 Akcja filmu osadzona jest w USA w Chicago w czasach wielkiego kryzysu i skupia się wokół handlu alkoholem. | |  Akcja filmu osadzona jest w USA w Miami i skupia się wokół handlu narkotykami. |
|
 Tony’ego Camonte (gangster wywodzący się z włoskiej dzielnicy slumsów, postać luźno inspirowana życiorysem aresztowanego w 1932 roku Ala Capone), poznajemy podczas aresztowania w salonie fryzjerskim. Camonte już obraca się w przestępczym światku Chicago i jest pracownikiem Johnny’ego Lovo. | |  Tony’ego Montanę poznajemy w autobusie wiozącym kubańskich uchodźców. Montana właśnie przybywa do USA, gdzie trafia do obozu dla uchodźców, zabija współwięźnia (dzięki czemu wpływowi przestępcy załatwiają mu i jego przyjacielowi szybkie zwolnienie), pracuje w budce z fastfoodem i dopiero po jakimś czasie otrzymuje zlecenie odebrania narkotyków, a po udanej, choć krwawo zakończonej akcji, przywozi i kasę i narkotyki, dzięki czemu zaczyna pracować dla Franka Lopeza. |
|
 Tytułowa blizna umiejscowiona jest na lewym policzku Tony’ego, tuż pod jego okiem. Ma kształt krzyża. | |  Tytułowa blizna umiejscowiona jest także na lewym policzku Tony’ego, ale różni się kształtem i lokalizacją – jest podłużna, zaczyna się nad lewym okiem, przechodzi przez brew (w tym miejscu oczywisty brak włosów) i kończy się pod lewym okiem. |
|
 Sztuczką, którą często popisuje się Guino Rinaldo jest podrzucanie i łapanie monety. | |  „Popisowym numerem” Manny’ego Ribery jest obsceniczny gest wykonywany językiem, którym według niego podrywa się amerykańskie dziewczyny. |
|
 Zamach na Tony’ego ma miejsce na ulicy – nasłani na niego zabójcy ostrzeliwują samochód Tony’ego. Zostają zepchnięci z wiaduktu i giną. | |  Zamach na Tony’ego ma miejsce w klubie. Tony dopada zabójców strzelając im w nogi. |
|
 Po nieudanym zamachu na Tony’ego życie traci jego szef – Tony Lovo. Ginie z ręki Guino, na polecenie Tony’ego. | |  Po nieudanym zamachu na Tony’ego życie traci jego szef – Frank Lopez, a także skorumpowany policjant, który zmuszał Tony’ego do płacenia haraczu. Lopez ginie – podobnie jak w oryginale – z ręki przyjaciela Tony’ego, natomiast policjant zostaje zastrzelony przez samego Tony’ego. |
|
 Od momentu przejęcia władzy przez Tony’ego Camonte akcja filmu szybko przechodzi do ukazania upadku tej postaci i finałowego dramatu: śmierć Guino → śmierć Cesci → śmierć Tony’ego. | |  Od momentu przejęcia władzy przez Tony’ego obserwujemy powstawanie jego imperium i wędrówkę na szczyt. Wprowadzono też wątek zamachu na dziennikarza, na zlecenie producentów kokainy. Tony nie wykonuje zadania, nie zgadza się na wysadzenie samochodu dziennikarza wraz z jego dziećmi i żoną, zabija człowieka kartelu, przez co ściąga na siebie prawdziwą armię zabójców, którzy w finale filmu szturmują jego willę. |
|
 Tony nie żeni się z Poppy (była dziewczyna zabitego szefa) | |  Tony żeni się z Elvirą (była dziewczyna zabitego szefa). |
|
 Tony Camonte nie ma problemów z alkoholem. | |  Tony wciąga kokainę prosto z kopczyka usypanego na biurku. Uzależniona jest także Elvira. |
|
  Siostra najpierw chce zastrzelić Tony’ego za zabicie Guino, po czym pada bratu w ramiona, stwierdzając, że są jednością. Tony pokazuje siostrze drogę ucieczki, ta jednak jest już zablokowana i rodzeństwo wspólnie zaczyna się bronić przed policją. Cesca ginie od rykoszetu policyjnej kuli. | |   Siostra chce zastrzelić Tony’ego i trafia go w nogę. Strzela raz za razem do leżącego na ziemi Tony’ego, dopóki nie zastrzeli jej czający się za oknem zabójca. |
|
  Camonte kilka razy używa słynnego pistoletu maszynowego Thomson „Tommy gun”, między innymi w finałowej wymianie ognia z policją. | |   „Say hallo to my little friend” – z tymi słowami na ustach i karabinem M16 (wersja z granatnikiem) w dłoniach pojawia się Al Pacino w drzwiach swojego apartamentu, rozpoczynając pamiętną, krwawą walkę z nasłanymi na niego zabójcami. |
|
  Tony zamiast skupić się na strzelaniu do policji, popada w ekstatyczny zachwyt nad stalowymi osłonami zamontowanymi w oknach jego domu, dzięki czemu ma niemal pewność, że żadna kula go nie dosięgnie. | |   Tony zamiast skupić się na strzelaniu do nasłanych nań zabójców, wpada w ekstazę zachwycając się własną „kuloodpornością”. |
|
  Tony Camonte kończy w niegodny gangsterowi sposób, błagając policję o litość. Następnie próbuje uciec i wpada pod grad policyjnych kul. Biorąc pod uwagę to, że wiedział o stojących na zewnątrz uzbrojonych stróżach prawa, wygląda na to, że wybiegł na nich z premedytacją – czyżby więc jednak koniec godny gangstera? | |   Tony Montana odważnie stawia czoła zastępom wroga, wielokrotnie postrzelony wciąż stoi na nogach i krzyczy na zabójców głośniej niż strzela jego karabin. I choć wytrzymałość Tony’ego można w dużej części przypisać górze kokainy, pod której wpływem się znajdował, nie można odmówić mu posiadania ogromnych jaj i prawdziwie gangsterskiej, bohaterskiej śmierci – Tony ginie dopiero od strzału w plecy. |