Co dziś na siebie włożyć? PAMIĘTNE I STYLOWE KREACJE FILMOWE idealne na każdą okazję
Film i moda zawsze chodzą w parze, a plan zdjęciowy nierzadko przypomina wybieg. O tym zaś, że filmowe kreacje odgrywają olbrzymie role, przekonano się bardzo szybko, choć pierwszą oscarową nagrodę za kostium wręczono dopiero w 1948 roku. Najznamienitsi dyktatorzy stylu z jednej strony tworzyli filmowe kostiumy, z drugiej czerpali z kina inspiracje, rzucając kolejne wyzwania niepokornym ulicznym trendom. Warto więc nieco przewietrzyć swoją garderobę, przypominając sobie kilka niezapomnianych stylowych perełek kina.
SUKIENKI, KTÓRE ZMIENIŁY FILM
SŁOMIANY WDOWIEC
Można się tylko zastanawiać, czy film Billy’ego Wildera zyskałby miano kultowego, gdyby nie wystąpiła w nim Marilyn Monroe, a przejeżdżający tunelem pociąg nie rozwiałby jej sukienki. Prosta kreacja koloru kości słoniowej została sprzedana na aukcji w Beverly Hills za 4,6 milionów dolarów. Choć projektant William Travilla zarzekał się, że to on stworzył strój dla Marilyn, słynna redaktorka “Vogue” Diana Vreeland twierdzi, iż suknię kupiono za grosze w podrzędnym nowojorskim butiku. Ten plisowany krój sukien był w czasach 50. niezwykle popularny. Słynna płowowłosa aktorka dowiodła jednak, że to kobieta potrafi uczynić z najprostszej kreacji symbol stylu i szyku. Legenda Marilyn Monroe wyniosła filmową sukienkę na piedestał historii mody.
DESIRE
Najbardziej stylowy film najpiękniejszej aktorki wczesnego Hollywood zaprezentował ją w wielu olśniewających kreacjach. Marlene Dietrich była namiętnie związana ze swoją garderobą, zarówno na ekranie, jak i poza nim. Travis Banton, pierwszy projektant kostiumów filmowych studia Paramount, uznawany jest za ojca stylu niemieckiej aktorki. Tworzył dla niej uwodzicielskie kreacje pełne egzotycznego przepychu i długich wycięć na zgrabne nogi, które jedynie podkreślały jej zmysłowość. Niemniej to futro było wówczas na pierwszym planie, dlatego Banton stworzył na potrzeby filmu ekstrawagancki, futrzany szlafrok. Boski, na miarę każdej sukni Dietrich.
LA DOLCE VITA
Nie każda modelka pozująca w wodzie w obcisłej sukni wygląda dobrze. Chyba że jest nią zniewalająca Anita Ekberg, brodząca w Fontannie di Trevi w czarnej, seksownej, syreniej sukni z włoskiego domu mody Gattinoni. W najsłynniejszej scenie La Dolce Vita Ekberg pod osłoną rzymskiej nocy wchodzi do barokowej fontanny w czarnej kreacji bez ramiączek i zmysłowo kusi Marcella Mastroianniego, by ten dołączył do jej filuternej zabawy. Federico Fellini chciał ponoć, by filmowa Sylvia ukazała się w uwodzicielskiej sukni symbolizującej piękno ciała i zepsucie ducha.
GILDA
Kreacja, którą ikona stylu glamour Rita Hayworth nosi w filmie Gilda, jest kwintesencją seksapilu. Czarna, satynowa kreacja bez ramiączek została zaprojektowana przez Jeana Louisa, ówczesnego głównego projektanta Columbia Pictures. Louis, zainspirowany stylem paryskich kurtyzan, stworzył suknię idealną dla tajemniczej femme fatale. Scena, w której Rita ściąga zmysłowo rękawiczki, została dodatkowo uznana za jedną z najbardziej erotycznych momentów w historii kina. Aktorka wystąpiła w filmie Charlesa Vidora tuż po porodzie, toteż filmowa Gilda pod wyzywającą kreacją ukryła gorset, który dodatkowo unosi jej krągły biust.