search
REKLAMA
Biografie ludzi filmu

SAUL BASS. Grafik, który ZMIENIŁ HOLLYWOOD

Michalina Peruga

24 listopada 2019

REKLAMA

To u jej boku Saul Bass stworzył jedne ze swoich lepszych prac – czołówki do filmów Słomiany wdowiec (1955), Zawrót głowy (1958), Anatomia morderstwa (1959), Północ – północny zachód (1959), Psychoza (1960), Bunny Lake zaginęła (1965). Wspólnie z żoną zaprojektował czołówki do Spartakusa (1960), West Side Story (1961) oraz Walk on the Wild Side (1962).

Na lata 50. i 60. przypada szczyt twórczości grafika. W połowie lat 60. Saul Bass aż do końca lat 80. wycofał się z życia zawodowego, aby razem z Elaine skupić się bardziej na wychowywaniu dzieci. W tym czasie oboje zwrócili się w stronę twórczości stricte filmowej. W 1968 roku stworzyli dokumentalną animację krótkometrażową Why Man Creates, za którą zdobyli Oscara. Nominacje do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej otrzymały także ich dwa inne krótkie metraże – Notes on the Popular Arts (1977) oraz The Solar Film (1979).

W 1974 roku Bass stworzył swój pierwszy film pełnometrażowy, Phase IV, ale do czynienia z tego typu twórczością filmową miał do czynienia już wcześniej – był konsultantem wizualnym na planach wielu filmów i autorem storyboardów między innymi do West Side Story, a także do słynnej sceny pod prysznicem z Psychozy. W 1980 roku Bass stworzył dla Stanleya Kubricka plakat do Lśnienia. W Internecie obejrzeć można różne wersje robocze plakatu z odręcznymi notatkami naniesionymi przez Kubricka.

W latach 80. do Saula i Elaine Bassów zwrócił się Martin Scorsese, który dorastał zafascynowany twórczością słynnego projektanta. Podczas kilkuletniej, owocnej współpracy Bassowie stworzyli czołówki do Chłopców z ferajny (1990), Przylądka strachu (1991), Wieku niewinności (1993) i Kasyna (1995). Projekty zrealizowane dla Scorsese były ostatnimi w życiu Saula Bassa – artysta zmarł na nowotwór 25 kwietnia 1996 roku.

Saul Bass uczynił z czołówek samodzielne, osobne byty; małe dzieła sztuki korespondujące z klimatem i atmosferą filmu. Jego najważniejsze prace możecie obejrzeć poniżej.

[1] P. Kael, One, Two, Three, w: “Film Quarterly”, t. 15, nr 3, 1962, s. 62–65.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA