search
REKLAMA
Recenzje

ZABIĆ SEKALA. Bękart wojny

Wybitny dramat wojenny Vladimíra Michálka z 1998 roku.

Maciej Kaczmarski

21 sierpnia 2023

REKLAMA

Zabić Sekala to czesko-słowacko-polsko-francuska koprodukcja z Bogusławem Lindą i Olafem Lubaszenko, którą zachodni dziennikarze określili mianem „wschodnioeuropejskiego W samo południe”.

Akcja filmu dzieje się w trakcie drugiej wojny światowej we wsi Lakotice na czeskich Morawach. Jej mieszkańcy są terroryzowani przez niejakiego Sekala – bogatego gospodarza, nieślubnego syna jednego z lokalnych notabli. Wykpiwany i upokarzany Sekal przez wiele lat żył z nałożonym przez miejscowych piętnem bękarta; teraz mści się na swoich prześladowcach, kolaborując z niemieckim okupantem. Jego metoda jest prosta: Sekal przejmuje ziemie tych, którzy go krzywdzili i poniżali, a gdy trafi na wyjątkowo krnąbrnego chłopa, wydaje go nazistom na pewną śmierć. Na domiar złego Sekal zaczyna interesować się Agnieszką, piękną, lecz nieszczęśliwą żoną jednego z lakotickich włościan. Wioskowa rada starszych nie ma żadnych wątpliwości, że groźnego kolaboranta należy zlikwidować, a ponieważ nikt nie ma odwagi podjąć się tego zadania, starszyzna próbuje zmusić do zabójstwa kowala Jurę Barana – partyzanta poszukiwanego przez gestapo i nowego mieszkańca wsi.

Zrealizowany za niewielkie pieniądze i wyprodukowany wspólnie przez firmy z Czech, Słowacji, Polski i Francji film był artystycznym przebojem sezonu 1998/1999; zdobywał liczne nagrody m.in. na festiwalach filmowych w Gdyni i Karlowych Warach. Zabić Sekala doceniono za sprawną reżyserię Vladimíra Michálka, precyzyjnie skonstruowany scenariusz Jiříego Křižana, znakomite zdjęcia Martina Štrby oraz wybitne aktorstwo – szczególnie odtwórców ról głównych: Bogusława Lindy (Iwan Sekal) i Olafa Lubaszenki (Jura Baran). To bez wątpienia jedne z najlepszych kreacji w filmografiach obydwu aktorów, jakże inne od ich zwyczajowego emploi. Linda i Lubaszenko stworzyli pełnowymiarowe, skomplikowane postacie, którym daleko do czarno-białego schematu nieskazitelnego protagonisty i złego do szpiku kości antagonisty. Równie kapitalny jest drugi plan złożony z polsko-czeskiej obsady: Agnieszki Sitek, Jiříego Bartoški i Vlasty Chramostovej.

„Chciałem pokazać pewną prawdę o moich rodakach, o etycznych wyborach narodu czeskiego” – tłumaczył reżyser, nawiązując do Protektoratu Czech i Moraw, fasadowego państwa III Rzeszy z marionetkowym prezydentem Emilem Háchą. Zabić Sekala nie jest jednak filmem wojennym sensu stricto: na ekranie nie ma spektakularnych bitew ani aktów partyzanckiego sabotażu, nie ma nawet jednego niemieckiego żołnierza. Ale atmosfera zagrożenia jest ciągle wyczuwalna i nieustępliwa, jakby na przekór malowniczym plenerom sielskiej wsi w pełni upalnego lata. Palące słońce wiszące nad Lakoticami sam Michálek określił jako symbol nieuchronności i braku możliwości ucieczki. W nieznośnie parnym powietrzu zapadnie wyrok na Sekala; bezlitosna duchota będzie towarzyszyć postaciom w kuźni i karczmie; finalny pojedynek Sekala i Barana odbędzie się wprawdzie nocą, ale dopiero poranne słońce obnaży dwie nieruchome sylwetki leżące pod przydrożnym krzyżem.

Krucyfiksów i innych symboli religijnych jest w filmie Michálka bardzo dużo. Baran to nie tylko obcy we wsi, ale i protestant – a nie katolik, jak mieszkańcy Lakotic (nazwa wsi wygląda zresztą na czytelny anagram). W niedzielę wiejski kościół jest pełen wiernych, którzy co chwilę powołują się na Boga, lecz ich wiara ma charakter instytucjonalny, powierzchowny – sprowadza się do pustych rytuałów i powtarzanych formułek. Zabić Sekala nie jest jednak filmem o złych katolikach i dobrych protestantach, lecz o zwykłych ludziach, którzy całkowicie ulegają złu (dobrowolnie lub pod przymusem). Nie ma w tym obrazie ani jednej postaci, która nie poddałaby się wszechobecnemu złu – nie potrafią mu się przeciwstawić ani nieszczęsny kowal Baran, ani zaprzyjaźniony z nim ksiądz, który w kluczowym momencie opuszcza wioskę, by się wyspowiadać, ani Agnieszka gotowa oddać się Sekalowi i zapłacić za to najwyższą cenę, ani jego zhańbiona matka, która wyrzekła się syna.

„Skąd bierze się to wielkie zło? Kto to robi? Kto nas zabija?” – pytał zza kadru amerykański żołnierz w Cienkiej czerwonej linii Terrence’a Malicka, innym filmie o tematyce okołowojennej z 1998 roku. W filmie Michálka zło nie ma wymiaru metafizycznego: jest realne i konkretne, a jego źródła są nietrudne do wytropienia. Sekal nie urodził się potworem, to mieszkańcy Lakotic uczynili go takim. To oni nauczyli go, że o statusie człowieka we wsi przesądza ilość posiadanej przezeń ziemi; to oni pokazali mu, że można bezkarnie dokonywać zbrodni; to wreszcie oni karmili i podsycali jego nienawiść do świata. Zdejmując grzech z ojca, który zgwałcił matkę bękarta, i przelewając go na syna, lakoticzanie wyhodowali na własnym łonie żmiję, która zaraz „połknie całą wieś”. Sekal musiał zostać wygnany i zabity, bo uosabiał grzechy mieszkańców wsi. Ale nie był przecież jedynym stworzonym przez nich oprawcą. Kurdupel, wierny druh Sekala, przeżył. I z pewnością zadba o to, by zło trwało.

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK slot gacor