Najbardziej OKLEPANE MOTYWY stosowane w HORRORACH
Mirror scare
Okazuje się, że łazienkowa wisząca szafka z lustrem to najlepszy rekwizyt w horrorze. Bohater podchodzi do niej, otwiera ją, wyjmuje z niej leki (najczęściej psychotropy pozwalające mu normalnie funkcjonować z przeżytą traumą) lub kosmetyki, zamyka ją, a w lustrze za bohaterem ukazuje się odbicie demona/ducha/potwora. To jump scare numer jeden każdego twórcy filmów grozy (Sierota, Halloween II, Nienarodzony).
Dziwne dzieci
Dziecko to istota słodka i niewinna, ale nie w horrorach. Najgorsze są oczywiście te śliczne blondynki i blondyni, o czym przekonała nas Wioska przeklętych czy Dzieci kukurydzy. Zazwyczaj są bardzo przebiegłe i diabelnie inteligentne jak na dzieci, tak jak w Sierocie czy w Omenie. Dzieci-duchy, dzieci opętane, dzieci-wampiry, dzieci-demony – motyw ten z dużą regularnością pojawia się w kinematografii. Pomijając najpopularniejszy Omen, wykorzystują go także Egzorcysta, Lśnienie (słynne bliźniaczki), Pozwól mi wejść, The Bad Seed, The Ring, Smętarz dla zwierzaków. Ostatnio motyw ten na nowo wykorzystał Lee Cronin w swoim debiucie Impostor, całkiem nieźle przyjmowanym na światowych festiwalach.
Samochód, na którym nie można polegać
Uciekający przed niebezpieczeństwem bohater wbiega do samochodu i gorączkowo próbuje go odpalić – niestety nic z tego, chociaż jeszcze przed chwilą maszyna działała bez zarzutu. Samochód nawalający w najważniejszym momencie to jeden z ważnych motywów w panteonie oklepanych chwytów filmów grozy – czy to złośliwość rzeczy martwych czy po prostu lenistwo scenarzystów? Podobną dramatyczną alternatywą jest upuszczenie przez bohatera kluczyków do samochodu.
100 sposobów na telefon
Telefon, czy to stacjonarny, czy to komórkowy, stał się najlepszym rekwizytem pchającym w horrorach akcję do przodu. Pojawienie się telefonu komórkowego stało się dla twórców filmów grozy prawdziwym problemem komplikującym rozwój akcji – w erze przedkomórkowej uwięziony na odludziu bohater nie mógł przecież zadzwonić po pomoc, współcześnie stało się to banalnie proste. Jak ominąć tę przeszkodę? Można w kluczowym momencie sprawić, że telefon bohatera rozładuje się, zepsuje lub straci zasięg. Jeśli nie, zawsze można wykorzystać urządzenie jako element budujący napięcie i sprawić, by zadzwonił w momencie, w którym bohater się ukrywa. Głuche telefony czy dziwne dźwięki dobywające się ze słuchawki skutecznie przerażą bohatera i widza, a na telefonie można oprzeć nawet całą fabułę filmu – wystarczy morderca informujący, że dzwoni z wnętrza twojego domu (Kiedy dzwoni nieznajomy) lub dziwny typ pytający, jaki jest twój ulubiony straszny film (Krzyk).
A jakie są wasze najbardziej znienawidzone chwyty z horrorów?