- W Człowieku z blizną z 1932 roku na początku filmu znajduje się plansza informacyjna / apel do rządu USA o zrobienie porządku z gangsterami i bezsilnością policji. Podobne plansze umieszczone były w innych filmach z tamtego okresu: w Małym Cezarze (1931) oraz we Wrogu publicznym (1931) – informowały o tym, że postaci przedstawione w filmie nie są ani fikcyjne ani prawdziwe, a są “zjawiskiem”, z którym trzeba coś zrobić. Dodatkowo informowano, że filmy nie mają na celu gloryfikowania przedstawionych w nich gangsterów, a stanowią ostrzeżenie dla widzów przed wkroczeniem na ścieżkę zła. Dodawano też, że każdy z pokazanych przestępców skończył szybko jako trup.
- Cenzorom nie podobało się zakończenie Człowieka z blizną, w którym Tony zostaje podziurawiony przez policję. Howard Hawks nakręcił więc inne zakończenie (dostępne na DVD), w którym Tony zostaje aresztowany i po krótkiej rozprawie sądowej powieszony na szubienicy (wszystko odbywa się w warstwie dźwiękowej, bez pokazywania egzekucji). To zakończenie zostało wyświetlone tylko kilka razy na pierwszych pokazach kinowych Człowieka z blizną. Później do obrotu weszło zakończenie z gradem policyjnych kul.
- W Człowieku z blizną Hawksa za każdym razem gdy ktoś ginie lub za chwilę ma zginąć, pojawia się znak “X” – jako cień, układ przedmiotów, albo pod innymi postaciami. Takich X-ów jest w filmie 16, dokładnie tyle, ile na ekranie pada trupów. Dodatkowe dwa znaki X pojawiają się na napisach początkowych i końcowych. W tamtych czasach znakiem X policja oznaczała miejsce zbrodni.
- Motto Tony’ego “The World is Yours” pojawia się w obydwu wersjach Człowieka z blizną – Camonte widzi ten napis na neonie za oknem, Montana jako świetlny napis na sterowcu reklamujący linie lotnicze Pan America. W nowej wersji napis “The World is Yours” zostaje także wykorzystany jako część rzeźby stojącej w głównym holu willi Tony’ego – kula ziemska otoczona w.w. napisem. Obydwie wersje kończą się najazdem kamery na ten własnie napis.
- Powyższe motto jest także podtytułem wydanej w 2006 roku gry (Scarface: The World is Yours), która jest jakoby sequelem filmu z Alem Pacino. Gra zakłada, że Tony przeżył pamiętne oblężenie znane z ostatnich scen filmu.
- A jeśli już o grach mowa, to wiele osób grających w Grand Theft Auto: Vice City na pewno zwróciło uwagę na podobieństwa do filmu De Palmy. Autorzy wydanego na niemal wszystkie platformy hitu oddali tym samym hołd remake’owi. Ukłony w stronę filmu to m.in.: możliwość skorzystania z piły łańcuchowej jako broni; podobieństwo lokalu Malibu Club z gry, do Babylon Club z filmu; początek gry, gdy Tommy Vercetti (główny bohater) zostaje przyłapany na dilu narkotykowym; misja, w której Tommy wraz z Lancem Vancem zabijają swojego szefa Ricardo Diaza; biuro Ricardo Diaza, łudząco podobne do biura Tony’ego Montany z filmu; willa Diaza, niemal identyczna jak ta z filmu oraz oczywiście ostatnia misja w grze, gdzie Tommy odpiera atak gangu w tejże willi.
- Kwestia “Say hallo to my little friend” została sparodiowana w filmie Mafia. Pewien wysoki zabójca mówi te słowa rozchylając poły płaszcza. Zamiast jednak spodziewanego “małego przyjaciela” w postaci karabinu maszynowego, spod płaszcza wychodzi karzełek z karabinem.
- Autor scenariusza do remake’u – Oliver Stone, w swoim filmie Urodzeni mordercy zamieścił fragment Człowieka z blizną De Palmy – pamiętną scenę z piłą łańcuchową.
- W remake’u słowo “FUCK” pada 226 razy, średnio co 1,26 minuty. Trupów pada 42.
- Za każdym razem gdy Tony Montana wciąga kokainę, jakiś przedmiot zasłania jego twarz, dzięki czemu Pacino nie musiał wciągać do nosa usypanej na stole mąki grającej kokę.
- Remake został zadedykowany Benowi Hechtowi i Howardowi Hawksowi – odpowiednio scenarzyście i reżyserowi oryginalnej wersji Człowieka z blizną.
|