search
REKLAMA
Ranking

NAJCIEKAWSZE FILMY Z 2017 ROKU, które nie weszły do polskich kin

Dawid Myśliwiec

21 stycznia 2018

REKLAMA

7. Sweet Country, reż. Warwick Thornton

Jeden z najmniej efekciarskich, ale jednocześnie najbardziej efektownych filmów tegorocznego weneckiego konkursu. Oszczędny australijski western to kolejna zrealizowana przez Thorntona próba rozliczenia się z przeszłością kontynentu, która zbudowana została na krwi jego aborygeńskich przodków. Znakomite role Hamiltona Morrisa i Sama Neilla, doskonałe zdjęcia Dylana Rivera i Thorntona i trzymająca w napięciu historia pościgu za zaszczutym przez białych Aborygenem – to wszystko sprawia, że Sweet Country to jeden z najlepszych przedstawicieli gatunku westernu ostatnich lat.

Cytat z recenzji: „Zawsze miałem słabość do filmów rozgrywających się na australijskim Outbacku – jednocześnie zachwycało mnie jego pierwotne piękno i przerażały ekstremalne warunki panujące na niekończących się płaskowyżach Krainy Kangurów. Dlatego właśnie z ogromnym zainteresowaniem podszedłem do seansu Sweet Country, filmu surowego w formie, ale bardzo bogatego w treść. Rozgrywający się na Terytorium Północnym pod koniec lat 20. ubiegłego stulecia, opowiada o aborygeńskim pasterzu, który zabija białego osadnika w obronie własnej. Przerażony czekającymi na niego konsekwencjami, Sam (Hamilton Morris) i jego żona decydują się na ucieczkę w australijskie bezdroża. W ślad za nimi rusza pogoń złożona m.in. z przedstawicieli prawa (w roli sierżanta Bryan Brown) i pastora (Sam Neill), u którego mieszkał poszukiwany. Gdy białym ludziom nie udaje się złapać uciekinierów, a żona Sama podupada na zdrowiu, Aborygen postanawia dobrowolnie oddać się w ręce władzy. Czy jednak ktokolwiek będzie chciał poznać prawdę o tragicznym zajściu?”. [Dawid Myśliwiec]

  1. Free Fire, reż. Ben Wheatley

W spopularyzowanym przez Johna Woo nurcie kina akcji zwanym poetycko heroic bloodshed bohaterowie uprawiali istny taniec śmierci – strzelali i obrywali w zwolnionym tempie, skakali przez przeszkody i efektownie rzucali się na przeciwników. Free Fire Bena Wheatleya to też jedna wielka strzelanina – tylko że jej bohaterami nie są herosi, ale banda tchórzy i cwaniaków.

Punkt wyjścia jest tu niemal identyczny, co we Wściekłych psach – reżyser zamyka grupę bandytów (między innymi Brie Larson, Armie Hammer, Sharlto Copley i Michael Smiley) w opuszczonym magazynie i pozwala im się pokłócić. Ponieważ wszyscy są uzbrojeni po zęby, słowne utarczki szybko zamieniają się w strzelaniny, a każdy z bohaterów desperacko szuka sposobu, by wymordować pozostałych i nie oberwać w głowę. Obserwowanie tego spektaklu nieudolności to perwersyjna przyjemność, której nie warto sobie odmawiać. [Grzegorz Fortuna]

  1. Wind River, reż. Taylor Sheridan

Oto film, który dowodzi, że wcale nie trzeba rewolucjonizować gatunku, by zdobyć sympatię jego fanów. Wind River zadebiutował w canneńskiej sekcji Un Certain Regard i z miejsca stał się jej hitem, a Taylor Sheridan zdobył tam nagrodę za reżyserię. Udany debiut za kamerą to wspaniałe przedłużenie scenariopisarskiej kariery Sheridana, który osiągnął duży sukces historiami napisanymi do Sicario (2015) i Aż do piekła (2016), dwoma filmami, o których także sporo mówiło się w Cannes. Wind River to klasyczny i dość przewidywalny thriller, ale bardzo dobre aktorstwo (Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Jon Bernthal w niewielkiej roli) i śniegi Wyoming nadają mu indywidualny charakter. Obyśmy więcej takich debiutów oglądali w 2018 roku. [Dawid Myśliwiec]

  1. Brzemię, reż. Niki Lindroth Von Bahr

Nieśmiało pozwolę sobie złamać zasady niniejszego zestawienia i wybrać film krótkometrażowy – a robię to, bo wyreżyserowane przez Niki Lindroth Von Bahr, trwające zaledwie piętnaście minut Brzemię to doświadczenie absolutnie niesamowite. Mamy do czynienia z animowanym metodą poklatkową musicalem, opowiadającym o zwierzątkach pracujących w położonym obok autostrady centrum.

Żeby było jeszcze dziwniej, w trakcie swoich numerów zwierzaki śpiewają między innymi o nadchodzącej apokalipsie i trudach współczesnego życia. Poszczególne numery przepełnione są melancholią, smutkiem i zmęczeniem, a metoda animacji tylko potęguję atmosferę niesamowitości. Całość jest doświadczeniem jedynym w swoim rodzaju – na poły komicznym, na poły przerażającym, w całości hipnotyzującym. [Grzegorz Fortuna]

 

Dawid Myśliwiec

Dawid Myśliwiec

Zawsze w trybie "oglądam", "zaraz będę oglądał" lub "właśnie obejrzałem". Gdy już położę córkę spać, zasiadam przed ekranem i znikam - czasem zatracam się w jakimś amerykańskim czarnym kryminale, a czasem po prostu pochłaniam najnowszy film Netfliksa. Od 12 lat z różną intensywnością prowadzę bloga MyśliwiecOgląda.pl.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK