search
REKLAMA
Zestawienie

Zakochany w sobie GENIUSZ. 5 najlepszych ról PETERA O’TOOLE’A

Odys Korczyński

2 sierpnia 2020

REKLAMA

Maurice, Venus (2006), reż. Roger Michell

Pokazanie wszystkich szaleństw młodości, gdy jest się młodym, nie jest taką sztuką jak pokazanie młodzieńczej siły i namiętności, gdy jest się już starym. Mało więc którym aktorom ta sztuka udaje się na tyle uroczo i autentycznie, żeby na przykład mnie osobiście przekonać. Może też dlatego aktorska starość odchodzi zwykle na drugi i trzeci plan. Wielu aktorów boi się również naturalistycznie ją pokazać, odsłonić swoje doświadczenie jesieni życia, przyznać się, że podnieca ich młodość, mają problemy z erekcją czy też cierpią, gdy wsadza się im palec w odbyt, żeby zbadać powiększoną prostatę. Peter O’Toole w roli Maurice’a takich obiekcji nie miał. Nie miał ich również jego ekranowy partner – Leslie Phillips, któremu Maurice obcinał krogulcze paznokcie. Pozostaje jeszcze miłość czy też erotyczne zauroczenie młodą kobietą. Starszym ludziom odmawia się tego prawa, zarówno w kinie, jak i w realnym życiu. Naturalistycznie przedstawiona starość w wydaniu O’Toole’a została przez niego ogacona niezwykle romantyczną prezentacją uczucia do Jessie, o kilkadziesiąt lat młodszej, nieco zagubionej dziewczyny, przy której nawet śmierć okazała się mniej straszna.

Reginald „RJ” Johnston, Ostatni cesarz (1987), reż. Bernardo Bertolucci

Nauczyciel i mistrz ostatniego władcy Chin. O’Toole w ciągu mijających lat kariery, kiedy zaczęła ona zwalniać, a może po prostu zmieniać swoje oblicze, dojrzał do ról zapełniających tło. Drugie plany wciąż jednak musiały być charakterne, mocno oddziałujące na głównego bohatera, a z drugiej strony pełne zadumy, czasem wręcz nostalgii. Taki był Reginald Johnston. Przygotowanie, które dał cesarzowi, pozwoliło ostatniemu władcy Chin przetrwać w najtrudniejszym dla niego okresie, z drugiej strony nagrodziło bolesną świadomością przemijania. Świat Zachodu w postaci dystyngowanego Johnstona odchodził, starzał się, by na zawsze umrzeć. Peter O’Toole również starzał się, uspokajał, z nostalgią spoglądał na swoje ekscesy w latach 50. i 60. oraz być może naukę, która z nich płynęła. Piękne i jakże smutne jasne oczy naszego solenizanta idealnie wpasowały się w refleksyjną rzeczywistość Bertolucciego. Pewną skazą na filmie i równocześnie roli O’Toole’a jest wpływ chińskich władz na powstanie produkcji. Za pozwolenie na realizację zdjęć w Zakazanym Mieście Bertolucci musiał zaprezentować bardziej ludzką twarz maoistowskich Chin.

Bonus
Generał Tanz, Noc generałów (1967), reż. Anatole Litvak

„To, że jest wojna, nie oznacza, że sprawiedliwość przestała obowiązywać” – jakże egzotycznie brzmi to stwierdzenie w ustach majora (a potem pułkownika) Graua, oficera Abwehry, którego na dodatek gra Omar Sharif. Dzisiaj niektórzy powiedzieliby, że to polityczna poprawność. Wtedy, czyli w latach 60. XX wieku, zapewne wyszło tak przypadkiem. Dzisiaj jednak mówienie o jakiejkolwiek sprawiedliwości wobec dowódców odpowiedzialnych za regularną eksterminację warszawskiej ludności powoduje gęsią skórkę, ale w przypadku Nocy generałów wybielanie nazistów jest jedynie pozorne. Produkcja doskonale pokazuje, jak wysocy oficerowie potrafili się ustawić po wojnie. W tym nasz bohater, generał Tanz, którego odegrał posągowy ideał aryjskiej urody, Peter O’Toole. Tanz był nie tylko żołnierzem i zbrodniarzem wojennym, ale również dewiantem seksualnym. Wzrok O’Toole’a zdradza szaleństwo generała od samego początku, jego fobię wobec kobiecych narządów płciowych, które należy zniszczyć, pociąć, okaleczyć, wykorzenić z tego świata. Wojna w Nocy generałów ma wymiar lokalny, kameralny, a nierozliczenie jej pojedynczych zbrodni składa się na całą jej niesprawiedliwość.

„Skoro dajemy medale masowym mordercom, spróbujmy wymierzyć sprawiedliwość jednemu detaliście” – pięknie powiedziane, znów przez pułkownika Graua.

Odys Korczyński

Odys Korczyński

Filozof, zwolennik teorii ćwiczeń Petera Sloterdijka, neomarksizmu Slavoja Žižka, krytyki psychoanalizy Jacquesa Lacana, operator DTP, fotograf, retuszer i redaktor związany z małopolskim rynkiem wydawniczym oraz drukarskim. Od lat pasjonuje się grami komputerowymi, w szczególności produkcjami RPG, filmem, medycyną, religioznawstwem, psychoanalizą, sztuczną inteligencją, fizyką, bioetyką, kulturystyką, a także mediami audiowizualnymi. Opowiadanie o filmie uznaje za środek i pretekst do mówienia o kulturze człowieka w ogóle, której kinematografia jest jednym z wielu odprysków. Mieszka w Krakowie.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK