Co dziś na siebie włożyć? PAMIĘTNE I STYLOWE KREACJE FILMOWE idealne na każdą okazję
ŚNIADANIE U TIFFANY’EGO
Prawdopodobnie najmodniejsza i najbardziej kultowa mała czarna ekranu. Choć to Coco Chanel wprowadziła do świata mody proste, czarne sukienki, na ekranie musiał zaistnieć film Śniadanie u Tiffany’ego, by stały się one wszechobecne. Francuski projektant Hubert de Givenchy otulił talię delikatnej Audrey Hepburn włoską satyną, obramował długimi, czarnymi rękawiczkami, pięcioma rzędami klejnotów Rogera Scemamy, zwieńczając kreację aktorki minitiarą. Idealny kostium, nie tylko do spożywania ciepłych rogalików przed wystawą biżuterii Tiffany’ego & Company.
NAGI INSTYNKT
Klasyczną, ale bardzo wyzywającą małą białą zaprojektowała Ellen Mirojnick, która chciała stworzyć suknię dla lodowatej blondynki, współczesnej bohaterki Alfreda Hitchcocka. Co jednak przyciągało większą uwagę widzów: kreacja Sharon Stone czy to, co pod nią? Pewne jest, że scena przesłuchania tajemniczej Catherine Tramell pozostanie jedną z najbardziej intrygujących, a biała kreacja, symbolizująca siłę i fałszywą niewinność kobiety, będzie jej symbolem.
MIEJSKIE UNIESIENIA
ANNIE HALL
Wygodnie, ciekawie i wciąż kobieco. Ekstrawaganckie, inspirowane męskimi kreacjami kostiumy z Allenowskiej Annie Hall: workowate spodnie, duża koszula, kapelusze fedora oraz kamizelki zapoczątkowały nowy, męski trend w kobiecej modzie końca lat 70. Projektantką kostiumów do oscarowego filmu Woody’ego Allena była Ruth Morley, jednak większa część strojów, w których prezentuje się Diane Keaton, pochodzi z jej prywatnej garderoby.
GREASE
Transformacja grzecznej Sandy w złą Sandrę Olsen z rockandrollowego musicalu Grease jest jedną z najbardziej czadowych i stylowych przemian na przestrzeni kina. Bohaterka zrzuca pruderyjność, słodkie sweterki i puchate pompony na rzecz obcisłych, czarnych kombinezonów. Tak obcisłych, że lycrowa kreacja Olivii Newton-John została nałożona i zszyta bezpośrednio na aktorce tuż przed kręceniem scen. Czarne jak tytułowy smar ubrania pozostały zaś na salonach dyskotek i laserów.
GENIALNY KLAN
Twórca Genialnego klanu znany jest ze swej dbałości o szczegóły i finezyjnej estetyki. Wes Anderson chciał, aby Tenenbaumowie wyglądali na uwięzionych w erze ich świetności, upewniając się, że wszystkie ubrania z planu są duchem z lat 70. i przesiąkają minionym splendorem. Włoskie Fendi ożywiło karmelową wizję twórcy, ubierając Gwyneth Paltrow w futro w stylu vintage i ciemnobrązowe mokasyny. Dodał również torbę Birkin, kontrastującą z jej buntowniczą osobowością i ciężkimi, czarnymi oczami, by na koniec udekorować jej głowę dziecięcą spinką do włosów. Odrobinę za małe sukienki tenisowe przyrównują bohaterkę do równie ekscentrycznego brata, Richiego.
BUNTOWNIK BEZ POWODU
Klasyczne niebieskie dżinsy, biała koszulka i czerwona wiatrówka to obraz, który utrwalił wizerunek Jamesa Deana jako chłodnego buntownika. Lata 50. były czasem, gdy dżinsy stały się podstawą garderoby dla nastolatków. Kiedy James Dean założył swoje, ubieranie stało się nową formą buntu. Jak groźna, krwistoczerwona kurtka głównego bohatera, Jimmy’ego Starka. Projektant kostiumów Moss Mabry spędził kilka dni w Los Angeles, obserwując ubrania i style nastolatków. Stworzono ponad 400 par spodni Levi’s dla statystów. Jak się okazało, moda nakazywała najpierw brudzić nową parę spodni, a następnie prać ją kilka razy, by uzyskać charakterystyczny, niechlujny i groźny efekt.