search
REKLAMA
Biografie ludzi filmu

SAUL BASS. Grafik, który ZMIENIŁ HOLLYWOOD

Michalina Peruga

24 listopada 2019

REKLAMA

Co łączy logo Kleenexa, Warner Communications i stary amerykański plakat do Zawrotu głowy Alfreda Hitchcocka? Wszystkie zostały zaprojektowane przez jednego człowieka, jednego z najbardziej utalentowanych grafików XX wieku, Saula Bassa. Jego prace zdefiniowały projektowanie graficzne drugiej połowy wieku – artysta zaprojektował niezliczoną ilość plakatów filmowych, napisów tytułowych do filmów, a także logo dla amerykańskich firm, które są w użyciu do dzisiaj. W trakcie swojej ponad 40-letniej kariery Saul Bass współpracował z wybitnymi reżyserami, takimi jak Alfred Hitchcock, Otto Preminger, Billy Wilder, Stanley Kubrick czy Martin Scorsese, projektując plakaty i filmowe czołówki do najwybitniejszych filmów w historii kinematografii.

Saul Bass urodził się 8 maja w 1920 roku na nowojorskim Bronksie. Jego rodzicami byli żydowscy imigranci ze wschodniej Europy. Jako dziecko zafascynowany był archeologią i sztuką antyczną, w szczególności sztuką egipską, którą miał szansę podziwiać w nowojorskim Metropolitan Museum of Art. Już jako młody chłopak przejawiał zdolności artystyczne – liceum ukończył, zdobywając wyróżnienia za swoje rysunki. W 1936 roku po ukończeniu szkoły średniej studiował wieczorami na Arts Students League i już w 1938 roku rozpoczął pracę dla United Artists i Warner Brothers, gdzie odpowiedzialny był za tworzenie reklam – pracę tę kontynuował, wspinając się po kolejnych szczeblach kariery aż do pozycji dyrektora artystycznego w różnych agencjach reklamowych. Bass był w zasadzie bardzo zdolnym samoukiem bez akademickiego wykształcenia, które w jego przypadku ograniczało się tylko do kursów wieczornych. W latach 40. wyprowadził się do Kalifornii, głównie ze względu na skupiony tam przemysł filmowy. Bass stworzył materiały reklamowe do takich filmów jak Champion (1949) z Kirkiem Douglasem, Wszystko o Ewie (1950) z Bette Davis czy W samo południe (1952) z Garym Cooperem i Grace Kelly. Dużo pracował przy filmach Otto Premingera, tworząc plakaty do Niebieskiego księżyca (1953) czy do Carmen Jones (1954). To właśnie wtedy w jego karierze nastąpił przełom.

Otto Preminger był pod takim wrażeniem zaprojektowanego przez Bassa plakatu do Carmen Jones, że poprosił go także o stworzenie czołówki filmu. Zanim Saul Bass wszedł do gry w latach 50., napisy tytułowe filmów były proste i statyczne. Zawierały tytuł, ekipę twórców, a przede wszystkim wytwórnię i producenta, uwzględniając także wszystkie niezbędne loga. Prezentowano je zazwyczaj na bliżej nieokreślonym tle, na tle teatralnej kurtyny (w czasach kina niemego) czy po prostu na tle widoku miejsca akcji.

Czołówka filmu <em>Sokół maltański<em> 1941

Dzięki twórczości Saula Bassa filmowe czołówki stały się sztuką, przestrzenią do ciekawego wykorzystania, polem popisu graficznych i typograficznych umiejętności projektanta. Bass całkowicie zrewolucjonizował czołówki filmowe, czyniąc je spektaklem samym w sobie. Używał szeregu różnych technik, w tym animacji wycinankowej oraz typografii kinetycznej, ponadto starał się w pomysłowy sposób stworzyć w czołówkach odpowiednią atmosferę, która miała wprowadzić widza w nastrój filmu. Jego celem była, jak sam mówił: “próba osiągnięcia prostej, wizualnej wypowiedzi, która mówi widzowi, o czym film jest, i przywołuje esencję zawartej w nim historii” [1]. Kiedy porównać czołówki filmowe z lat 20., 30. czy 40. z tymi stworzonymi przez Saula Bassa, łatwo zrozumieć Alvy’ego z Annie Hall (1977). W kultowej scenie z filmu Woody’ego Allena bohaterowie podjeżdżają taksówką pod kino. Alvy (Allen) pyta biletera, czy film już się zaczął, i otrzymuje odpowiedź twierdzącą: “Tak, dwie minuty temu”. “To koniec! Zapomnij! Nie mogę wejść” – krzyczy do Annie Hall, która bardzo rozsądnie odpowiada: “To tylko dwie minuty, Alvy”. Alvy jest nieugięty, mówiąc, że nie może wejść na film w połowie. No cóż, czołówkę w stylu Saula Bassa aż żal pominąć.

Lata 50. to dla Saula Bassa także duże zmiany w życiu prywatnym – w 1955 roku poznaje w pracy Elaine Makaturę, która w 1961 roku zostaje jego drugą żoną. Podobnie jak jej mąż, urodzona w 1927 roku w Nowym Jorku w rodzinie węgierskich imigrantów, Elaine od wczesnych lat była artystycznie uzdolniona. Zanim trafiła do firmy Bassa, pracowała jako projektantka mody.

Saul i Elaine przy pracy

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA