Główna bohaterka Marina Vidal (Daniela Vega), tytułowa „fantastyczna kobieta”, jest transkobietą. Niedługo po tym, jak zamieszkała ze starszym od siebie partnerem Orlando (Francisco Reyes), mężczyzna zmarł niespodziewanie w szpitalu, a Marina musi zmagać się z wrogością rodziny ukochanego i systemu. Ten świetny, nieco przerysowany chilijski dramat z rewelacyjną rolą Danieli Vegi doskonale pokazuje, z jakimi uprzedzeniami i brakiem szacunku na co dzień spotykają się osoby transpłciowe.
Leniwy klimat gorących wakacji spędzanych w chłodnych murach starej willi, orzeźwiającym basenie lub cieniu drzew – czego chcieć więcej? Tak spędza wakacje włosko-amerykański nastolatek, 17-letni Elio (Timothée Chalamet), pochodzący z zamożnej, inteligenckiej rodziny. Jego ojciec jest profesorem uniwersyteckim i właśnie tego lata odwiedza go jego student Oliver (Armie Hammer). Elio jest zauroczony nowym przybyszem i wkrótce obustronna fascynacja przeradza się w coś więcej. Tamte dni, tamte noce to bardzo autentyczny, wzruszający i łamiący serce film o dojrzewaniu, miłości i odkrywaniu swojej seksualności.
Urodzona w ciele chłopca Lara (Victor Polster) czuje się dziewczyną i ma jedno marzenie – zostać baletnicą. Wspierana przez kochającego ojca próbuje zrealizować to pragnienie, jednak zmaga się z uprzedzeniami swojego otoczenia. Girl doskonale pokazuje to, czego pragną wszystkie dzieci i nastolatkowie – poczucia przynależności, bycia częścią grupy, bycia takim, jak inni. Lara różni się od innych i jej rówieśnicy doskonale o tym wiedzą, uprzykrzając jej życie. Dziewczyna cały czas próbuje określić swoją tożsamość, nie mogąc psychicznie poradzić sobie z odczuwaną niezgodnością płciową. To niezwykle poruszający dramat o osobie transseksualnej, niestety nieco mniej optymistyczny niż Fantastyczna kobieta.
Film Francuzki Céline Sciammy osadzony jest w XVIII wieku i opowiada o rodzącej się miłości między dwoma kobietami – malarką Marianne (Noémie Merlant) i Héloïse (Adèle Haenel), której portret maluje. Namalowanie obrazu zleciła matka dziewczyny, a portret ma być prezentem dla szlachcica z Mediolanu, przyszłego męża dziewczyny. Héloïse ostro sprzeciwia się drodze, jaką wybrali dla niej inni, i początkowo buntuje się także przeciwko Marianne. Z czasem jednak między kobietami nawiązuje się nić porozumienia, a wkrótce także głęboka miłość. Film Sciammy jest przepięknie nakręcony, subtelny, a jednocześnie pełen silnych emocji. To także jeden z najpiękniejszych filmów o miłości w historii kina.