search
REKLAMA
Ranking

Marki filmowe i telewizyjne, które ZARABIAJĄ NAJWIĘCEJ

Filip Pęziński

26 października 2019

REKLAMA

Chociaż udział samych wpływów z filmów i seriali bywa znikomy, a cała siła komercyjnych imperiów tkwi we wszystkim, co wokół, to poniżej znajdziecie ranking dziesięciu najbardziej dochodowych marek związanych ze światem filmowo-telewizyjnym.

Trzeba przyznać, że liczby robią wrażenie!

Miejsce 10. Kinowe Uniwersum Marvela

29,128 miliardów dolarów

Pierwszą dziesiątkę najbardziej dochodowych marek rozpoczyna Marvel Studios, cieszące się od ponad dekady niezwykłą popularnością ekranizacji komiksów amerykańskiego giganta wydawniczego. Znaczną część dochodów stanowią przy tym same bilety kinowe i wydania filmów na rynek kina domowego, co wcale nie jest normą. Z drugiej strony – mówimy tu o serii, do której należy najbardziej dochodowy film w historii.

Miejsce 9. Harry Potter

30,871 miliardów dolarów

Stworzony przez J.K. Rowling świat czarodziejów już od 1997 roku zarabia kolejne dolary. Dla pokolenia milenialsów jest to jedna z najbardziej ukochanych i cenionych marek, toteż jej obecność na liście nie powinna nikogo dziwić. Książki, filmy, gry, gadżety – podział zysków nie jest równy, ale każdy z tych elementów pozostaje znaczący. Z pewnością Harry Potter nie powiedział jeszcze ostatniego słowa i długo stanowić będzie magiczną maszynkę do robienia pieniędzy.

Miejsce 8. Mario

36,143 miliardy dolarów

Każdy z czytelników, przynajmniej nieco starszych, kojarzy nieposkromionego hydraulika z kultowej gry na nie mniej kultowego Pegasusa. Rzeczywiście, Mario ogrom zarobionych pieniędzy zawdzięcza właśnie rynkowi gier wideo, ale najwierniejsi fani z pewnością pamiętają niesławną ekranizacje gry pod bliźniaczym tytułem Super Mario Bros. Może czas, aby Mario i jego brat Luigi doczekali się kolejnego filmu aktorskiego?

Miejsce 7. Księżniczki Disneya

45,187 miliardów dolarów

Arielka, Królewna Śnieżka, Pocahontas, Kopciuszek, Bella, Jasmine i wiele, wiele innych. Chociaż kobiece postaci filmów Disneya zmieniają się, podobnie jak czasy, to wciąż jego księżniczki stanowią idolki dzieci na całym świecie, co oczywiście chętnie wykorzystuje ta potężna korporacja, sprzedając zabawki, figurki, lalki, ubrania i gadżety sygnowane poszczególnymi postaciami. Jeszcze w tym roku zobaczymy na ekranach kin kolejną część Krainy Lodu, co z pewnością pozwoli kontynuować komercyjny sukces tej marki.

Miejsce 6. Anpanman

60,285 miliardów dolarów

Mam wrażenie, że czytelnikowi należy się wyjaśnienie. Czym jest dość chyba na polskim rynku anonimowy Anpaman? To japoński komiks superbohaterski dla dzieci i powstały na jego bazie serial animowany. Ten pierwszy wydawany był przez 45 lat, a drugi tworzony nieprzerwanie od 1988. Dziś, licząc sobie ponad 1000 odcinków, Anpanman znajduje się w Księdze rekordów Guinnessa jako serial animowany, w którym pojawiło się najwięcej postaci. Znakomite pole do tworzenia gadżetów, prawda?

Miejsce 5. Gwiezdne wojny

65,631 miliardów dolarów

Tu z kolei mówimy o marce, której nikomu (nikomu!) nie trzeba przedstawiać. Gwiezdne wojny już od lat 70. cenione są nie tylko w świecie kina, ale też biznesu – George Lucas bez wątpienia doskonale wykorzystał ich komercyjny potencjał, tworząc potężną bazę gadżetów, zabawek i figurek, co z pewnością w dużej mierze przyczyniło się do decyzji Disneya o chęci zakupu tejże marki. Bez względu na to, jak oceniamy ostatnie wizyty w odległej galaktyce, mówimy tu o źródle dochodów, które nigdy się nie wyczerpuje.

Filip Pęziński

Filip Pęziński

Wychowany na "Batmanie" Burtona, "RoboCopie" Verhoevena i "Komando" Lestera. Miłośnik filmów superbohaterskich, Gwiezdnych wojen i twórczości sióstr Wachowskich. Najlepszy film, jaki widział w życiu, to "Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj".

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA