Najlepsze SCENY OTWIERAJĄCE w filmach AKCJI
Matrix (1999)
Intrygująca estetyka łącząca ze sobą klimat kina noir, dynamikę gry wideo i wyrazistość komiksu. Fantastyczny dobór środków filmowego wyrazu: operatorska ekwilibrystyka, oszczędne oświetlenie i dynamiczny montaż. Matrix zasłużenie uznawany jest za kamień milowy w historii kina, wykraczający daleko poza gatunkowe klasyfikacje. W otwarciu twórcy igrają z fizycznymi regułami świata przedstawionego, naginają czasoprzestrzeń i prawdopodobieństwo, a kumulacja efektów specjalnych daje piorunujące wrażenie (stop motion przy wyskoku Trinity!). Matrix wprowadził nowe standardy do Hollywood.
Mission: Impossible – Rogue Nation (2015)
Seria Mission: Impossible jest pewnie najdoskonalszym przykładem, jak kino akcji przekracza kolejne granice. Na początku Rogue Nation dzieją się wydarzenia o tak ogromnej skali, że spokojnie mogłyby wieńczyć każdą z pierwszych trzech części MI. Poprzeczka dla niemożliwego wisi coraz wyżej. Christopher McQuarrie i Tom Cruise musieli więc zakasać rękawy, by ponownie wbić widza w fotel. Udało się bezbłędnie. Abordaż na startujący samolot zdumiewa realizmem i perfekcyjną realizacją. Czuć niesamowity pęd i wagę maszyny, przy której Tom Cruise wygląda niczym źdźbło trawy. Przy tym ani przez chwilę nie ma wrażenia przesady i efekciarstwa. To dla Ethana Hunta kolejny dzień w biurze.
Otwarcie Rogue Nation jest jednym z tych momentów we współczesnym kinie, gdy ogromne finansowe środki spotkały się z ogromnym serduchem twórców do materiału.
https://www.youtube.com/watch?v=p9KqkCyEjaE
Mroczny rycerz (2008)
Ponadprzeciętna warsztatowa robota. Zaskakująca dla widza i dla eliminowanych po kolei ludzi Jokera. Nolan od szerokiego planu na miasto powoli zbliża się do filmowego antagonisty. Rozsiewa wokół niego plotki i tajemnice. Piskliwa, przerywana nieregularnymi dudnięciami muzyka Zimmera w tle wprowadza niepokój i niepewność. Ten bezceremonialny napad na bank zwiastuje przeciwnika zupełnie innej kategorii. Dla Jokera Gotham City jest placem zabaw, zamkiem z klocków Lego. W otwarciu Mrocznego Rycerza jest suspens, jest napięcie, jest zaskoczenie. W jednym zdaniu: Christopher Nolan u szczytu swoich twórczych sił.
Speed: Niebezpieczna prędkość (1994)
W otwarciu Speed bardzo lubię profesjonalizm, z jakim działają oddziały SWAT, które zdecydowanie wkraczają do zaatakowanego przez terrorystę budynku. W ich akcji nie ma przypadku, na chłodno analizują sytuację i błyskawicznie wybierają najlepsze rozwiązanie. Jeśli pojawia się improwizacja, to poparta jest ona wiedzą, doświadczeniem i przygotowaniem. Doskonale sprawdza się też duet Keanu Reeves i Jeff Daniels. Każdy ruch, użycie broni czy podjęte ryzyko jest uzasadnione. To dobrzy kumple, ale też eksperci w swoim fachu. Speed od pierwszych minut gwarantuje szybszy dopływ krwi do serca.