Connect with us

Publicystyka filmowa

Co dziś na siebie włożyć? PAMIĘTNE I STYLOWE KREACJE FILMOWE idealne na każdą okazję

Odkryj, jak PAMIĘTNE I STYLOWE KREACJE FILMOWE wpłynęły na modę! Zainspiruj się niezapomnianymi stylami z kina.

Published

on

Co dziś na siebie włożyć? PAMIĘTNE I STYLOWE KREACJE FILMOWE idealne na każdą okazję

Film i moda zawsze chodzą w parze, a plan zdjęciowy nierzadko przypomina wybieg. O tym zaś, że filmowe kreacje odgrywają olbrzymie role, przekonano się bardzo szybko, choć pierwszą oscarową nagrodę za kostium wręczono dopiero w 1948 roku. Najznamienitsi dyktatorzy stylu z jednej strony tworzyli filmowe kostiumy, z drugiej czerpali z kina inspiracje, rzucając kolejne wyzwania niepokornym ulicznym trendom. Warto więc nieco przewietrzyć swoją garderobę, przypominając sobie kilka niezapomnianych stylowych perełek kina.

Advertisement

SUKIENKI, KTÓRE ZMIENIŁY FILM

SŁOMIANY WDOWIEC

Można się tylko zastanawiać, czy film Billy’ego Wildera zyskałby miano kultowego, gdyby nie wystąpiła w nim Marilyn Monroe, a przejeżdżający tunelem pociąg nie rozwiałby jej sukienki. Prosta kreacja koloru kości słoniowej została sprzedana na aukcji w Beverly Hills za 4,6 milionów dolarów. Choć projektant William Travilla zarzekał się, że to on stworzył strój dla Marilyn, słynna redaktorka „Vogue” Diana Vreeland twierdzi, iż suknię kupiono za grosze w podrzędnym nowojorskim butiku.

Ten plisowany krój sukien był w czasach 50. niezwykle popularny. Słynna płowowłosa aktorka dowiodła jednak, że to kobieta potrafi uczynić z najprostszej kreacji symbol stylu i szyku. Legenda Marilyn Monroe wyniosła filmową sukienkę na piedestał historii mody.

Advertisement

DESIRE

Fota #112 - Mr. T

Najbardziej stylowy film najpiękniejszej aktorki wczesnego Hollywood zaprezentował ją w wielu olśniewających kreacjach. Marlene Dietrich była namiętnie związana ze swoją garderobą, zarówno na ekranie, jak i poza nim. Travis Banton, pierwszy projektant kostiumów filmowych studia Paramount, uznawany jest za ojca stylu niemieckiej aktorki. Tworzył dla niej uwodzicielskie kreacje pełne egzotycznego przepychu i długich wycięć na zgrabne nogi, które jedynie podkreślały jej zmysłowość.  Niemniej to futro było wówczas na pierwszym planie, dlatego Banton stworzył na potrzeby filmu ekstrawagancki, futrzany szlafrok. Boski, na miarę każdej sukni Dietrich.

LA DOLCE VITA

Nie każda modelka pozująca w wodzie w obcisłej sukni wygląda dobrze. Chyba że jest nią zniewalająca Anita Ekberg, brodząca w Fontannie di Trevi w czarnej, seksownej, syreniej sukni z włoskiego domu mody Gattinoni.  W najsłynniejszej scenie La Dolce Vita Ekberg pod osłoną rzymskiej nocy wchodzi do barokowej fontanny w czarnej kreacji bez ramiączek i zmysłowo kusi Marcella Mastroianniego, by ten dołączył do jej filuternej zabawy. Federico Fellini chciał ponoć, by filmowa Sylvia ukazała się w uwodzicielskiej sukni symbolizującej piękno ciała i zepsucie ducha.

Advertisement

GILDA

Kreacja, którą ikona stylu glamour Rita Hayworth nosi w filmie Gilda, jest kwintesencją seksapilu. Czarna, satynowa kreacja bez ramiączek została zaprojektowana przez Jeana Louisa, ówczesnego głównego projektanta Columbia Pictures. Louis, zainspirowany stylem paryskich kurtyzan, stworzył suknię idealną dla tajemniczej femme fatale.

Scena, w której Rita ściąga zmysłowo rękawiczki, została dodatkowo uznana za jedną z najbardziej erotycznych momentów w historii kina. Aktorka wystąpiła w filmie Charlesa Vidora tuż po porodzie, toteż filmowa Gilda pod wyzywającą kreacją ukryła gorset, który dodatkowo unosi jej krągły biust.

Advertisement

ŚNIADANIE U TIFFANY’EGO

Prawdopodobnie najmodniejsza i najbardziej kultowa mała czarna ekranu. Choć to Coco Chanel wprowadziła do świata mody proste, czarne sukienki, na ekranie musiał zaistnieć film Śniadanie u Tiffany’ego, by stały się one wszechobecne.

Francuski projektant Hubert de Givenchy otulił talię delikatnej Audrey Hepburn włoską satyną, obramował długimi, czarnymi rękawiczkami, pięcioma rzędami klejnotów Rogera Scemamy, zwieńczając kreację aktorki minitiarą. Idealny kostium, nie tylko do spożywania ciepłych rogalików przed wystawą biżuterii Tiffany’ego & Company.

NAGI INSTYNKT

Klasyczną, ale bardzo wyzywającą małą białą zaprojektowała Ellen Mirojnick, która chciała stworzyć suknię dla lodowatej blondynki, współczesnej bohaterki Alfreda Hitchcocka. Co jednak przyciągało większą uwagę widzów: kreacja Sharon Stone czy to, co pod nią? Pewne jest, że scena przesłuchania tajemniczej Catherine Tramell pozostanie jedną z najbardziej intrygujących, a biała kreacja, symbolizująca siłę i fałszywą niewinność kobiety, będzie jej symbolem.

Advertisement

MIEJSKIE UNIESIENIA

ANNIE HALL

Wygodnie, ciekawie i wciąż kobieco. Ekstrawaganckie, inspirowane męskimi kreacjami kostiumy z Allenowskiej Annie Hall: workowate spodnie, duża koszula, kapelusze fedora oraz kamizelki zapoczątkowały nowy, męski trend w kobiecej modzie końca lat 70. Projektantką kostiumów do oscarowego filmu Woody’ego Allena była Ruth Morley, jednak większa część strojów, w których prezentuje się Diane Keaton, pochodzi z jej prywatnej garderoby.

GREASE

Sherlock - mini epizod

Transformacja grzecznej Sandy w złą Sandrę Olsen z rockandrollowego musicalu Grease jest jedną z najbardziej czadowych i stylowych przemian na przestrzeni kina. Bohaterka zrzuca pruderyjność, słodkie sweterki i puchate pompony na rzecz obcisłych, czarnych kombinezonów. Tak obcisłych, że lycrowa kreacja Olivii Newton-John została nałożona i zszyta bezpośrednio na aktorce tuż przed kręceniem scen. Czarne jak tytułowy smar ubrania pozostały zaś na salonach dyskotek i laserów.

Advertisement

GENIALNY KLAN

Twórca Genialnego klanu znany jest ze swej dbałości o szczegóły i finezyjnej estetyki. Wes Anderson chciał, aby Tenenbaumowie wyglądali na uwięzionych w erze ich świetności, upewniając się, że wszystkie ubrania z planu są duchem z lat 70. i przesiąkają minionym splendorem. Włoskie Fendi ożywiło karmelową wizję twórcy, ubierając Gwyneth Paltrow w futro w stylu vintage i ciemnobrązowe mokasyny. Dodał również torbę Birkin, kontrastującą z jej buntowniczą osobowością i ciężkimi, czarnymi oczami, by na koniec udekorować jej głowę dziecięcą spinką do włosów. Odrobinę za małe sukienki tenisowe przyrównują bohaterkę do równie ekscentrycznego brata, Richiego.

BUNTOWNIK BEZ POWODU

Klasyczne niebieskie dżinsy, biała koszulka i czerwona wiatrówka to obraz, który utrwalił wizerunek Jamesa Deana jako chłodnego buntownika. Lata 50. były czasem, gdy dżinsy stały się podstawą garderoby dla nastolatków. Kiedy James Dean założył swoje, ubieranie stało się nową formą buntu. Jak groźna, krwistoczerwona kurtka głównego bohatera, Jimmy’ego Starka. Projektant kostiumów Moss Mabry spędził kilka dni w Los Angeles, obserwując ubrania i style nastolatków. Stworzono ponad 400 par spodni Levi’s dla statystów. Jak się okazało, moda nakazywała najpierw brudzić nową parę spodni, a następnie prać ją kilka razy, by uzyskać charakterystyczny, niechlujny i groźny efekt.  

Advertisement

MODOWE DRAPIEŻNIKI 

PIĄTY ELEMENT

To, co cieszy we francuskim filmie akcji, to nie tylko szybkie tempo i dialogi, ale także (może przede wszystkim) wizualizacje, które łączą ze sobą barwne kostiumy. Kreacje Jeana-Paula Gaultiera są kolorowe, ekstrawaganckie, futurystyczne i zabawne, odległe od ponurych i zamglonych wizji ze świata Łowcy androidów. Nieśmiertelnym przykładem jest osobliwy kombinezon bandażowy Leeloo, który mimo wszystko idealnie komponuje się z ognistą barwą jej włosów, odzwierciedlając także wrażliwość i niewinność bohaterki.

Równie ciekawą kreacją dla odważnych cosplayerów jest strój bohaterki, złożony z pomarańczowych szelek, kremowego topu oraz złotych spodni niczym z ery disco. Jak przyznaje Gaultier, projektując stroje do filmu, nie wybiegał w przyszłość. Starał się czerpać inspiracje z dnia codziennego, czyli z lat 90. Jak przyznał: „Można sobie wyobrazić, że w przyszłości będą ubierać się tylko retro. Wszystko jest możliwe”.

Advertisement

MECHANICZNA POMARAŃCZA

Arcydzieło Stanleya Kubricka to pierwszy film, przy którym Milena Canonero pracowała jako kostiumograf, odnosząc jednocześnie spektakularny sukces. Zamysłem projektantki było stworzenie kostiumów zniekształcających modę lat 60. i 70. Jak sama przyznała, punktem wyjścia stał się dla niej styl post-skinheadów, a całość zawieszona była pomiędzy klimatem swingującego Londynu z lat 60. a nadchodzącą rewolucją punkową lat 70. Sam Malcolm McDowell pomógł jednak dobrać rekwizyty do stroju swojego białego gangu. Aktor na przymiarkę przyszedł w stroju do krykieta. Reżyser postanowił wykorzystać białą koszulę i ochraniacz na genitalia, tworząc strój doskonale kosmiczny i FUTURYSTYCZNY. 

KILL BILL

Marvel’s Agents of S.H.I.T.

Bohaterki kick-ass potrzebują strojów kick-ass. Uma Thurman w żółtym kostiumie w czarne podłużne pasy wygląda złowieszczo, groźne i nieprzyzwoicie stylowo. Wzorowany na kombinezonie Bruce’a Lee z filmu Gra śmierci stał się nieśmiertelnym atrybutem dzieła Quentina Tarantino.

Advertisement

BIG LEBOWSKI

Wiecznie na luzie, The Dude zawsze utrzymuje się na fali mody. Brązowy szlafrok, szorty i t-shirt wątpliwej świeżości. Nieśmiertelny outfit. Rankiem, idąc do sklepu po mleko, spraw, by alejka w hipermarkecie stała się twoim wybiegiem.

korekta: Kornelia Farynowska

Advertisement
Kliknij, żeby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *