search
REKLAMA
Remake

CZŁOWIEK Z BLIZNĄ. Oryginał i remake

Rafał Donica

1 stycznia 2012

REKLAMA

Rok produkcji:
1932

Kraj:
USA

Reżyseria:
Howard Hawks i
Richard Rosson

Scenariusz:
Ben Hecht

Rok produkcji:
1983

Kraj:
USA

Reżyseria:
Brian De Palma

Scenariusz:
Oliver Stone

Człowiek z blizną to historia owładniętego manią władzy i pieniądza gangstera, który brutalnością i żywiołowością przejmuje stery w przestępczym światku. To opowieść ciasno osadzona w realiach czasów w których się rozgrywa i pokazująca zarówno stosunki panujące w szeregach gangu jak i relacje między bandziorami a policją. Człowiek z blizną to jednak przede wszystkim krwawa podróż od zera na szczyt i ze szczytu na samo dno.

Antonio “Tony” Camonte (Paul Muni)

Guino Rinaldo (George Raft)

Poppy (Karen Morley)

Francesca “Cesca” Camonte (Ann Dvorak)

John “Johnny” Lovo (Osgood Perkins)

Tony Montana (Al Pacino)

Manny Ribera (Steven Bauer)

Elvira Hancock (Michelle Pfeiffer)

Gina Montana (Mary Elizabeth Mastrantonio)

Frank Lopez (Robert Loggia)

Akcja filmu osadzona jest w USA w Chicago w czasach wielkiego kryzysu i skupia się wokół handlu alkoholem.Akcja filmu osadzona jest w USA w Miami i skupia się wokół handlu narkotykami.
Tony’ego Camonte (gangster wywodzący się z włoskiej dzielnicy slumsów, postać luźno inspirowana życiorysem aresztowanego w 1932 roku Ala Capone), poznajemy podczas aresztowania w salonie fryzjerskim. Camonte już obraca się w przestępczym światku Chicago i jest pracownikiem Johnny’ego Lovo.Tony’ego Montanę poznajemy w autobusie wiozącym kubańskich uchodźców. Montana właśnie przybywa do USA, gdzie trafia do obozu dla uchodźców, zabija współwięźnia (dzięki czemu wpływowi przestępcy załatwiają mu i jego przyjacielowi szybkie zwolnienie), pracuje w budce z fastfoodem i dopiero po jakimś czasie otrzymuje zlecenie odebrania narkotyków, a po udanej, choć krwawo zakończonej akcji, przywozi i kasę i narkotyki, dzięki czemu zaczyna pracować dla Franka Lopeza.
Tytułowa blizna umiejscowiona jest na lewym policzku Tony’ego, tuż pod jego okiem. Ma kształt krzyża.Tytułowa blizna umiejscowiona jest także na lewym policzku Tony’ego, ale różni się kształtem i lokalizacją – jest podłużna, zaczyna się nad lewym okiem, przechodzi przez brew (w tym miejscu oczywisty brak włosów) i kończy się pod lewym okiem.
Sztuczką, którą często popisuje się Guino Rinaldo jest podrzucanie i łapanie monety.“Popisowym numerem” Manny’ego Ribery jest obsceniczny gest wykonywany językiem, którym według niego podrywa się amerykańskie dziewczyny.
Zamach na Tony’ego ma miejsce na ulicy – nasłani na niego zabójcy ostrzeliwują samochód Tony’ego. Zostają zepchnięci z wiaduktu i giną.Zamach na Tony’ego ma miejsce w klubie. Tony dopada zabójców strzelając im w nogi.
Po nieudanym zamachu na Tony’ego życie traci jego szef – Tony Lovo. Ginie z ręki Guino, na polecenie Tony’ego.Po nieudanym zamachu na Tony’ego życie traci jego szef – Frank Lopez, a także skorumpowany policjant, który zmuszał Tony’ego do płacenia haraczu. Lopez ginie – podobnie jak w oryginale – z ręki przyjaciela Tony’ego, natomiast policjant zostaje zastrzelony przez samego Tony’ego.
Od momentu przejęcia władzy przez Tony’ego Camonte akcja filmu szybko przechodzi do ukazania upadku tej postaci i finałowego dramatu: śmierć Guino → śmierć Cesci → śmierć Tony’ego.Od momentu przejęcia władzy przez Tony’ego obserwujemy powstawanie jego imperium i wędrówkę na szczyt. Wprowadzono też wątek zamachu na dziennikarza, na zlecenie producentów kokainy. Tony nie wykonuje zadania, nie zgadza się na wysadzenie samochodu dziennikarza wraz z jego dziećmi i żoną, zabija człowieka kartelu, przez co ściąga na siebie prawdziwą armię zabójców, którzy w finale filmu szturmują jego willę.
Tony nie żeni się z Poppy (była dziewczyna zabitego szefa)Tony żeni się z Elvirą (była dziewczyna zabitego szefa).
Tony Camonte nie ma problemów z alkoholem.Tony wciąga kokainę prosto z kopczyka usypanego na biurku. Uzależniona jest także Elvira.
Siostra najpierw chce zastrzelić Tony’ego za zabicie Guino, po czym pada bratu w ramiona, stwierdzając, że są jednością. Tony pokazuje siostrze drogę ucieczki, ta jednak jest już zablokowana i rodzeństwo wspólnie zaczyna się bronić przed policją. Cesca ginie od rykoszetu policyjnej kuli.Siostra chce zastrzelić Tony’ego i trafia go w nogę. Strzela raz za razem do leżącego na ziemi Tony’ego, dopóki nie zastrzeli jej czający się za oknem zabójca.
Camonte kilka razy używa słynnego pistoletu maszynowego Thomson “Tommy gun”, między innymi w finałowej wymianie ognia z policją.Say hallo to my little friend” – z tymi słowami na ustach i karabinem M16 (wersja z granatnikiem) w dłoniach pojawia się Al Pacino w drzwiach swojego apartamentu, rozpoczynając pamiętną, krwawą walkę z nasłanymi na niego zabójcami.
Tony zamiast skupić się na strzelaniu do policji, popada w ekstatyczny zachwyt nad stalowymi osłonami zamontowanymi w oknach jego domu, dzięki czemu ma niemal pewność, że żadna kula go nie dosięgnie.Tony zamiast skupić się na strzelaniu do nasłanych nań zabójców, wpada w ekstazę zachwycając się własną “kuloodpornością”.
Tony Camonte kończy w niegodny gangsterowi sposób, błagając policję o litość. Następnie próbuje uciec i wpada pod grad policyjnych kul. Biorąc pod uwagę to, że wiedział o stojących na zewnątrz uzbrojonych stróżach prawa, wygląda na to, że wybiegł na nich z premedytacją – czyżby więc jednak koniec godny gangstera?Tony Montana odważnie stawia czoła zastępom wroga, wielokrotnie postrzelony wciąż stoi na nogach i krzyczy na zabójców głośniej niż strzela jego karabin. I choć wytrzymałość Tony’ego można w dużej części przypisać górze kokainy, pod której wpływem się znajdował, nie można odmówić mu posiadania ogromnych jaj i prawdziwie gangsterskiej, bohaterskiej śmierci – Tony ginie dopiero od strzału w plecy.
Rafał Donica

Rafał Donica

Od chwili obejrzenia "Łowcy androidów” pasjonat kina (uwielbia "Akirę”, "Drive”, "Ucieczkę z Nowego Jorku", "Północ, północny zachód", i niedocenioną "Nienawistną ósemkę”). Wielbiciel Szekspira, Lema i literatury rosyjskiej (Bułhakow, Tołstoj i Dostojewski ponad wszystko). Ukończył studia w Wyższej Szkole Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie na kierunku realizacji filmowo-telewizyjnej. Autor książki "Frankenstein 100 lat w kinie". Założyciel, i w latach 1999 – 2012 redaktor naczelny portalu FILM.ORG.PL. Współpracownik miesięczników CINEMA oraz FILM, publikował w Newsweek Polska, CKM i kwartalniku LŚNIENIE. Od 2016 roku zawodowo zajmuje się fotografią reportażową.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA