search
REKLAMA
Zestawienie

NIE TYLKO „WSZYSTKO ZA ŻYCIE”. 10 najlepszych soundtracków Michaela Brooka

Selekcja muzyki filmowej kanadyjskiego kompozytora.

Maciej Kaczmarski

30 września 2023

10 najlepszych soundtracków Michaela Brooka
REKLAMA

Gitarzysta, kompozytor, producent, wynalazca. Współpracował m.in. z Brianem Eno, Jonem Hassellem, Davidem Sylvianem, Robertem Frippem, Haroldem Buddem i Nusratem Fatehem Alim Khanem. Twórca nieskończonej gitary (infinite guitar) – zmodyfikowanego instrumentu przeznaczonego do grania długich, rozciągniętych fraz. Jest autorem muzyki do blisko 40 filmów, chociaż nie należy do czołówki hollywoodzkich autorów muzyki filmowej – preferuje kino niezależne. Oto dziesięć najlepszych soundtracków Michaela Brooka (roczniki albumów pochodzą z serwisu Discogs.com i nie zawsze pokrywają się z datami premiery filmów).

„Captive” (1986)

Muzyka do filmu Zniewolona Paula Mayersberga (scenarzysty Człowieka, który spadł na Ziemię) to owoc współpracy Brooka z Dave’em „The Edge’em” Evansem, gitarzystą U2. Artyści przygotowali dziewięć instrumentalnych kompozycji i jedną piosenkę pt. Heroine, w której zaśpiewała Sinéad O’Connor; w tym samym utworze na perkusji zagrał Larry Mullen z U2. Przeważają gęste gitarowe tekstury o typowo ilustracyjnym charakterze, których słucha się z przyjemnością także w oderwaniu od ekranu. Ciekawostka: The Edge wykorzysta brzmienie nieskończonej gitary w With or Without You, wielkim przeboju U2, DJ Shadow będzie grał zaś fragmenty Captive w swoich setach.

REKLAMA

„Albino Alligator” (1997)

Biały aligator, debiut reżyserski Kevina Spaceya, był hołdem złożonym kinu noir – również pod względem ścieżki dźwiękowej nawiązującej do mrocznego jazzu znanego z filmów Davida Lyncha. Przestrzenna gitara Brooka została tu zestawiona z szeleszczącą perkusją, aksamitnym saksofonem i kroczącym kontrabasem. Gdzieniegdzie słychać też bardziej egzotyczne instrumenty: ney (arabski flet), udu (afrykański aerofon) i tablę (indyjskie perkusjonalia). Płytę wieńczy standard Ill Wind (You’re Blowing Me No Good) z gościnnym udziałem basisty Flei (Red Hot Chili Peppers) oraz wokalistów Michaela Stipe’a (R.E.M.) i znanego ze współpracy z Lynchem Jimmy’ego Scotta.

„Affliction” (1999)

Prywatne piekło Paula Schradera – ponury film łączący historię kryminalną z rodzinnym dramatem psychologicznym – zdobył prawie 30 nominacji do rozmaitych nagród, w tym do dwóch Oscarów: dla Nicka Noltego i Jamesa Coburna za pierwszo- i drugoplanową rolę męską (ostatecznie statuetkę zdobył tylko Coburn). Wśród laureatów zabrakło Michaela Brooka, który skomponował muzykę wybiegającą zarówno poza jego zwyczajowe emploi, jak i hollywoodzkie standardy. Nieskończona gitara Brooka, choć obecna, najczęściej ustępuje miejsca przejmującym partiom skrzypiec, altówki i wiolonczeli w wykonaniu amerykańskiego kwartetu smyczkowego Turtle Island String Quartet.

„India: Kingdom of the Tiger” (2002)

Fabularyzowany dokument Bruce Neibaura o tygrysach ludojadach w Indiach powstał na podstawie książki Ludojady z Kumaonu Jima Corbetta – pułkownika brytyjsko-indyjskiej armii, myśliwego i działacza na rzecz ochrony przyrody. Brook zaprosił do pracy nad soundtrackiem muzyków z Indii i Pakistanu: Nemera Whona (baglama), Sedraka Hovhannesiana (duduk), Deepaka Rama (tambura, flet), Shujaata Khana (sitar), Girisha (tabla) oraz Lakshmi Shankar i Rahata Fateha Aliego Khana (śpiew). „Michael Brook po mistrzowsku odmalował bogate, magiczne odcienie Indii. Jego muzyka od pierwszych nut przenosi nas do tej odległej krainy” – zachwycał się reżyser filmu.

„An Inconvenient Truth” (2006)

Muzyka do głośnego dokumentu Niewygodna prawda Davisa Guggenheima o kampanii Ala Gore’a na temat kryzysu klimatycznego i globalnego ocieplenia. Pomimo ciężaru tematycznego samego filmu ścieżce dźwiękowej Michaela Brooka daleko do dramatyzmu: to przede wszystkim spokojne, instrumentalne utwory na gitary elektryczne i akustyczne, podbite ambientowym tłem i nawiązujące do amerykańskiego folku (dziś tego rodzaju granie określa się mianem „ambient Americana”, a do jego mistrzów zaliczają się m.in. North Americans, Blank Gloss i Suss). Na płycie zabrakło jednak nagrodzonej Oscarem piosenki I Need to Wake Up w wykonaniu Melissy Etheridge.

„Into the Wild” (2007)

Ścieżka dźwiękowa do Wszystko za życie Seana Penna to wspólne dzieło trzech artystów: Michaela Brooka, wokalisty Eddiego Veddera (Pearl Jam) oraz gitarzystki Kaki King. Vedder skomponował piosenki (w tym singlowe Hard Sun i Guarantee), a Brook i King – instrumentalny soundtrack. „Michael dokonał doskonałych wyborów w sposobie aranżacji ścieżki dźwiękowej. Nasze utwory całkiem nieźle się ze sobą zazębiły” – mówił Vedder. Większość utworów Brooka to krótkie szkice trwające od kilkudziesięciu sekund do trzech minut. Wykorzystując gitary akustyczne i elektryczne, klawisze oraz harmonijkę ustną, artysta umiejętnie odmalował klimat rozległych amerykańskich krajobrazów.

„The Fighter” (2010)

Fighter Davida O. Russella to przede wszystkim aktorski popis Christiana Bale’a w roli Dicky’ego Eklunda – niegdyś obiecującego boksera, który zmarnował sportową karierę przez uzależnienie od narkotyków. Tej dramatycznej historii towarzyszy wyjątkowo subtelna, wyciszona muzyka Brooka; niewiele tu typowych dla artysty dźwięków gitary elektrycznej, więcej zaś amorficznego ambientu, świdrujących smyczków i mrocznych dronów potęgujących poczucie zagrożenia. Jedyny bardziej żywiołowy moment to napędzany plemiennymi bębnami Ladies Day Out i okraszony gęstą gitarą Ward V. Neary. Na płytę składa się 15 utworów trwających w sumie niewiele ponad 28 minut.

„Darwin” (2011)

Darwin to nazwa małej kalifornijskiej miejscowości położonej na pustyni Mojave nieopodal Doliny Śmierci. Nie ma tu żadnego samorządu, kościoła, pracy ani rozrywek, a populacja nie przekracza trzech tuzinów ludzi. Nick Brandestini nakręcił o tym miejscu wielokrotnie nagradzany dokument, do którego Michael Brook napisał poruszającą ścieżkę dźwiękową, która z jednej strony nawiązuje do Americany, z drugiej zaś oddaje odizolowanie i desperację tubylców z zapomnianej przez bogów wioski – starego górnika, kierowniczki urzędu pocztowego, transseksualnego chłopaka i innych mieszkańców miejsca „wyjątkowo amerykańskiego i zarazem wyjątkowego nawet w Ameryce”.

„Brooklyn” (2015)

Muzyka do głośnego i wielokrotnie nagradzanego filmu Johna Crowleya to bez wątpienia jeden z triumfalnych momentów w karierze Michaela Brooka (nagroda na gali Canadian Screen Awards w 2016 roku). Kompozytor postawił sobie za cel podkreślenie muzyką emocji i stanu umysłu głównej bohaterki (Saoirse Ronan), ale w sposób subtelny i nieco nieprzewidywalny. Wykorzystane przezeń instrumentarium (mandolina, klarnet, kontrabas, skrzypce, fortepian) miało rzucić pomost między muzycznymi tradycjami Ameryki i Irlandii, a żeby całość wypadła wiarygodnie, Brook dogłębnie studiował muzykę irlandzką i zaangażował do współpracy wokalistę Iarlę Ó Lionáirda.

„Embattled” (2020)

Dramat sportowy Nicka Sarkisova z przypuszczalnie najlepszą w karierze rolą Stephena Dorffa opowiada o brutalnym zawodniku MMA (wzorowanym na Conorze McGregorze), który opuszcza swą rodzinę po tym, jak u jego syna zostaje zdiagnozowany zespół Williamsa – grupa wrodzonych wad uwarunkowanych genetycznie. Syn idzie jednak w ślady ojca i po wielu latach staje z nim do walki w klatce. Ten surowy i interesujący, choć niepozbawiony wad film został zilustrowany przez Brooka ścieżką dźwiękową opartą zarówno na dźwiękach gitary elektrycznej, jak i syntezatorów i bębnów. Muzyka jest zróżnicowana – dynamiczne kompozycje sąsiadują z chwilami wyciszenia.

Suplement: Warto sięgnąć też po płyty studyjne: Hybrid (1985, z Brianem Eno i Danielem Lanoisem), Sleeps with the Fishes (1987, z Pieterem Nootenem), Cobalt Blue (1992), Dream (1995, z U. Srinivasem), Night Song (1996, z Nustratem Fatehem Alim Khanem), Black Rock (1998, z Djivanem Gasparyanem) i RockPaperScissors (2006).

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA