesa świetnie pokazuje geniusz legendarnego twórcy.
  • Pierwszy krok w kosmos (1983). Nolan nazywa ten film jednym z najlepszych amerykańskich filmów i zaznacza, że miał on  wpływ na powstanie Interstellar.
  • Szeregowiec Ryan (1998). Film Spielberga jest według Nolana tak dużym osiągnięciem, że nawet nie próbował z nim rywalizować tworząc Dunkierkę.
“Metropolis”
  • Szpieg, który mnie kochał (1977). Nolan jest fanem całej serii o Bondzie – zachwyca go skala wydarzeń i atrakcje serwowane widzom.
  • Córka Ryana (1970). Reżyser nazwał ten film kinem w najczystszej postaci.
  • Gwiezdne wojny (1977). Jeden z filmów, który popchnął Nolana ku tworzeniu własnych dzieł.
  • Ulica krokodyli (1986). Krótkometrażowy film Nolan nazwał jedną z najbardziej niezwykłych rzeczy, jakie zostały sfotografowane.
  • Wschód słońca (1927). Nolan określił film F. W. Murnaua jako pokaz nieskończonych możliwości opowiadania za pomocą obrazu.
  • Superman (1978). Jeśli cenicie sobie filmy Nolana o Batmanie to wiedzcie, że to właśnie Superman zaszczepił w nim miłość do kina superbohaterskiego.
  • The Testament of Dr. Mabuse (1933). Kolejny film Fritza Langa na liście. Nolan stwierdził, że to obowiązkowa lektura dla każdego, kto chce napisać superzłoczyńcę.
  • Cienka czerwona linia (1998). Cytując Nolana: “niezwykła wizja wojny”.
  • Topkapi (1964). Nolan ceni sobie w tym filmie sekwencję kradzieży i występ Petera Ustinova.
  • Drzewo życia (2011). Reżyser nie kryje się z tym, że jest wielkim fanem twórczości Terrence’a Malicka.

Ile z tych filmów widzieliście?

Fotka główna: IndieWire

Avatar

Łukasz Budnik

Pochodzi z Elbląga. Uwielbia zarówno kino nieme, jak i współczesne blockbustery oparte na komiksach. Nie może się doczekać wspólnych seansów z dorastającym synem.

zobacz inne artykuły >>>

REKLAMA