search
REKLAMA
Zestawienie

NAJCIEKAWSZE EKRANIZACJE KOMIKSÓW DLA DOROSŁYCH. To nie jest Kaczor Donald

REDAKCJA

18 maja 2018

REKLAMA

Komiksy od zawsze niesprawiedliwie kojarzone były wyłącznie z prostą rozrywką, czytadłem dla dzieci. Trudno przekonać nieprzekonanych, że jest to forma sztuki, która jak każda inna ze względu na tematykę i talent twórców trafiać może do różnych odbiorców i reprezentować różny poziom. W dobie, kiedy największe zyski z ekranizacji komiksów czerpie Disney, łatwo też zapomnieć, że komiksy skierowane do dorosłych również doczekały się licznych ekranizacji. Przedstawiamy te najciekawsze.

Jarosław Kowal

Alan Moore

Brytyjski scenarzysta ma wyjątkowy talent do tworzenia komiksów, które są gotowymi materiałami na filmy i niemalże każda z ekranizacji opartych na jego historiach to kawał solidnego kina. Niemalże każda, bo akurat Liga niezwykłych dżentelmenów – która zakończyła karierę Seana Connery’ego – okazała się całkowitą porażką. Stephen Norrington ma wielką słabość do komisów, wyreżyserował pierwszego Blade’a, a później starał się o realizację Ghost Ridera i remake’u Kruka, ale żadne studio nie dało mu kredytu zaufania po tej fatalnej wpadce.

Znacznie lepiej wypadły filmowe transformacje Z piekła rodem, V jak Vendetta i Watchmen, które podobnie jak kiedyś komiksy, pokazały zupełnie inny kierunek “superbohaterstwa”. Co ciekawe, Alan Moore uczestniczył także w sytuacji do pewnego stopnia odwrotnej. Kiedy oryginalna historia Potwora z Bagien dobiegła końca, wszystko wskazywało na to, że postać przepadnie w odmętach historii. Uratował ją Wes Craven i jego niskobudżetowa ekranizacja, która skłoniła włodarzy DC Comics do reanimowania dawnego herosa. Oferta współpracy wkrótce pojawiła się na biurku Moore’a i to właśnie jego Saga o Potworze z Bagien jest dzisiaj najbardziej znana.

Oldboy

Na początku tego roku zmarł Garon Tsuchiya, znany także jako Marley Carib – autor scenariusza do mangi Old Boy. Nigdy nie był prominentną postacią w światku japońskiego komiksu, o czym najlepiej świadczy to, jak wiele osób wciąż nie wie o istnieniu papierowej wersji tej bezpardonowej historii zemsty za zemstę. Na ekrany trafiła aż trzy razy, ale ani wersja Spike’a Lee, ani tym bardziej hinduskie Zinda nie mogą się równać z arcydziełem Chan-wook Parka.

Koreański reżyser stworzył świetny, ponury thriller przepełniony dziwacznymi rozwiązaniami i zwrotami akcji w stylu przypominającym Quentina Tarantino. Jego wizja poraża nawet teraz, piętnaście lat po premierze, a słynna scena walki w ciasnym korytarzu to już klasyk, na którym wzorowali się między innymi twórcy serialowego Daredevila.

Snowpiercer

Kolejny koreański reżyser, ale tym razem międzynarodowa obsada z Chrisem Evansem – udowadniającym, że jest nie tylko Kapitanem Ameryką – na czele. Filmowa wersja francuskiego Le Transperceneige spotkała się ze skrajnie różnymi ocenami. Dla jednych postapokaliptyczny świat, w którym resztka ludzkości zamieszkuje potężny pociąg, był zbyt nierealistyczny, by uwierzyć w scenariusz; inni dali się oczarować od pierwszych sekund i zamiast realizmu woleli magię kina. Ja – rzecz jasna – należę do drugiej z tych grup i uważam Snowpiercera za jeden z najlepszych filmów science fiction tej dekady. Ta klaustrofobiczna historia jest doskonałą metaforą współczesnego świata, w którym klasa średnia przestaje istnieć, a zamiast niej mamy bogatych żerujących na ubogich.

Ghost World

Komiksy to nie tylko superbohaterowie i nie tylko akcja, wybuchy, mutacje czy polityczne rozgrywki, czego Ghost World jest doskonałym przykładem, bo wbrew tytułowi nie ma tu żadnych duchów czy mocy nadnaturalnych. Są natomiast dwie nastolatki (siedemnastoletnia Scarlett Johansson i dziewiętnastoletnia Thora Birch), ich konfrontacja ze światem, do którego nie czują się przynależne, widmo dorosłości oraz dziwnie grzeczny i ułożony Steve Buscemi. Ghost World to wciąż jedna z najlepszych filmowych historii o dorastaniu, być może właśnie dlatego, że jest tak bardzo przyziemna.

To oczywiście nie wszystko. Jest jeszcze znakomita Historia przemocy w wersji Davida Cronenberga; absurdalna Tank Girl; Kruk, który wkrótce ponownie wstanie z grobu; 300; Barbarella; Na skraju jutra; Dredd; Czerwona Sonja; szalone Riki-Oh: The Story of Ricky czy ubiegłoroczne Atomic Blonde. Więź filmu z komiksem jest trwała, różnorodna i znacznie starsza niż ekranizacje przygód postaci Marvela czy DC Comics i oby trwała jak najdłużej.

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA